Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-16, 17:33
  #1
Medlem
Hysteria90s avatar
Kom och tänka på detta tidigare idag. Man förkortar oftast legitimation till "legg".

Ändock säger och skriver man "ett legg".

Varför? Man borde säga "en legg."

Har det med engelskans "leg" att göra, d.v.s. benet?

Andra teorier?

Intressant med språkvetenskap =)
Citera
2016-06-16, 17:47
  #2
Medlem
Ondquists avatar
Legitimationskort = ett leg i förkortad form.
Citera
2016-06-16, 17:54
  #3
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Legitimationskort = ett leg i förkortad form.
Sant! Tack för din input!
Citera
2016-06-16, 17:57
  #4
Medlem
Ondquists avatar
Blir dock knepigt igen om man använder förkortningen leg som kortform för "en legitimationshandling"...
Citera
2016-06-16, 18:10
  #5
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Blir dock knepigt igen om man använder förkortningen leg som kortform för "en legitimationshandling"...
Haha sant igen! Leg låter dock bättre med legget- men varför??
Citera
2016-06-16, 22:53
  #6
Medlem
mikaelss avatar
En förkortning behåller inte nödvändigtvis ursprungsordets genus, man säger ju t ex en promemoria men ett pm (även om en del obildade idioter säger en pm). Man säger också en vattenklosett men ett wc, medan man säger en motorcykel och en mc.
Reglerna är inte glasklara, men språkörat hjälper dem som har det : http://www.textfixarna.se/ett-pm-eller-en-pm/
Citera
2016-06-17, 00:42
  #7
Medlem
barkenarots avatar
Jag säger [æin 'pæi.ɛm] — 'en pm', och [it lɛg] — 'ett leg'. Är det kanske just i södra Sverige som 'pm' behåller promemorias feminina genus från latinet?

Jag har svårt att tro att förkortningar skulle vara benägna att byta genus just när de bildas, eller vara mer benägna att byta genus än andra ord är. Finns det fler exempel? Eller kan det vara för att neutrum brukar tilldelas ord som symboliserar känslokallhet, omänsklighet och oföränderlighet? Det skulle säkert kunna störa någon att säga t ex: Jag skulle gå på WC men han var låst. Så då säger man "... men det var låst [där]." Varpå en lyssnare tänker "det?" ... jaha, ett WC.

Jag säger såklart 'en WC' också, när jag tänker efter. Så olika vi är!
Citera
2016-06-17, 05:33
  #8
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot
Jag har svårt att tro att förkortningar skulle vara benägna att byta genus just när de bildas, eller vara mer benägna att byta genus än andra ord är. Finns det fler exempel?
En extrauterin graviditet (utomkvedshavandeskap) kallas för ett X [ɛks] på medicinlingo. Kanske beror på att "en x" känns lite onaturligt på tungan? Oavsett vad tycker jag att det känns principiellt fel att genus byts i vissa ord bara för att ordet förkortas.
Citera
2016-06-17, 08:00
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Haha sant igen! Leg låter dock bättre med legget- men varför??


Finns en tråd om motsvarande:

(FB) ett/en CV
Citera
2016-06-17, 18:18
  #10
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
En extrauterin graviditet (utomkvedshavandeskap) kallas för ett X [ɛks] på medicinlingo. Kanske beror på att "en x" känns lite onaturligt på tungan?

Det är ett så bra exempel så jag köper idén med att språkkänsla ligger bakom åtminstone den förkortningens kasus. Bokstaven x är neutrum och ex i betydelsen föredetting är också neutrum.
Citera
2016-06-17, 20:53
  #11
Medlem
Ett mongo (< mongoloid (n-genus!)).
Citera
2016-06-17, 23:25
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Det heter en modem eftersom modem är en förkortning för modulator-demodulator.

Ett modulator-demodulator. Fel!!!!
En modulator-demodulator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback