Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-09-13, 23:02
  #1
Medlem
Jag vill hitta en plats där jag inte hör annat än naturen, alltså inget brus från motorväg, motorcyklar som accelererar, tåg m.m. där jag kan övernatta med tält, gärna nära en sjö.

Kollade på kartan och hittade en sjö långt ifrån närmsta väg, och slog upp mitt tält där. Men så klart lyckades jag pricka nån led för flygplan, så var 20:e minut hörde man ett plan dåna förbi.

Var uppe i Norrland i sommras och där fann jag en sån plats, men ska man verkligen behöva åka 100 mil för att få lite ro?
Citera
2023-09-13, 23:34
  #2
Medlem
Jordgubbes avatar
Ajdå, du får lägga ihop flera kartor, en av dem blir flightradar24.
Citera
2023-09-13, 23:37
  #3
Medlem
pn222jws avatar
Gullsjön - Täby - https://sv.wikipedia.org/wiki/Gullsj%C3%B6n,_T%C3%A4by
Citera
2023-09-14, 01:14
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agfb21
Jag vill hitta en plats där jag inte hör annat än naturen, alltså inget brus från motorväg, motorcyklar som accelererar, tåg m.m. där jag kan övernatta med tält, gärna nära en sjö.

Kollade på kartan och hittade en sjö långt ifrån närmsta väg, och slog upp mitt tält där. Men så klart lyckades jag pricka nån led för flygplan, så var 20:e minut hörde man ett plan dåna förbi.

Var uppe i Norrland i sommras och där fann jag en sån plats, men ska man verkligen behöva åka 100 mil för att få lite ro?
jag vet ett ställe.
Sörmlandsleden
Etapp 60
Vindskydd: Stora Träsket – N 59°07.090′ E 017°42.744′
Vatten: Källor efter cirka 2 km – N 59°07.139′ E 017°42.399′, efter cirka 3,5 km – N 59°07.303′ E 017°43.158′ och efter cirka 6,5 km – N 59°07.810′ E 017°44.910′

Omedelbart efter starten finns en fin badstrand. Därefter går leden på en stenig stig längs Hallsfjärden i cirka 1 km för att sedan vika upp i skogen Hallsveden. Vid sjön Stora Träsket finns ett vindskydd och brygga. Ett vindskydd lite längre fram är timrat av scoutkåren ”Peter Momma”.

Senare passeras Bondberga (Kattkulla) gravfält, ett av Stockholmstraktens största. Efter ett bronsåldersröse nås landsvägen och hållplatsen för buss 727 mot Tumba.
Tips från etappansvarig
"Det är fint att rasta vid vindskyddet vid Stora Träsket där det också finns en liten brygga.
----------------------
Buss från Tumba mot Skanssundet 727 och stig av vid Berga eller Viad.
Passerar sällan plan där.
Finns två vindskydd där det ena är lite bättre underlag för att slå upp tält.
tror inte att fordonen från åkrarna hörs eller båtarna från S-tälje kanal för det ligger långt in i skogen
Citera
2023-09-14, 06:09
  #5
Avstängd
MMM-fernandos avatar
I dalen finns det en fin berg, glömt vad den heter men där brukar det inte röra sig så mycket folk
Citera
2023-09-14, 09:14
  #6
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Gullsjön - Täby - https://sv.wikipedia.org/wiki/Gullsj%C3%B6n,_T%C3%A4by
Toppentips. Nära, lugnt och häpnadsväckande vackert.

Har själv kvartat där nån gång och stortrivdes.
Citera
2023-09-14, 18:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ajdå, du får lägga ihop flera kartor, en av dem blir flightradar24.

Ja =(, därför jag letar tips från någon som redan hittat en bra plats
Citera
2023-09-14, 18:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Gullsjön - Täby - https://sv.wikipedia.org/wiki/Gullsj%C3%B6n,_T%C3%A4by

Såg nice ut, blir garanterat en trip dit för att kolla läget, tack!
__________________
Senast redigerad av agfb21 2023-09-14 kl. 19:13.
Citera
2023-09-14, 19:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
jag vet ett ställe.
Sörmlandsleden
Etapp 60
Vindskydd: Stora Träsket – N 59°07.090′ E 017°42.744′
Vatten: Källor efter cirka 2 km – N 59°07.139′ E 017°42.399′, efter cirka 3,5 km – N 59°07.303′ E 017°43.158′ och efter cirka 6,5 km – N 59°07.810′ E 017°44.910′

Omedelbart efter starten finns en fin badstrand. Därefter går leden på en stenig stig längs Hallsfjärden i cirka 1 km för att sedan vika upp i skogen Hallsveden. Vid sjön Stora Träsket finns ett vindskydd och brygga. Ett vindskydd lite längre fram är timrat av scoutkåren ”Peter Momma”.

Senare passeras Bondberga (Kattkulla) gravfält, ett av Stockholmstraktens största. Efter ett bronsåldersröse nås landsvägen och hållplatsen för buss 727 mot Tumba.
Tips från etappansvarig
"Det är fint att rasta vid vindskyddet vid Stora Träsket där det också finns en liten brygga.
----------------------
Buss från Tumba mot Skanssundet 727 och stig av vid Berga eller Viad.
Passerar sällan plan där.
Finns två vindskydd där det ena är lite bättre underlag för att slå upp tält.
tror inte att fordonen från åkrarna hörs eller båtarna från S-tälje kanal för det ligger långt in i skogen

Verkar lite nära vägar, känns som man kommer höra trafik även om det är endel skog runt sjön men värt en dagstur iaf, tack!
Citera
2023-09-14, 19:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Toppentips. Nära, lugnt och häpnadsväckande vackert.

Har själv kvartat där nån gång och stortrivdes.

Nice!
Citera
2023-09-14, 19:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MMM-fernando
I dalen finns det en fin berg, glömt vad den heter men där brukar det inte röra sig så mycket folk

Okej, men skriver man Dalen i Maps pekar nålen på centrala Stockholm, så antar du menar någon annanstans?
__________________
Senast redigerad av agfb21 2023-09-14 kl. 19:18.
Citera
2023-09-14, 20:22
  #12
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agfb21
Jag vill hitta en plats där jag inte hör annat än naturen, alltså inget brus från motorväg, motorcyklar som accelererar, tåg m.m. där jag kan övernatta med tält, gärna nära en sjö.

Kollade på kartan och hittade en sjö långt ifrån närmsta väg, och slog upp mitt tält där. Men så klart lyckades jag pricka nån led för flygplan, så var 20:e minut hörde man ett plan dåna förbi.

Var uppe i Norrland i sommras och där fann jag en sån plats, men ska man verkligen behöva åka 100 mil för att få lite ro?
Tärnanområdet norr om Vallentuna har jag inte besökt på grund av att det ligger lite väl långt bort från mina hemtrakter, men det är ett väldigt ödsligt område för att ligga så nära Stockholm:

https://www.youtube.com/watch?v=L_y_21pOwTQ
https://www.upplevvallentuna.se/sv/2...-vaglost-land/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback