Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-21, 01:42
  #13
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
* Inga segregerade gäng som hänger på stan och sprider otrygghet

Nja, INGA är väl att ta i

https://www.alandsnyheter.com/nyhete...andska-skolor/

Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
* Om någon behöver hjälp att t.ex bygga om eller måla så samlar man 10-20 pers som man känner nära eller bara litegrann och hjälper till. Så gör man vice versa nästa gång. Samma som i Sverige när någon flyttar och man bjuder på pizza, fast här i större projekt och omfattning

Vad hade du för stort projekt som krävde 10-20 pers? Hur lärde du känna alla?


Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
* Källsortering har man i soptunnan utanför. Alltså hela 8 fack för glas, papp, plast osv... (Jämfört med en grön och en brun tunna bara i Sverige). Så man slipper alla resor till återvinningsstationen

Det där är ju juste. Betalar man det med den låga skatten? Får hela kommunen återvinna i samma kärl? Samma system finns sedan länge i Sverige men är förebehållet för BRF eller Samfällighet. Jag gissar ju att du bor i hus eftersom du aldrig bott i lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
* Bastukulturen lever här. Det är standard i hyreshus. Och man umgås där och har det trevligt innan t.ex utgång på krogen

Är det nyfunna vänner som bor i hyreshus?

Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
Lägenheter har jag ingen koll på, för det har jag aldrig bott i.

Eftersom du aldrig bott i lägenhet så undrar jag om du hyr ditt hus eller hur har du gjort med jordförvärvstillståndet? Fixade du det innan och köpte tomt och sen byggde huset? Eller hade du hembygdsrätt? Jag är inte 100% insatt i hur man förvärvar bostad på Åland men du kanske kan förklara mer ingående hur du gjorde med huset?
Citera
2022-11-21, 02:32
  #14
Medlem
zcinners avatar
vet du någon app i stil med "hemnet" fast för Åländskt bruk? Byggt klart huset uppe i Jämtland och är på jakt efter ett andra näste att pendla mellan när ja e trött på bergen och fjällmiljön.
Citera
2022-11-21, 06:19
  #15
Moderator
evilhoneys avatar
Bostad, hem och trädgård --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
2022-11-21, 07:41
  #16
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
* Källsortering har man i soptunnan utanför. Alltså hela 8 fack för glas, papp, plast osv... (Jämfört med en grön och en brun tunna bara i Sverige). Så man slipper alla resor till återvinningsstationen

Denna punkt kan du stryka från listan i alla fall. Det är väldigt vanligt med full källsortering hemifrån på många ställen i Sverige.

Men kul att du hittat ett ställe du trivs att bo på!
__________________
Senast redigerad av Cindell 2022-11-21 kl. 07:44.
Citera
2022-11-21, 08:59
  #17
Medlem
Peripheryys avatar
Har varit där under både låg och högsäsong och Mariehamn var väldigt dött under vintern.

Sedan funderar jag en hel del på utbudet av jobb.. har Åland någon verkstadsindustri eller är det mesta jordbruk?

Annars gillar jag Åland väldigt mycket. Hade ju hellre flyttat dit än kanske Danmark.
Citera
2022-11-21, 09:04
  #18
Avstängd
Bensin- o dieselkostnader?

Importera bil - tull o momskostnader - inreg besiktningsregeler

Årliga bilskatter (sverige har - finland har inte men istället påslag på drivmedel)

Gott om lyxbilar? Vet att det finns ålänningar med bilintresse
Citera
2022-11-21, 09:23
  #19
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
vet du någon app i stil med "hemnet" fast för Åländskt bruk? Byggt klart huset uppe i Jämtland och är på jakt efter ett andra näste att pendla mellan när ja e trött på bergen och fjällmiljön.
Här kan du se samtliga fastigheter ute till försäljning på Åland: https://fastigheter.ax/

Klickar du på en annons så hamnar du direkt på mäklarens sida. Brukar sitta o bevaka denna själv då jag planerar en flytt till Åland själv.

Den samlar in från olika mäklare:
Lyyski Fastigheter
Mäklarhuset Åland
Fastighetskonsult
3 Partners
Aktia LKV
Citera
2022-11-21, 09:25
  #20
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Man kan väl köpa en bostad i bostadsrätt som vanligt utan speciella villkor?

Tvekar inte på att det är fint där och så, men hur kul är det att vara fast på begränsad yta? Bor man på landsbygden i Sverige kan man åtminstone röra runt sig effektivt.
Bostadsrätter är inte så vanliga, däremot är aktielägenheter den vanligaste typen av lägenhet.

Du behöver inget jordförvärvstillstånd eller hembygdsrätt (ha bott på Åland i 5 år) för att köpa en aktielägenhet, det kan vem som helst köpa utan hinder.

https://www.alandliving.ax/leva-och-...ostad-pa-aland
Citera
2022-11-21, 09:35
  #21
Medlem
Krabbfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
Jag har nyligen flyttat från Sverige till Åland. ÄLSKAR livet här än så länge!


Folk är så annorlunda. Man har tagit det bästa av Finland och Sverige och slagit det samman på något vis.


Är det någon mer som bor där eller kanske ännu bättre - har funderingar på att flytta dit? Och vill prata av sig lite! Fråga vad ni vill antingen här eller i privat meddelande


Fördelar:
* 17% inkomstskatt (Jämfört med det dubbla i Sverige)
* Inga segregerade gäng som hänger på stan och sprider otrygghet
* Hög uppklaring av brott (Dom få som begås!)
* Centrum har nästan alla lokaler uthyrda eftersom det lever och inte finns massa näthandel och kringliggande storstäder med köpcentrum
* Om någon behöver hjälp att t.ex bygga om eller måla så samlar man 10-20 pers som man känner nära eller bara litegrann och hjälper till. Så gör man vice versa nästa gång. Samma som i Sverige när någon flyttar och man bjuder på pizza, fast här i större projekt och omfattning
* Man kan köpa öl och cider i matbutiker till 21:00 alla dagar i veckan - så man slipper lördagsångesten efter att Systembolaget stängt
* Båtresa kostar 50 kr till Grisslehamn och 25 kr buss till Uppsala eller Stockholm, så det är lätt att ta sig över om man vill ha mer action
* Kino, som är den bästa nattklubben jag besökt (Alla städer och länder inkluderade som jag varit i)
* Nära till taxfree-båtar om man vill handla på sig dryck, tobak osv
* Källsortering har man i soptunnan utanför. Alltså hela 8 fack för glas, papp, plast osv... (Jämfört med en grön och en brun tunna bara i Sverige). Så man slipper alla resor till återvinningsstationen
* Jätterikt kulturellt med museum, olika festivaler och arrangemang
* Det finns Läroplikt men ej Skolplikt. Så vill svenskar flytta hit för att hemskola sina barn under några år eller hela grundskolan så går det utmärkt
* Bastukulturen lever här. Det är standard i hyreshus. Och man umgås där och har det trevligt innan t.ex utgång på krogen
* Alltid nära till havet om man önskar bada eller lära sig mer om segling och båtliv
* Alla bussresor kostar bara 27 kronor vart man än ska
* Vill man köpa sig en egen ö så finns det gott om alternativ inom en rimlig prisklass utan att behöva vara miljonär


Nackdelar:
Maten är ca 25% dyrare än i Sverige. Men det väger ju upp snabbt med den avsevärt högre lönen man får ut efter skatt
* Det är litet och man är begränsad till en diameter på 5 mil tvärs över ön. Om man nu som jag inte tycker att det är mysigt och finns tillräckligt ändå
Vad roligt att läsa, jag och min sambo planerar att flytta permanent till Åland innan sommaren. Riktigt kul att höra en färsk upplevelse från en svensk om hur livet är där.

* Hyr du din bostad, isåfall via Mariehamns bostadskö (https://www.marstad.ax/) eller på annat håll? Isåfall hur upplever du att det fungerade att hitta hyresbostad?
* Hur tycker du att kollektivtrafiken fungerar, tänker t.ex. hur begränsat det är att ta sig till landsbygden med buss?
* Hur funkade det rent praktiskt när du väl kom till Åland som "nyanländ", tänker de administrativa processerna kring att skriva in sig, skaffa bankkonto etc. Upplevde du att det var smidigt? (Har hört att det är bra och snabb service på ön men är nyfiken att höra från dig )
* Hur upplever du att det är att lära känna ålänningar, kontra svenskar?
Citera
2022-11-21, 09:54
  #22
Medlem
sliskets avatar
Skulle gärna vilja veta lite mer om det praktiska som talaren innan nämde och om hur inskrivningen gick till och hur du fick ditt nya personnummer? Hur funkar banken och kreditsystemet på Åland fick du erbjudande om kredit eller bolån direkt eller måste du jobba upp den förmånen?
Citera
2022-11-21, 09:56
  #23
Medlem
JustZlatans avatar
Har funderat i samma banor. En fördel är att de har samma tidszon som Finland, man får alltså 1 timmes sovmorgon.
Citera
2022-11-21, 10:16
  #24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakimvonankis
Nejdå, det är ju öppna gränser inom EU, så bara flytta dit och skaffa jobb direkt om man vill.

Fast hembygdsrätten kräver ju att du måste ha ett tillstånd för att få köpa en fastighet eller lägenhet. Jag antar således att du har en anknytning till ön sedan tidigare?

/AI
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback