Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-29, 13:10
  #13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Av vanligt folk anses det nog lika delar skitnödigt som sinnessjukt att bry sig om klockmärken.

Helt riktigt, vanligt folk har inget sinne för det goda livet.

Vanligt folk bryr sig inte heller om vilka mattor de har på golven, vilka tavlor de har på väggarna eller vilka lampor de har i taken, för att inte tala om mat och dryck.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2022-03-29 kl. 13:13.
Citera
2022-03-29, 13:23
  #14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Köpte en Longines på Statoil i Arvika för många år sedan.

Brukar ha den på kundbesök hos staten, kommun och landsting där man inte skall ha fina klockor
på armen. Funkar hur bra som helst.

"Statoil i Arvika"🤣🤣🤣

Det bästa inlägget i hela tråden!

Jag brukar säga att vissa klockor är "flygplatsklockor", dessa säljs till rabatterade priser på flygplatser och köparna tror sig ha gjort ett kap.

Nu har jag lärt mig att en flygplatsklocka är snäppet bättre än en Statoilklocka.

Det är inget fel på Longines, men man skall veta vad det är och den skall köpas begagnad.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2022-03-29 kl. 13:30.
Citera
2022-03-29, 13:25
  #15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Helt riktigt, vanligt folk har inget sinne för det goda livet.

Men en dyr klocka skaffar man sig väl för att göra ett intryck på någon? Eller är det "gott liv" att sitta hemma i soffan med sin märkesklocka?
Eller skaffar man sig klockan för att signalera till något till andra som också förstås sig på det "goda livet"?
Citera
2022-03-29, 13:38
  #16
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Men en dyr klocka skaffar man sig väl för att göra ett intryck på någon? Eller är det "gott liv" att sitta hemma i soffan med sin märkesklocka?
Eller skaffar man sig klockan för att signalera till något till andra som också förstås sig på det "goda livet"?

Det finns människor som är seriöst intresserade av horologi, men i många fall handlar det nog om, som du säger, att göra intryck på någon.
Citera
2022-04-07, 00:38
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Longines ar val klockvarldens Volkswagen.
Kan man lite om klockor da kanner man till market men inte gar nagon och drommer om att aga en.
Daligt 2ahandsvarde sa kop med fordel en beg eller pruta stenhart hos AF.
Är det här med dåligt andrahandsvärdet så relevant för klockor i den här prisklassen. Jag resonerar; att köper man ex en Hydroconquest (fin klocka för övrigt), så antar jag att man gillar och vill ha den ett tag. Du kan få tag i en för 8 000 kr.

Om den skulle falla (eller öka) 50% på några år så är det ändå "bars" 4000 spänn, ungefär en service.

Jag tror man har den tills man tröttnar och då hamnar den i en låda. Jag tror andrahandsvärdet blir mer relevant att tänka på när man lägger några tiotusenlappar på en klocka (eller uppåt).


https://chrono24.app/longines/longin...SE&SETCURR=SEK
Citera
2022-04-09, 23:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Är det här med dåligt andrahandsvärdet så relevant för klockor i den här prisklassen. Jag resonerar; att köper man ex en Hydroconquest (fin klocka för övrigt), så antar jag att man gillar och vill ha den ett tag. Du kan få tag i en för 8 000 kr.

Om den skulle falla (eller öka) 50% på några år så är det ändå "bars" 4000 spänn, ungefär en service.

Jag tror man har den tills man tröttnar och då hamnar den i en låda. Jag tror andrahandsvärdet blir mer relevant att tänka på när man lägger några tiotusenlappar på en klocka (eller uppåt).


https://chrono24.app/longines/longin...SE&SETCURR=SEK

Jag tror att det [andrahandsvardet alltsa] ar ratt relevant for de flesta koparna.

Den som bara vill ha en klocka koper inte en for 8pengar utan handlar for en tusenlapp max eller mindre.
Man far en helt ok tidsmatare pa en bensinstation claes olsson eller jula for halva den summan.

Longines och en hog andra marken lever just nu pa Rolexhypen.
Ska det bli en Rolex far du ta tre fyra osaljbara klockor ocksa sa det blir ett nollsummespel.

Sjalvklart finns det ett litet fatal entusiaster som drommer om Longines Piaget Breguet SjoSandstrom etc men var hittar man dem?
Och vad vill de betala.....?
Citera
2022-08-11, 20:27
  #19
Medlem
WolframTungstens avatar
Jag köpte min Longines i höstas för 18 400 kronor. Idag säljs den i urhandeln för 21 600 kronor. Det är ju förträffligt. Men jag köpte inte klockan som investering, jag köpte den för att jag tyckte den var snygg. Min gamla Longines har tappat 2000 kronor i värde på 30 år, det är inte så farligt, tycker jag.
Citera
2022-08-13, 01:24
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Jag köpte min Longines i höstas för 18 400 kronor. Idag säljs den i urhandeln för 21 600 kronor. Det är ju förträffligt. Men jag köpte inte klockan som investering, jag köpte den för att jag tyckte den var snygg. Min gamla Longines har tappat 2000 kronor i värde på 30 år, det är inte så farligt, tycker jag.

Varfor ar det fortraffligt?
Hur vet du vad din nya Longines saljs for I urhandeln?
Bara for att prislappen sager 21600 betyder det ju inte att nagon betalar detta....

Hur vet du vad din Gamla Longines ar vard?
Har du salt den?
Citera
2022-08-13, 21:29
  #21
Medlem
zxcvasds avatar
Longines är ett välkänt och klassiskt märke. Syns ofta i sportsammangang när det gäller tidtagning. Ingen lågbudgetklocka, men inget övedrivet lyxigt heller utan lagom. Deras flagship heritage är riktigt snygga.
Citera
2022-08-13, 22:16
  #22
Medlem
WolframTungstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Varfor ar det fortraffligt?
Hur vet du vad din nya Longines saljs for I urhandeln?
Bara for att prislappen sager 21600 betyder det ju inte att nagon betalar detta....

Hur vet du vad din Gamla Longines ar vard?
Har du salt den?
Ja, kanske prutar folk i klockaffären, jag vet inte. Värdet på min andra har jag en uppfattning om, då jag vet vad den legat ute på känd köp- och säljplats. Förtydligande: det var inte min annons.
Citera
2022-08-13, 23:10
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WolframTungsten
Ja, kanske prutar folk i klockaffären, jag vet inte. Värdet på min andra har jag en uppfattning om, då jag vet vad den legat ute på känd köp- och säljplats. Förtydligande: det var inte min annons.

Tips....

Prova pruta.
Du sparar bra med pengar om du gor det.
Absolut ingen mer an du betalar listpris foe Longines.

Nej. Du har ingen aning om varde baserat pa vad nagon begar for en vara.
Vad den blev sald for kan ge dig en fingervisning om varde.
Vet du det?
Citera
2022-08-24, 23:21
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Tips....

Prova pruta.
Du sparar bra med pengar om du gor det.
Absolut ingen mer an du betalar listpris foe Longines.

Nej. Du har ingen aning om varde baserat pa vad nagon begar for en vara.
Vad den blev sald for kan ge dig en fingervisning om varde.
Vet du det?


Han köpte för 18.400 nu listpris på 21.600.
Då är det som han säger att han i värsta fall +-0. Kanske gått upp lite. Det kan vi alla räkna ut med dom siffrorna. Så roligt för honom!!!!! Men du peller skulle säkert kunna pruta 40-50%. Och DU, och bara DU! Kan gå in till vilken rolex ad som helst och få tag i en 116500LN.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback