Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-22, 21:24
  #3685
Medlem
Tropicanans avatar
Är jävligt fascinerad utav melodin i Aviciis låt - Waiting for love - & försöker efterlikna den i FL studio, men det är en del i låten som jag inte kan klura ut hur han har burit sig åt.

https://youtu.be/ec_hLmAe6iY?t=132

"Bryggan" innan han spelar melodin en gång till, hur har han gjort det ljudet?
Citera
2019-07-03, 13:51
  #3686
Medlem
PEVCEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Skulle vilja lära mig hur man gör ambient musik, tänker framförallt på långa utdragna toner eller toner/ljud som manipuleras upp och ner eller vad man säger. Kan inga musiktermer men jag hoppas ni fattar. Vad ska jag söka efter för tekniker för att lära mig mer om detta?

Youtuba ”ambient pads” följt av valfri vst så får du nog lite idéer.
Citera
2019-07-30, 17:25
  #3687
Medlem
Tropicanans avatar
https://youtu.be/7sEpBE3NE9Y?t=257

Hur gör man för att bygga till ett dropp som han gjort här?
Antar att han gör ett automation clip på en pitch eller något, vad kan man söka på Youtube för att få fram hur man gör?
Citera
2019-08-18, 16:51
  #3688
Avstängd
Jockiboiis avatar
Vad är det för jävla piss, det fungerar ej att rita in en kagge i piano-rullen
Citera
2019-08-22, 22:04
  #3689
Medlem
Tja!

Om jag kopplar ihop FL Studio och ett piano med Bluetooth MIDI, letar upp en schysst trumeffekt, kommer då trumljudet ut ur mitt piano (med tillhörande högtalare) eller stannar ljudet på datorn?
Det vore ju tråkigt om pianot bara blev en tangentbräda för att få fram ljudet i datorn. Man vill ju höra alla sjuka ljudeffekter från pianots högtalare.
Citera
2022-01-21, 12:12
  #3690
Medlem
Hej!
Jag behöver hjälp med en grej.
Jag installerade mitt gamla FL 12 och superior drummer 2.0 på min nya dator, allt har gått bra med den delen. Dock hittar jag inte Superior drummer i FL... tips på hur man "får in det" eller hittar det?
Är helt nybörjare på programmet.
Tack
Citera
2022-01-22, 10:43
  #3691
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
https://youtu.be/7sEpBE3NE9Y?t=257

Hur gör man för att bygga till ett dropp som han gjort här?
Antar att han gör ett automation clip på en pitch eller något, vad kan man söka på Youtube för att få fram hur man gör?

Låter som automation på ett high-pass filter?
Citera
2022-02-04, 19:10
  #3692
Medlem
Hillbilly98s avatar
Hej, har problem.

På Fl studios hjälpsida så står där ''After recording - The Audio Clip is routed back to the same Mixer Track it was recorded from'' Och det vill jag inte...

När jag spelar in ngt med gitarr t.ex. så vill jag att mitt audio inte är i något track, neutralt. Hur får jag till det? Håller på att bli knäpp....
Citera
2022-02-04, 19:14
  #3693
Medlem
Hirvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Hej, har problem.

På Fl studios hjälpsida så står där ''After recording - The Audio Clip is routed back to the same Mixer Track it was recorded from'' Och det vill jag inte...

När jag spelar in ngt med gitarr t.ex. så vill jag att mitt audio inte är i något track, neutralt. Hur får jag till det? Håller på att bli knäpp....
Kan du inte bara spela in det i en tom kanal och så låter det neutralt? jag spelar inte in masterkanalen bara kanalen jag vill spela in på.
Citera
2022-02-04, 19:18
  #3694
Medlem
Hillbilly98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirvi
Kan du inte bara spela in det i en tom kanal och så låter det neutralt? jag spelar inte in masterkanalen bara kanalen jag vill spela in på.

Jo, jag som är lite otydlig.

Jag spelar in min gitarr på kanal 11 kanske?
Sen hamnar mitt audio också på kanal 11. Vilket jag inte vill, jag vill att mitt audio inte ska hamna i någon kanal...
Citera
2022-02-06, 18:16
  #3695
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hillbilly98
Jo, jag som är lite otydlig.

Jag spelar in min gitarr på kanal 11 kanske?
Sen hamnar mitt audio också på kanal 11. Vilket jag inte vill, jag vill att mitt audio inte ska hamna i någon kanal...

Spela inte in då, är min första tanke.

Varför spela in din gitarr när du inte vill använda den?

Audio är ju ljudet från din gitarr, eller vad menar du med "audio"?
Citera
2022-02-14, 21:47
  #3696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
https://youtu.be/7sEpBE3NE9Y?t=257

Hur gör man för att bygga till ett dropp som han gjort här?
Antar att han gör ett automation clip på en pitch eller något, vad kan man söka på Youtube för att få fram hur man gör?

De görs med automations på pitchen på aktuellt instrument plus highpass filter. Ligger säkert automation på mono/stereo och reverb med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback