Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-16, 23:54
  #1
Medlem
blomodlarens avatar
Hej! Ska nu sälja min lägenhet som jag bott i mindre än ett år. Den ligger i en mindre stad med högskola, så troligtvis mest nya studenter som kommer att vilja ha den då det är en central enrummare.

Jag pratade med en mäklare i veckan, samma som skötte försäljningen när jag köpte den. Han tyckte vi skulle ha ett utgångspris på 695k, 100k mer än det som sattes när jag köpte den.
Jag köpte lägenheten för 740k. Så efter budgivningen hade priset alltså ökat med 145k.

Planen är att han ska fixa foton och lägga ut annonser nästa vecka, men undertiden skulle han prata med folk som har varit på andra lägenheter i samma storlek och ca pris.

Nu till frågeställningen.
Jag fick ett samtal från min mäklare idag om att det var en person intresserad av att köpa den innan visning, han hade visat bilderna från när jag köpte bostaden. Han undrade ungefär hur mycket jag ville ha för den. Skulle fundera lite på det under dagen och höra av mig imorgon.

Jag vet inte riktigt vad som är rimligt. Antar att om jag ska släppa den innan visning och budgivning så vill jag ha en riktigt bra bud?
Vad tror ni?

Vill bara ha någon att bolla lite med, har noll erfarenhet av bostadsaffärer.

Antar att det ligger i mäklarens intresse att kränga objektet så snart som möjligt, men samtidigt så vill han väll också ha så högt pris som möjligt? Provisionen är procentbaserad.
__________________
Senast redigerad av blomodlaren 2016-06-17 kl. 00:07.
Citera
2016-06-16, 23:56
  #2
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Hej! Ska nu sälja min lägenhet som jag bott i mindre än ett år. Den ligger i en mindre stad med högskola, så troligtvis mest nya studenter som kommer att vilja ha den då det är en central enrummare.

Jag pratade med en mäklare i veckan, samma som skötte försäljningen när jag köpte den. Han tyckte vi skulle ha ett utgångspris på 695k, 100k mer än det som sattes när jag köpte den.
Jag köpte lägenheten för 740k. Så efter budgivningen hade priset alltså ökat med 145k.

Planen är att han ska fixa foton och lägga ut annonser nästa vecka, men undertiden skulle han prata med folk som har varit på andra lägenheter i samma storlek och ca pris.

Nu till frågeställningen.
Jag fick ett samtal från min mäklare idag om att det var en person intresserad av att köpa den innan visning, han hade visat bilderna från när jag köpte bostaden. Han undrade ungefär hur mycket jag ville ha för den. Skulle fundera lite på det under dagen och höra av mig imorgon.

Jag vet inte riktigt vad som är rimligt. Antar att om jag ska släppa den innan visning och budgivning så vill jag ha en riktigt bra bud?
Vad tror ni?

Vill bara ha någon att bolla lite med, har noll erfarenhet av bostadsaffärer.

Beror ganska självklart på läge osv.
Vad jag har märkt så är det ett klart nej i Stockholms-området till försäljning innan visning, såvidare man inte får ett riktigt generöst erbjudande
Citera
2016-06-17, 00:04
  #3
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Beror ganska självklart på läge osv.
Vad jag har märkt så är det ett klart nej i Stockholms-området till försäljning innan visning, såvidare man inte får ett riktigt generöst erbjudande

Ja precis, det är klart. Jag vill inte avslöja vilken stad det är i, men kan säga så mycket som att det är en mindre stad med hyfsat mycket studenter. Lägenheten ligger väldigt centralt, mycket nära till bussterminalen, cykelavstånd till högskolan. Mäklaren tror de flesta spekulanterna kommer vara föräldrar, vars barn ska börja plugga till hösten. Han har precis sålt en annan enrummare, mindre än min, innan visning.
Citera
2016-06-17, 00:15
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomodlaren
Ja precis, det är klart. Jag vill inte avslöja vilken stad det är i, men kan säga så mycket som att det är en mindre stad med hyfsat mycket studenter. Lägenheten ligger väldigt centralt, mycket nära till bussterminalen, cykelavstånd till högskolan. Mäklaren tror de flesta spekulanterna kommer vara föräldrar, vars barn ska börja plugga till hösten. Han har precis sålt en annan enrummare, mindre än min, innan visning.


I något fall borde ju man "lita" på mäklaren.. han har ju bäst kunskap om området, hur det sålt, pris osv... kan du inte konsultera honom... han vill ju också ha pengar (hoppas jag) och sälja det för det bästa priset... han jobbar ju med dessa frågor liksom...
Citera
2016-06-17, 00:22
  #5
Medlem
Johan_08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
I något fall borde ju man "lita" på mäklaren.. han har ju bäst kunskap om området, hur det sålt, pris osv... kan du inte konsultera honom... han vill ju också ha pengar (hoppas jag) och sälja det för det bästa priset... han jobbar ju med dessa frågor liksom...

Nackdelen är att mäklare gärna kränger iväg en lägenhet innan visning för minimalt med arbete och ändå få sig en bra peng för det! Även fast de själva vet att de kan tjäna mer om de lägger ner tid på visningar mm.
Men den tiden lägger de gärna istället på hus i högre prisklasser.
Sen självklart, det är ju mäklarens område och de bör veta bäst.. men de är också giriga
Citera
2016-06-17, 00:23
  #6
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
I något fall borde ju man "lita" på mäklaren.. han har ju bäst kunskap om området, hur det sålt, pris osv... kan du inte konsultera honom... han vill ju också ha pengar (hoppas jag) och sälja det för det bästa priset... han jobbar ju med dessa frågor liksom...

Jo får göra det imorgon. Tänkte mest att det kan vara bra att få andras syn på det hela också, inte bara min och farsans.
Citera
2016-06-17, 00:32
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Nackdelen är att mäklare gärna kränger iväg en lägenhet innan visning för minimalt med arbete och ändå få sig en bra peng för det! Även fast de själva vet att de kan tjäna mer om de lägger ner tid på visningar mm.
Men den tiden lägger de gärna istället på hus i högre prisklasser.
Sen självklart, det är ju mäklarens område och de bör veta bäst.. men de är också giriga

Visst kan det vara så... men man ligger oftast i händerna på "fanskapet" eller ja mäklaren i vilket fall... :-)
Visst kan man byta men i små städer finns det inte så mycket konkurrens oftast...
Man får bara hoppas att hans girighet ligger i fas med ens egen... och tycker han/hon att lite mer tid ger lite mer pengar så låt gå... men tid är även oftast pengar för klienten också... annars hade man ju inte gått till mäklaren för att få det sålt...

Det finns alltid dålig och bra och bättre mäklare... så är det tyvärr...
Citera
2016-06-17, 06:28
  #8
Medlem
Inaniss avatar
Undersök vad liknande lägenheter har gått för i närheten på exempelvis booli. Borde ge en ganska bra bild om vad du kan begära, förhoppningsvis har någon sålt i närheten nyligen.
Citera
2016-06-17, 06:32
  #9
Medlem
borrizs avatar
Varför lägger man in ett bud innan visning?
Naturligtvis för att man vet att lgh kommer att säljas för ett högre pris efter visningen.

Inte konstigt att mäklaren vill sälja innan visning. Du kommer att betala ut samma kommission, utan att mäklaren behöver lägga ned något arbete på visningen.
Citera
2016-06-17, 07:18
  #10
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför lägger man in ett bud innan visning?
Naturligtvis för att man vet att lgh kommer att säljas för ett högre pris efter visningen.

Inte konstigt att mäklaren vill sälja innan visning. Du kommer att betala ut samma kommission, utan att mäklaren behöver lägga ned något arbete på visningen.

Det kan vara flera anledningar, att man tror att priset blir högre efter visning (det är ingen som kan veta det innan), man har bråttom och behöver köpa lägenheten fort, man vill slippa stressen med budgivning upp och ner och inte vet var det kommer att hamna (även om det kan bli billigare).
Citera
2016-06-17, 08:01
  #11
Medlem
Vi sålde vår lägenhet innan visning rätt nyligen. Hade 2 visningar inbokade men en vecka innan första visningen så ville mäklaren ha en förhandsvisning med en intresserad spekulant från en stad många mil ifrån. Vi gick ut med ett utgångspris från början som var 50kkrr mer än vi annars varit "nöjda" med och budet vi fick var sedan 50kkr över utgångspriset. Visst var det svårt att ta beslutet om vi skulle sälja eller inte, men det blev affär. Visst kunde vi väntat på visningarna och kanske fått ett högre bud men man kunde oxå förlorat spekulanten och sedan kanske fått sämre bud. Sånt vet man inte innan. Sen var det skönt som fan att slippa tänka på att man ska hålla på att städa/röja och massa sånt inför visningar.
Citera
2016-06-17, 08:53
  #12
Medlem
blomodlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Varför lägger man in ett bud innan visning?
Naturligtvis för att man vet att lgh kommer att säljas för ett högre pris efter visningen.

Inte konstigt att mäklaren vill sälja innan visning. Du kommer att betala ut samma kommission, utan att mäklaren behöver lägga ned något arbete på visningen.

Mäklarens arvode är procentuellt, så han borde vara intresserad av ett så högt pris som möjligt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback