Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-03-22, 12:44
  #1
Medlem
Don Fadäsos avatar
Det verkar finnas en myt som går ut på att småband tjänar bra pengar på att vara ute och spela. Var den myten kommer ifrån vet jag inte men det känns som att det mest är fildelare som rättfärdigar sig med att musiker borde försörja sig på att vara ute och spela.

Själv har jag gjort ganska många gig och jag har dessutom ett gäng polare som turnerat runt både i Sverige och Europa och då gjort brakförlust. Min erfarenhet är att det för det första är både jobbigt och svårt att boka betalda gig och att betalningen i veckolön räknat är helt usel och i timpeng ännu värre.

Jag talar nu inte om coverband. Jag snackar om band med eget material. Så, upp till bevis... hur mycket tjänar NI per person på ett gig som ni räknar som bra betalt med ert bands standard? När vi är ute och giggar är jag överlycklig om jag får med mig en tusenlapp i fickan när kvällen är över och alla utgifter är betalda.
Citera
2008-03-22, 12:55
  #2
Medlem
Balthazaer-s avatar
Kanske dags att fundera över ditt karriärval?
Om du nu bara har det som hobby så kan jag upplysa dig om att det är väldigt få som går plus på sina hobbies.
Citera
2008-03-22, 12:56
  #3
Medlem
Don Fadäsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Kanske dags att fundera över ditt karriärval?
Om du nu bara har det som hobby så kan jag upplysa dig om att det är väldigt få som går plus på sina hobbies.
Jag har ett dagjobb men tack för förolämpningen.
Citera
2008-03-22, 13:01
  #4
Medlem
Bortgångs avatar
Jag har fått betalt allt från 1500 kr till 35 000 beroende på var vi spelat och i vilket sammanhang. Lira på nån sunkig klubb kan ge lite cash medan när vi lirat på diverse större arrangemang i stil med big-jump tävlingar eller glossy modeshows så har det rullat in ganska mycket cash. Så på en ok gigkväll kan jag sitta igen med 10-15 000 kr men vanligare att man sitter med 3-5000
Citera
2008-03-22, 13:09
  #5
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Kanske dags att fundera över ditt karriärval?
Om du nu bara har det som hobby så kan jag upplysa dig om att det är väldigt få som går plus på sina hobbies.
Det är ju det trådskaparen är på spåret. Fildelarna snackar ju om att det bara är att åka på turné och spela om man vill tjäna pengar på musiken. Eftersom det i praktiken är omöjligt att tjäna några pengar på turnerande som osignat band så kommer väl fler och fler musiker tänka över sitt karriärval. Och det har inte med den bristande kvaliteten i musiken att göra.

Det finns någon sorts attityd bland fildelarna att man som musiker lallar in i studion en gång per år och slänger ihop en skiva som man sedan tjänar storkovan på. Däremellan så sitter artisterna och snortar kokain i klyftan mellan brösten på groupies, åker limousin och dricker JD. Sen har de otacksamma artisterna mage att klaga på att folk laddar ner, åk ut på turné då om du inte har råd med kokain längre. Nånting sånt.

Det är väl tur att fildelarna kan sova gott på nätterna med dom fantasierna men det är väldigt långt från hur verkligheten ser ut för dagens artister.
Citera
2008-03-22, 13:19
  #6
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Det är ju det trådskaparen är på spåret. Fildelarna snackar ju om att det bara är att åka på turné och spela om man vill tjäna pengar på musiken. Eftersom det i praktiken är omöjligt att tjäna några pengar på turnerande som osignat band så kommer väl fler och fler musiker tänka över sitt karriärval. Och det har inte med den bristande kvaliteten i musiken att göra.

Det finns någon sorts attityd bland fildelarna att man som musiker lallar in i studion en gång per år och slänger ihop en skiva som man sedan tjänar storkovan på. Däremellan så sitter artisterna och snortar kokain i klyftan mellan brösten på groupies, åker limousin och dricker JD. Sen har de otacksamma artisterna mage att klaga på att folk laddar ner, åk ut på turné då om du inte har råd med kokain längre. Nånting sånt.

Det är väl tur att fildelarna kan sova gott på nätterna med dom fantasierna men det är väldigt långt från hur verkligheten ser ut för dagens artister.

Så alla som spelar musik måste kunna tjäna pengar på det? Om det nu är så svårt att få betalt för gigen så är det väl bara inse att det inte finns en marknad.
Då får man således fortsätta som hobbyverksamhet (för att det är kul) och ta förlusten, eller helt enkelt lägga ner.
Citera
2008-03-22, 13:21
  #7
Medlem
yeah´ss avatar
När vi bokar större band är det oftast artisterna som bestämmer priset. Klart man dealar lite fram och tillbaks men man enas iaf om något vettigt.
Att tänka på är att upplysa fler klubbar i staden/landet så kan man iaf kan få ett gig till på samma hotelnota. Hotel och sånt exkluderas ju vanligtvis i gaget, sprit o mat är gratis så det är väll resan som kostar mest.
Om resekostnaderna överstiger inkomsterna bör man naturligtvis göra ett påslag i gage..

Btw har det blivit mycket dyrare att boka band sen man började fildela, och det gäller i princip alla band så man behöver inte va skraj för att loosa gig bara för man inte kan täcka omkostnaderna.

peaceout/x
Citera
2008-03-22, 13:25
  #8
Medlem
Forever Winters avatar
Som du säger; om man inte lirar covers så är det svårare!

Naturligtvis beror det hela på dels vilken genre man lirar i och hur talangfull man är. Dessutom har olika spelningar olika syften. Att spela förband till ett etablerat band kostar skitmycket, men det ses ju som en investering. Ska du spela förband till Metallica kostar det antagligen miljonbelopp, men en sådan turné görs ju för PR.
Annars hänger inkomsterna helt på hur mycket folk ni drar. Dvs det är direkt kopplat till er musikskrivartalang. Det lönar sig inte att grina för att man går back när man spelar om man inte drar fler än 300 pers. Ni är antagligen inte bättre än så. Kent drar ju in feta pengar på att turnera. Undrar varför...

Dessutom hänger det väl på vilken stil man lirar. Dansband är väldigt lönande för de har ett brett publikunderlag. Samma sak med hårdrock/metal som har en sjukt trogen publik. Det är inte slumpen att merparten av de stora dragplåstren på de stora festivalerna är hårdrock/metal. man vet att de drar publik och kan därmed ha råd att ta in "hippa" band som ingen egentligen vill se.
Punkband har det nog svårare...

Det här är några år sedan (15 typ) men när Talisman (Marcel Jacob, Jakob samuel, Jeff Scott Soto, fredrik Åkerman) spelade i sverige på klubbar som tog in kanske max 4-500 pers så fick bandet lugnt 2-3.000 kr/pers i fickan per spelning efter omkostnader. Kostnaden låg i hyra för buss, hotellrum och en roddare/chaufför.
Citera
2008-03-22, 13:31
  #9
Medlem
yeah´ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Så alla som spelar musik måste kunna tjäna pengar på det? Om det nu är så svårt att få betalt för gigen så är det väl bara inse att det inte finns en marknad.
Då får man således fortsätta som hobbyverksamhet (för att det är kul) och ta förlusten, eller helt enkelt lägga ner.

Hörru ditt jävla pucko!
Det går inte över en natt att få 300 papp för sina spelningar, man börjar naturligtvis lågt och klättrar i takt med karriären. Supply and demand duvet!

Det kan visst finnas "marknad" trots att man blir underbetald. Orsakerna kan vara att det finns alternativ som är villiga att göra samma jobb gratis. Samt arrangörer som inte bryr sig och tycker dom gör en tjänst genom att låta folk spela. Det finns inget som säget att det ska va gratis bara för man tycker det är kul att lira live!
Citera
2008-03-22, 13:40
  #10
Medlem
Jag förstår inte riktigt vad garageband/osignade band har med fildelning att göra? Fildelningen rör ju främst de band som har skivor ute på marknaden, inte sant?
Citera
2008-03-22, 13:42
  #11
Medlem
Balthazaer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
Hörru ditt jävla pucko!
Det går inte över en natt att få 300 papp för sina spelningar, man börjar naturligtvis lågt och klättrar i takt med karriären. Supply and demand duvet!
Ja, såklart, men vad har det med saken att göra? Trådskaparen klagar ju på att han inte får tillräckligt för sina gig.
Det finns bara en förklaring till det, och det är att folk inte är villiga att betala det pris han vill ha för sin vara. Då får man antingen fortsätta med förlust eller lägga ner.


Citat:
Ursprungligen postat av yeah´s
Det kan visst finnas "marknad" trots att man blir underbetald. Orsakerna kan vara att det finns alternativ som är villiga att göra samma jobb gratis. Samt arrangörer som inte bryr sig och tycker dom gör en tjänst genom att låta folk spela. Det finns inget som säget att det ska va gratis bara för man tycker det är kul att lira live!

Suck vilket svammel.
Klart det finns en marknad om man är "underbetald", det är ju hela poängen. Prova att sälja mjölk för 1 kr/litern så ska du se att det går alldeles utmärkt, men vad har det med saken att göra?
Om det nu finns band som lirar gratis och arrangörer som anser att dom gör banden en tjänst så är det bara inse att det inte går att tjäna pengar på det man gör. Det är så det fungerar här i världen förstår du.
Citera
2008-03-22, 14:11
  #12
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Ja, såklart, men vad har det med saken att göra? Trådskaparen klagar ju på att han inte får tillräckligt för sina gig.
Det finns bara en förklaring till det, och det är att folk inte är villiga att betala det pris han vill ha för sin vara. Då får man antingen fortsätta med förlust eller lägga ner.
Och så ser situationen ut för majoriteten av alla artister ut idag, inte bara för trådskaparen. I en något svartmålad framtid har vi alltså en mängd människor som gärna vill lyssna på musik, en mängd människor som vill göra musiken, men det finns inte längre någon musik eftersom det inte finns någon marknad.

Jag kan hålla med om att det inte är en mänsklig rättighet att kunna tjäna pengar på sin hobby. Om man inte har råd att bygga sin egen segelbåt så får man välja en annan hobby. Det är bara det att musiker är ett yrke precis som rörmokare för många människor. Det är inte gratis att producera musik eller åka på turné. Hur kul man än tycker det är att lira live så kan man inte sköta ett knegarjobb och åka på europaturné samtidigt.

Näpp, då får man alltså lägga ner. Men det är här fildelarna ändå tycker att man ska gnälla mindre och turnera mer. Därav trådstarten, går det verkligen att tjäna några pengar på att turnera?

Min poäng är att det är som att säga att man vill ha gratis sjukvård. Läkare får välja en annan karriär eller helt enkelt vinna några nobelpris i medicin om de vill ha pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback