Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-07, 15:09
  #25
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag tränade karate i två för massor av år sedan. Igår började snacka kampsport med en kille som hade tränat i 10 år också för länge sedan (Det var kampsort på TV-n. Kruth fajtades.). Hur som helst skulle han förklara något och knöt handen till en knytnäve. Jag blev nästan full i skratt när jag såg hans knytnäve. Första fingerleden stack fram över en centimeter framför knoge. Kan man fajtas utan handskar (utan att skada sig) med en sådan knytnäve?
Citera
2009-06-07, 19:07
  #26
Medlem
evolutes avatar
Här är lite Pancrase med Bas Rutten där han bitchslappar runt sina motståndare. Jag tycker det ser rätt bra ut faktiskt och hans leverslag blir ju ruggiga utan handskar.

http://www.youtube.com/watch?v=7L_AuvaWIh4
Citera
2009-06-07, 22:56
  #27
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Här är lite Pancrase med Bas Rutten där han bitchslappar runt sina motståndare. Jag tycker det ser rätt bra ut faktiskt och hans leverslag blir ju ruggiga utan handskar.

http://www.youtube.com/watch?v=7L_AuvaWIh4
Onekligen bra klös i händerna på Bas. Är det bara jag som tycker hans striking, förvisso med öppna händer, påminner lite om Fedors? Eller så är det bara att båda tenderar att på ett ganska överösande sätt dela ut välriktade slag.

I klippet finns för övrigt den Pancrase-match mot Frank Shamrock där Bas lackar till efter att Frank grimaserat(!) åt honom från guarden vilket resulterar i att Bas delar ut en knytnäve. Domaren varnar Bas mot ständigt nekande - riktigt kul! Matchen skall finnas i sin helhet på the internets med kommentatorspår från Mr Rutten.
Citera
2009-06-08, 13:06
  #28
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Onekligen bra klös i händerna på Bas. Är det bara jag som tycker hans striking, förvisso med öppna händer, påminner lite om Fedors? Eller så är det bara att båda tenderar att på ett ganska överösande sätt dela ut välriktade slag.

I klippet finns för övrigt den Pancrase-match mot Frank Shamrock där Bas lackar till efter att Frank grimaserat(!) åt honom från guarden vilket resulterar i att Bas delar ut en knytnäve. Domaren varnar Bas mot ständigt nekande - riktigt kul! Matchen skall finnas i sin helhet på the internets med kommentatorspår från Mr Rutten.

Tror den finns med kommentator spår finns på Dailymotion, eller där finns andra Bas fighter där han kommenterar i efterhand.

Och till matchen mellan Shamrock och Rutten så vart väl Frank cuttad där och matchen bryts senare pga det cuttet om jag inte minns fel (är inte säker på detta och orkar inte kolla upp det nu)
Citera
2009-06-08, 13:29
  #29
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No_fear
Tror den finns med kommentator spår finns på Dailymotion, eller där finns andra Bas fighter där han kommenterar i efterhand.

Och till matchen mellan Shamrock och Rutten så vart väl Frank cuttad där och matchen bryts senare pga det cuttet om jag inte minns fel (är inte säker på detta och orkar inte kolla upp det nu)
http://www.dailymotion.com/video/x9j...shamrock_sport

Här är matchen i alla fall. Skall erkänna att jag inte minns om denna slutar via decision eller cut eftersom de mötts 2-3 gånger. Hursomhelst pratar Bas om sin uppercut med öppen hand som diskuterades tidigare i tråden.
Citera
2009-06-08, 13:49
  #30
Medlem
No_fears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
http://www.dailymotion.com/video/x9j...shamrock_sport

Här är matchen i alla fall. Skall erkänna att jag inte minns om denna slutar via decision eller cut eftersom de mötts 2-3 gånger. Hursomhelst pratar Bas om sin uppercut med öppen hand som diskuterades tidigare i tråden.

Var tvungen att kolla igen, han cuttas tidigare men Bas siktar slår sen med en knuten näve i cutten för att öppna upp den mer, så var det.

Men rolig match fast lite tråkigt slut på den.
Citera
2009-06-08, 14:45
  #31
Medlem
tjock-steffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Den vanliga uppfattningen när man slåss med händerna är ju att slåss med stängda händer MEN en kompis till mig som tränar någon kampsport (vet inte vilken) påstår att det är bättre att slå med öppna händer och träffa med den lägre delen att handen (där själva handen börjar).

Motiveringen lyder att det är lätt att bryta fingrarna om man slåss med stängd hand.

Jag är inte intresserad av vad som skadar mest på det man slår utan vad som skadar handen mest.


Vad säger ni "proffs" om detta?

Jag tror inte det är vare sig svårare eller lättare att skada sig medelst den ena eller andra tekniken. Har man knuten näve är fingrarna låsta av handen/handloven och det utgör en risk vid misslyckad teknik. Har man öppen hand är således fingrarna öppna och det utgör också en risk vid misslyckande.

Slag med handloven tycker jag funkar bra när man kommer nära sin motståndare. Exempelvis vid grepp och kast och "dirty-boxing" kombinationer. Ungefär som här: http://www.expertvillage.com/video/8...-open-hand.htm

De största fördelarna är att det går fort att kombinera slag och kast och att motståndaren får svårare att läsa om man söker nytt grepp eller om det kommer en smäll. Det är svårt att använda dessa tekniker fullt ur på sparring då man inte har skydd för handloven.
Citera
2023-11-16, 03:29
  #32
Medlem
Inom Krav Maga Sverige kör man med öppna händer medan Krav Maga Global, IKMF kör med knutna.

Om man hamnar i en självförsvarssituation så tror jag stressen gör att man kommer köra med knutna nävar och jag tror att det är effektivast också. Bara vad jag tror.

Men finns det någon som vet statistik på hur vanligt det är att man skadar handen eller som Mike Tyson gjorde bröt handleden när han slog någon på gatan? Det används ju ofta som argument för att man ska slå med öppna händer.
Citera
2023-11-16, 04:07
  #33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Inom Krav Maga Sverige kör man med öppna händer medan Krav Maga Global, IKMF kör med knutna.

Om man hamnar i en självförsvarssituation så tror jag stressen gör att man kommer köra med knutna nävar och jag tror att det är effektivast också. Bara vad jag tror.

Men finns det någon som vet statistik på hur vanligt det är att man skadar handen eller som Mike Tyson gjorde bröt handleden när han slog någon på gatan? Det används ju ofta som argument för att man ska slå med öppna händer.

Jag tror det är vanligt att man skadar handen. I boxning har man handskskydd, och kan ösa på. Det blir en helt annan sak utan skydd för handen.

I gatustrider är det nog så att vikt oftast vinner.

Det borde vara så, men en sprint och ett anfall kan kanske övervinna sådant.

Liksom med kattdjuren är det viktigt att man får ner motståndaren på backen.

Men jag tror som dig, och att de som försvarar sig desperat kör med knogar.
Citera
2023-11-16, 05:47
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag tror det är vanligt att man skadar handen. I boxning har man handskskydd, och kan ösa på. Det blir en helt annan sak utan skydd för handen.

I gatustrider är det nog så att vikt oftast vinner.

Det borde vara så, men en sprint och ett anfall kan kanske övervinna sådant.

Liksom med kattdjuren är det viktigt att man får ner motståndaren på backen.

Men jag tror som dig, och att de som försvarar sig desperat kör med knogar.
Jag vill se statistik inte vad någon tror.


Och som sagt om man inom KMG och IKMF kör med knutna nävar så finns det antagligen god anledning.
Citera
2023-11-16, 05:58
  #35
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
Den vanliga uppfattningen när man slåss med händerna är ju att slåss med stängda händer MEN en kompis till mig som tränar någon kampsport (vet inte vilken) påstår att det är bättre att slå med öppna händer och träffa med den lägre delen att handen (där själva handen börjar).

Motiveringen lyder att det är lätt att bryta fingrarna om man slåss med stängd hand.

Jag är inte intresserad av vad som skadar mest på det man slår utan vad som skadar handen mest.


Vad säger ni "proffs" om detta?
finns en funktion då man med rätt teknik får in en fjädrande smäll som kan bedöva om man slår på exv carotis eller temporalis men att det skulle vara för att man har lägre risk att skada sig det är bullshit med sluten näve och rätt teknik så utför man en krosskada med en av kroppens mest flexibla och hårda leder.

med öppen hand på mjukdel-sida så måste man balansera kraft spänst och motstånd för att inte stuka antingen finger eller handled men en sluten knoge kan man slänga lite som man vill
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
I gatustrider är det nog så att vikt oftast vinner.
alla gånger jag spöat någon vars labbar varit stora som mitt ansikte så har jag tröttat ut och gått på deras höft tills de inte haft stabilitet kvar när det hugger till i höften pga 6 sparkar med stålhätta så är det inte längre särskilt svårt att undvika en smäll från den långsamma ganska muppiga bjässen avslutade sist detta hände med en no family spark som fick poĺlackens hela kämparglöd att rinna ner i skona
__________________
Senast redigerad av volvo666 2023-11-16 kl. 06:07.
Citera
2023-11-16, 06:08
  #36
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Jag vill se statistik inte vad någon tror.


Och som sagt om man inom KMG och IKMF kör med knutna nävar så finns det antagligen god anledning.

Det är nog väldigt svårt att få.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback