Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-30, 00:47
  #73
Medlem
Ska du plugga på universitetet så kommer du ju ha tillgång till studentleg och vissa lokaler är öppna dygnet runt. Jag kan inte säga hur eller var men ett studierum eller en soffa i en hall/aula kommer alltid finnas. Ja, väktare finns men inte säkert de hittar eller ens slänger ut dig.

Ett av mina bästa plugg minnen är att sitta i en datasal nattetid medan någon spelade på flygeln som stod i entréhallen, allt annat var absolut tyst.

Annars så tycker jag nog detta med vandringsstugorna är ditt nästa alternativ.

En bekant fann inget boende för sina konststudier - köpte en billig segelbåt och bodde i den. (Dock ej Stockholm)
Citera
2023-08-30, 01:35
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Skulle aldrig försöka sova utomhus i närheten av t ex Stockholm av både hygieniska orsaker, vädermässsiga och av säkerhetsskäl.

Hygienen klarar man ju bra till en förhållandevis låg kostnad med ett årskort på badhuset och säkerheten tror jag inte är någon fara. I alla fall inte om man klär ner sig lite och inte kör med flashiga grejer. Vädret är ju dock värre från oktober till april. Framförallt fukten.

Men lägger man mycket tid och söker aktivt finns det alltid lite utrymmen att hitta i anslutning till övrig bebyggelse, broar, tunnlar, garage etc sen går det ju att slinka in på natthärbärge om det krisar.

Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Köp en skåpbil och hitta en plats som ingen kommer patrullera förbi.
Skulle jag göra som sista utväg om jag blev av med bostad.
Gräva ett hål man bajsar och kissar i I nära anslutning.

Problemet är bara att du måste åka så otroligt långt för att hitta en lämplig plats som är lite undanskymd och gratis.


Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
En bekant fann inget boende för sina konststudier - köpte en billig segelbåt och bodde i den. (Dock ej Stockholm)

Det där är nog i så fall en billigare och bättre lösning. Finns en del pundare som gör så och vad jag sett tycks det funka förhållandevis långa perioder att ankra upp och ligga lite här och var.

Citat:
Ursprungligen postat av Stooler
Jag kände en kille (lever inte längre) som bodde ute i rätt många år, välutbildad men ensamvarg, jobbade aldrig permanent någonstans i hela sitt liv. Han bodde i cementrör i säkert 10-12 år. Dels i Solna, dels nere vid Fisksjöäng på Norra Djurgården. Stora cementrör som han (och flera) isolerade med frigolit och stängde ena ändan av röret och en tjock presenning på den andra.

För det är kylan som är svårast! Någon skrev att benen tar stryk, det gör även fingrarna och psyket. Den här killen hade en sovsäck som skulle funka ned till -40C men kroppen tog stryk ändå. Nu var han ju förstås uteliggare på heltid, gissar att plugga på universitet dagtid gör att man blir mindre utsatt.

Killen höll sig undan soppköken till stor del, mat fixade han på skolor. De har ofta ett gigantiskt svinn, massor av mat slängs från skolmatsalar och han berättade att han aldrig gick tomhänt från skolorna. Så visst funkar det!

Det där var ju innovativt. Ordnade dom dit rören eller råkade dom bara ligga där färdiga för inflyttning?
Citera
2023-08-30, 01:50
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Förstår inte varför jag ska ägna större delen av mitt jobb för att slava till en 2 m^2 stor ruta som jag kan spendera 8h sovandes varje natt. Borde finnas ett bättre alternativ till detta.

Finns det någon restaurang eller public space i Sthlm som man kan övernatta på? Kan man inte sova i naturen likt alla andra djur?

Leta upp en fågelholk din tunnis.
Citera
2023-08-30, 01:57
  #76
Medlem
En tanke... om nu detta är en universitet student... jag tror ändå att det är bättre att skaffa någon slags hem. Bara för att just studentlivet blir så mycket enklare/tryggare. Alla dessa förslag om att sova ute kräver ju en hel del tid och engagemang bara genom gå, hygien, mat etc. Sen vill man kanske kunna ha ett liv med kompisar och ta hem en dejt etc.

Röstar nog ändå för någon slags båt eller bil om inte boende i hus hittas. Det är förbannat tufft att vara hemlös vintertid.

(Och som svar på ovan... jo pundare är iaf den konstskolan tillåtande mot... men båten blir ju en trygg punkt oavsett)
Citera
2023-08-30, 07:03
  #77
Medlem
carminaburanas avatar
Jag lever vanlife, fungerar utmärkt
Citera
2023-08-30, 08:16
  #78
Medlem
ett gymkort för 99-199 kr/mån som är öppet 24/7 kanske är lösningen
Citera
2023-08-30, 08:21
  #79
Medlem
Skaffa ett nattjobb där du kan tvätta och sova lite.

En van är nog bästa iden.

Rent allmänt en dålig ide att ligga runt, dina studier kommer bli lidande och du riskerar att sabba din framtid för en tillfällig lösning. Dra till en liten kommun i Norrland eller något där du kan tälta och blir mer sedd av myndigheter.
Citera
2023-08-30, 08:22
  #80
Medlem
Jahbrahs avatar
Skaffa det billigaste gymkortet till nåt gym som är öppet 24/7. Fina duschar också, men där kan du ju sova typ överallt.
Citera
2023-08-30, 08:51
  #81
Medlem
Puddleglums avatar
Hur mycket har du sovit utomhus förr? Överväger du det eller letar du helts inomhus? Jag sover utomhus mycket för jag är en friluftsnörd, men jävlar vad kallt det kan bli ibland, och framförallt fuktigt. Och då har jag ändå bra grejer. Att samtidigt försöka slava ihop en universitetsutbildning kan bli utmanande. Är det billigaste ändå inte att hyra in sig som inneboende. Inte gratis såklart, men jävligt mycket mer bekvämt. Helst nån liten tant som lagar mat åt dig också och tycker synd om dig så du får matlåda till föreläsningarna!
Citera
2023-08-30, 10:24
  #82
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...ccc850c65&ei=7
Citera
2023-08-30, 10:27
  #83
Medlem
Christopher.s avatar
Ställ dig och urinera på polishuset så borde du kunna få tak över huvudet över natten, gärna raljerandes med en pilsner i handen.
Citera
2023-08-30, 12:53
  #84
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Finns det någon restaurang eller public space i Sthlm som man kan övernatta på?
Självklart. Restauranger älskar snarkande lodisar dom inte drar in en spänn på, testa Operakällaren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback