Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-03, 17:18
  #181
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling

Lilla Tråget var sidorna man bläddrade förbi, vet inte om eländet finns på film.


Lilla Tråget är ju gullig. Lätt att sympatisera men den lille bogserbåten som alltid ställer till det..

Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, Moby Duck var ju med lite då och då så sent som på 80-talet. Lite konstigt eftersom valfångst redan då hade ett mycket dåligt rykte.

På 70-talet var han ännu vanligare och gick ofta som andraserie. Samt var huvudperson i några nummer av Walt Disneys Serier (som sedan blev Kalle Anka Extra som sedan blev Mussse Pigg & Co).

Man fick aldrig se honom döda någon val, men han pratade ofta om att han ville göra det, och någon enstaka gång sköt han till och med av sin harpun mot dem.

Han var faktiskt med ända till början av 90-talet innan man beslöt att sluta producera serierna. I Italien har han dock figurerat i ett eget litet universum efter det, som i Sverige gick i KAP under vinjetten "Historier från Havsviken".
Citera
2023-04-03, 22:11
  #182
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Finns det någon som heter Knase i dessa serier? Total nyhet för mig. Kalle Anka blir man aldrig less men helt ärligt är det inte samma känsla som när man var liten.
Det verkar som om diskussionens tema hastigt växlat, i stället för pocketböckerna rent generellt handlar den nu om mindre kända och försvunna / utmönstrade figurer i Disneys värld. Hade du sökt lite på forumet skulle du kanske ha hittat dessa trådar -

(FB) Kalle Anka - vilka har överlevt?
(FB) Zeke Varg och andra

I dem nämns i praktiken alla de gestalter som förekommer i resten av denna diskussion. Plus Putte och Knölen, Lille Hiawatha, Klara Kluck, Klarabella, Klasse, Newton, Madame Mim ... Säger de namnen något?
Jag var mycket inbiten KA-läsare under sent 70- och tidigt 80-tal. Även om jag inte minns alla den epokens äventyr med speciell värme, tycker jag att figurgalleriet var mångsidigare än i dag.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2023-04-03 kl. 22:42.
Citera
2023-04-03, 22:18
  #183
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Skarpeborst? Hette han inte någonting annat senare? Vet ju iofs att han oftast kallades "borstis" och att det väl var en förkortning av något med "borst". Men att det var Skarpeborst har jag missat totalt isf.
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jo, figuren har haft flera olika namn.
Eller om det är olika figurer som av en ren slump är väldigt lika, och alltid jobbar åt Svarte Petter.

Borstis kallades underhuggaren oftast under sent 1970-tal, men även andra namn förekom. Jag kan hänvisa till tråden om alternativa namn på seriefigurer.

(FB) Alternativa namn på seriefigurer i Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
De italienska Disneyserierna, framför allt publicerade i Kalle Ankas Pocket, innehåller ju en del gestalter som inte förekommer i episoder från andra länder (i alla fall var det så på 1970- och 80-talen). Så länge dessa figurer var nya i leken kunde de byta namn från episod till episod. Tyvärr var jag aldrig någon storslukare av pocketböcker, så jag får återigen förlita mig på Seriewikin.

Joakims efterhängsna uppvakterska Gittan har således varit känd som Brigitte Bartå, Gittan Gyllenfjäder, Birgitte Barfot samt Brigitte Barfot.

Hennes kompanjon har kallats Näbbelin, Johannes Näbbelin, Johannes, Johannes Hum, Ludde Spinnson, Fabian Farin, Bruno Farin och Ernst. (Det har jag faktiskt skrivit om här på FB förr).

Och Knattarnas kusin / Glittriga Gullans barnbarn har även hon gått under en massa namn. I den första episod jag läste med henne hette hon Ye-Ye, medan det vedertagna namnet numera är Ank-Sofi. Hon har även fått heta Poppy, Kickan Gässling, Dolly och Anki.

Av Barks-skapelserna har Guld-Ivar Flinthjärta enligt Seriewikin även kallats Gnidus Hårdén och Mac Penny, medan von Pluring vid ett tillfälle fått heta Krösus Gnidlund. Jag kan dessutom svära på att jag i en italiensk 70-talsepisod läste att Joakim talade om "sin största rival von Krösus", och även om rivalen inte visades i bild bör det ha handlat om von Pluring.

I Paul Murrys serier om Musse Pigg hade Svarte Petter en långnosig underhuggare med originalnamnet Scuttle . På svenska kallades han ursprungligen Kranborst, senare för det mesta Borstis, men jag minns att han en gång benämndes Långfingrade Ludde. Säkert förekom han också under fler namn under 70-talet.
Citera
2023-04-12, 09:32
  #184
Medlem
Har ni några favorit karaktärer i pocketböckerna? Jag gillar serier med Kusin Knase bäst.
Citera
2023-04-12, 09:48
  #185
Medlem
Disneyfigurer

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
I dem nämns i praktiken alla de gestalter som förekommer i resten av denna diskussion. Plus Putte och Knölen, Lille Hiawatha, Klara Kluck, Klarabella, Klasse, Newton, Madame Mim ... Säger de namnen något?

Har för mig att Madame Mim var en karaktär i Törnrosa ursprungligen. Min Disney-kunskap har bleknat en aning.

Edit
"Svärdet i stenen" var det.
__________________
Senast redigerad av Gedaj 2023-04-12 kl. 09:51. Anledning: Korrigering
Citera
2023-04-12, 09:49
  #186
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-agust
Har ni några favorit karaktärer i pocketböckerna? Jag gillar serier med Kusin Knase bäst.
Gillar också Kusin Knase. Sympatisk karaktär.
Som barn gillade jag mest pocketböckerna med Stål-Kalle.

De där extra tjocka Kalle Anka pocketböckerna kändes lyxigt att köpa. Sommarlovsläsning
Citera
2023-04-12, 09:56
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Gillar också Kusin Knase. Sympatisk karaktär.
Som barn gillade jag mest pocketböckerna med Stål-Kalle.

De där extra tjocka Kalle Anka pocketböckerna kändes lyxigt att köpa. Sommarlovsläsning

Special pocketarna är ju dubbla, där införskaffar man de som känns tilltalande teman, de innehåller även repriser som jag tycker är bra för tyvärr tycker jag serierna har stagnerat lite sen 80- och 90-talet.
Citera
2023-04-12, 10:08
  #188
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-agust
Special pocketarna är ju dubbla, där införskaffar man de som känns tilltalande teman, de innehåller även repriser som jag tycker är bra för tyvärr tycker jag serierna har stagnerat lite sen 80- och 90-talet.
Ok, senast jag läste Kalle Anka pocket var under 90 - talet. Då släpptes det extra tjocka pocketböcker några gånger, om jag inte minns fel var det under sommaren. Tror inte det redan då kallades för Kalle Anka Special pocket, men kan såklart ha fel; det var ju några år sedan.
Citera
2023-04-14, 15:51
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ok, senast jag läste Kalle Anka pocket var under 90 - talet. Då släpptes det extra tjocka pocketböcker några gånger, om jag inte minns fel var det under sommaren. Tror inte det redan då kallades för Kalle Anka Special pocket, men kan såklart ha fel; det var ju några år sedan.

Dubbelpockets började ges ut 1995 och förekommer fortfarande i ordinarie utgivning, två gånger om året. Kalle Ankas Pocket Special började ges ut 1997 och har dubbelpocketens storlek men följer vanligtvis ett tema. Därtill finns Kalles deckarpocket, som i år ersatte Ankeborgs samlarpocket.
Citera
2023-04-20, 17:37
  #190
Medlem
Har börjat samla på mig gamla alster från min barndom. Helst de tidiga Kalle pocketarna och börjat samla ihop Farbror Joakims skattkammare. Kul att minnas det jag läste som barn. Tittade på de nya och såg att de hade adderat Kajsas "släktingar" Titti, Pippi och Kicki som motvikt till Kalles "brorsöner". Verkar som att hysterin att addera HBQT-flummet och feminismen har hittat till Kalle. Därför undviker jag de nya alstrena som pesten och återgår till det gamla.
Citera
2023-04-20, 20:50
  #191
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Har börjat samla på mig gamla alster från min barndom. Helst de tidiga Kalle pocketarna och börjat samla ihop Farbror Joakims skattkammare. Kul att minnas det jag läste som barn. Tittade på de nya och såg att de hade adderat Kajsas "släktingar" Titti, Pippi och Kicki som motvikt till Kalles "brorsöner". Verkar som att hysterin att addera HBQT-flummet och feminismen har hittat till Kalle. Därför undviker jag de nya alstrena som pesten och återgår till det gamla.
Jag vet inte om jag tolkar dig fel här. Men Kajsas systerdöttrar är inte direkt några nya karaktärer. De skapades av Carl Barks 1952. Och de verkar även ha förekommit i Kalles Ankas Pocket tidigare. (om än inte regelbundet återkommande karaktärer)

Sen har de i och för sig uppdaterat utseendet på dem, så att de inte ska se ut som ett gäng Mini-me's till Kajsa...
Citera
2023-04-20, 20:57
  #192
Medlem
Folketstempels avatar
Varför var vartannat uppslag utan färg, samt när började de med det?
Minns svagt i början av 80-talet, med det kan vara en inbillning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback