Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-01-09, 16:58
  #1
Medlem
Kan det vara farligt att ta ångestdämpande medeciner mot bakfylleångest vid riktigt behov? DÅ menar jag att jag har ångest i 3 dagar efteråt, och ångesten är enorm. Och jag festar inte så ofta.

(Jag äter antidepp mot ångest, deppresion) som går ganska bra.

Kan man tex festa till ordentligt nångång och äta ångestdämpande dagen/dagarna efter?

Få höra era erfarenheter.... tacksam om jag får svar.
Citera
2006-01-09, 17:02
  #2
Medlem
DanSnows avatar
Problemet är ju att du har ångest i vanliga fall som blir värre dagarna efter att du har druckit. Om du ser till att bli av med din vanliga ångest kommer du inte ha problem när du blir bakfull längre.

Sen om det går att trycka i sig Stesolid i ditt fall; klart det går, men det är ingen lösning som håller i det längre loppet.
Citera
2006-01-09, 17:09
  #3
Medlem
Nej, jag har förstått att det inte är så klokt...

Men på tanke att jag inte vet hur länge jag kommer att ha ångest/deppresion så känns det illa och inte kunna festa nångång utan att behöva ha ett helvete i flera dagar efter.

Men har du tagit ångestdämpande på bakfyllan eller? Det är inte farligt så man flipper dagen efter eller nått?

Jag åkte utomlands med polarna i somras... och det funkade juh inte överhuvudtaget. Då käkade jag inte antidepp och mådde hyffsat.... men då blev det ett helvete hela veckan... jag drack för att må bra... men till slut kunde jag inte äns dricka och ville bara hem. Hade typ som panikångest hela veckan.... när 12 polare satt på en takbalkong och festa järnet.

Ingen som har en tillfällig lösning på en sånn här resa eller bara en ordentlig fylla?

Pjodor
Citera
2006-01-09, 17:15
  #4
Medlem
DanSnows avatar
Jag tycker att det du först borde göra är att boka en tid hos din vårdcentral/läkare och fråga om möjligheten att få träffa en terapeut som sysslar med kognitiv beteendeterapi. Om du går igenom KBT lär du dig hantera dina tankar som leder till ångest och depression på ett sätt som är mer varaktigt än att lita på farbror Zoloft i all evighet.

Är det verkligen bara bakfyllan som gör det jobbigt att åka på semester? Om du har löst det "problemet" med bensodiazepiner kanske du får ångest över nåt annat på semestern? Det är därför jag tycker du ska ta tag i problemet på en mer grundläggande nivå än att bara dölja symptomen.

Flippa på lugnande lär du knappast göra ifall du inte får för dig att trycka i dig massa Stilnoct på fyllan eller nåt liknande dumt.
Citera
2006-01-09, 17:31
  #5
Medlem
Okej...

Hm, det där med KBT har jag skitsvårt för eftersom jag har väl lite halft som halft social fobi... men det är många som säger att de är det riktiga alternativet. Hur fan ska jag klara av detta skiten...

Svårt att inte dricka när jag mår så jävla bra när jag är full, glömmer allt. Och det har aldrig hänt att jag fått nån knäpp på fyllan. Och nu ska jag sluta med det.... ;(

Om nån mer har några erfarenheter så tar jag gärna emot... tack
Citera
2006-01-09, 17:36
  #6
Avstängd
ta det lugnt, släng i dig nåra stess dagarna efter om det känns bättre. hälsofaropropagandan är överdriven, och det säger läkare och psykologer. det är absolut ingen risk att tabletterna ska interagera med den förbrända alkoholen.
Citera
2006-01-09, 18:34
  #7
Medlem
Stesolid menar du eller?

Säg att jag har grym ångest fortfarande på måndag eftermiddag när jag drack på lördagsnatten... vad händer om jag käkar ångestdämpande då då? Försvinner min ångest? Sen mår jag som jag alltid måt på efexorn eller? Eller får jag nån ångest när ångestdämpande går ur kroppen eller?

Någon som har koll?
Citera
2006-01-09, 18:54
  #8
Medlem
ro9vfjfdyu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodor
Hm, det där med KBT har jag skitsvårt för eftersom jag har väl lite halft som halft social fobi... men det är många som säger att de är det riktiga alternativet. Hur fan ska jag klara av detta skiten...

Svårt att inte dricka när jag mår så jävla bra när jag är full, glömmer allt. Och det har aldrig hänt att jag fått nån knäpp på fyllan. Och nu ska jag sluta med det.... ;(

Om nån mer har några erfarenheter så tar jag gärna emot... tack

Jag är som du, mår skitbra när jag är på fyllan och råångest dagarna efter. Många ggr slutar det med att jag börjar dricka för att få slut på abstinensen (=återställare).
Du har helt enkelt abstinens, det får man om man dricker ofta (märker att jag börjar låta som rena moraltanten!). Om du redan har så mycket ångest så borde du lägga av med drickat för en tid så allt har lugnat ner sig. Annars blir det svårt att se vad som är vad. "Skulle jag ha ångest även om jag inte har druckit?"

Visst kan man ta Stesolid (eller ngn annan benzo) dan efter utan problem. Men de funkar i fyra timmar sedan börjar helvetet igen. Inget som löser några problem alltså.

Jag tycker som nån tidigare här att du måste ta reda på var all ångest kommer ifrån, lämpligen hos ngn psykolog. Inriktningen spelar mindre roll bara du får hjälp.
Citera
2006-01-09, 23:09
  #9
Medlem
Jag förstår...

Fan man får väl ta de lugnt ett tag då och fortsätta må lite halvbra på antideppen och börja med nå psykologsnack.... men de e väl skitsvårt att få tid?

Finns det inga lite halvbildade psykologer som vet ungefär hur de går till hos en psykolog som man kan börja små snacka med på internet?

Jag vet knappt alls hur det funkar hos en sånn där.... fan skitskrajj.

Tack för svaren allihopa.
Citera
2006-01-09, 23:54
  #10
Avstängd
börja med att gå till vårdecentralen det blir billigast för dig om det inte är för lång kö. troligen hamnar du hos en terapeut som kommer att hjälpa dig, inget att vara rädd för. jag läste en bok om ångestfenomenet vilken jag fick stor hjälp av. du kan beställa den på den här adressen: http://www.christer-nordlund.se/
den ger inblick i varför man känner som man gör och det är till stor nytta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback