Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-23, 15:00
  #1
Medlem
Jag skulle säga att en typisk klassmarkör är t ex att inte kunna skilja på de/dem i skriftspråk.

En annan kan vara att tala med brytning, att avslöja sin bakgrund som invandrare.

Men bryr sig vänstern? Förr, när arbetarrörelsen fanns var folkbildning viktigt för dem. De bildade sig själva och varandra.

Dagens vänster tycks ju mer intresserad av identitetspolitik, men att vara bög är ju inte samma som att vara underklass... de anlagen tyckas mig klasslösa. Och ofta hör man debattörer här på FB med dragning åt vänster förbanna sig över "white trash" (dvs underklass)... vad är det för märklig vänster?

Oavsett om ni bryr er eller inte, vad skulle ni säga vara tydliga klassmarkörer i dagens samhälle?
Citera
2024-01-23, 15:04
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Medelklass: Kunskap om mat och dryck och berätta om det för andra. Dieter.
__________________
Senast redigerad av Briascca 2024-01-23 kl. 15:09.
Citera
2024-01-23, 15:08
  #3
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En annan kan vara att tala med brytning, att avslöja sin bakgrund som invandrare.

Jag tror till och med att det kommer finnas gott om vanliga svennar som inte kan sluta prata "blattesvenska". Det är välkänt att unga vita killar är väldigt influerande av blattesvenskan just nu, och jag tror att det kommer bli en klassmarkör att kunna växla mellan de två olika sätten att prata. Arbetarkidsen kommer prata så där stötigt, säga "bror", "jag svär" och "vännen", även i sammanhang där det inte fungerar.

Idrott och träning kommer definitivt att vara en klassmarkör. Vanliga slobs går på sin höjd till gymmet, medan medelklassen löptränar, spelar handboll och går på föreningsmöten.

En annan grej är att duktiga människor kommer kolla på tv-serier, mellan underklassen kommer kolla på youtubers. Många från enkla förhållanden kommer inte alls vara intresserade av historieberättande, utan föredra skvaller, reaktionsvideos och skvallerföljetånger på youtube om olika personer som bara är kända för att de blir skvallrade om, typ Chrippa och Emelie Bumbi.
Citera
2024-01-23, 15:14
  #4
Medlem
Att "vara bildad" är en klassmarkör som spänner över både fattig och rik, men skiljer agnarna från vetet så att säga:
- Att ha läst de stora klassikerna (alltså: skönliteratur)
- Ha rudimentär kännedom om klassisk musik och de stora kompositörerna
- Kunna kända citat ("Ur led är tiden", "veni vidi vici", "Alla vill att yxan skall gå men ingen vill hålla i skaftet.")

Alltså: Att ha tagit sig tid att skaffa sig kunskap om mer än det triviala och vardagliga.
Citera
2024-01-23, 15:21
  #5
Medlem
Lill-Anns avatar
Språket. Den råa populasen svänger sig med svordomar, utpräglad dialekt och har knapert ordförråd.

Högt BMI > 27. Förr ansågs övervikt/ fetma vara förknippat med rikedom. Idag är det tvärtom och en stor kroppshydda hyllas av underklassen . Den som äger en stor kropp blir till underklassens överklass i kraft av sin kroppsstorlek.

Matvanor. Underklassen håller sig till skräpmat, meden överklassen äter nyttigt och i påvra portioner.

Att inte läsa böcker, förakta konst och kultur är en välkänd markör.
Citera
2024-01-23, 15:36
  #6
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Oavsett om ni bryr er eller inte, vad skulle ni säga vara tydliga klassmarkörer i dagens samhälle?
Att röka är en typisk markör. Att vara tatuerad. Att inte kunna klä sig eller föra sig på restaurang. Och som alltid, att tala illa, dvs att inte behärska sitt språk.
Citera
2024-01-23, 15:49
  #7
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Att röka är en typisk markör. Att vara tatuerad. Att inte kunna klä sig eller föra sig på restaurang. Och som alltid, att tala illa, dvs att inte behärska sitt språk.

Ja, danskarna har ju hållit sin nu nyligen pensionerade rökande WT-drottning högt i decennier. Så har vi minst en tatuerad WT-prinsessa i svenska kungahuset. På min WT-skola fick barnen lära sig att aldrig börja en mening med ordet och. Det går utför för klassamhället.

HUGEDAMIG.
Citera
2024-01-23, 16:05
  #8
Medlem
Orm Ondes avatar
Tatueringar - klar klassmarkör. Likaså s.k. piercingar.

Det är möjligt att dessa attribut förekommer i diskret form även bland s.k. bättre folk, men på det hela taget är synliga tatueringar och piercingar en klassmarkör.

På sikt: tandstatus. Felfria tänder kommer att bli antingen en indikation på att du tjänar tillräckligt för att betala tandläkaren (eller har någon anhörig som är det) eller på att du är asylsökande med gräddfil till tandvården.
Citera
2024-01-23, 16:12
  #9
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Ja, danskarna har ju hållit sin nu nyligen pensionerade rökande WT-drottning högt i decennier. Så har vi minst en tatuerad WT-prinsessa i svenska kungahuset. På min WT-skola fick barnen lära sig att aldrig börja en mening med ordet och. Det går utför för klassamhället.

HUGEDAMIG.

Min svenskalärare sa att det bara är författare som får börja en mening med Och.🐱
Citera
2024-01-23, 16:20
  #10
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Min svenskalärare sa att det bara är författare som får börja en mening med Och.🐱

Där ser man. WT-ungarna ska lära sig att hålla sig till sin opublicerade kast och medelklassbarnen ska minsann åtnjuta statarpublicistiska privilegier.
Citera
2024-01-23, 16:44
  #11
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Min svenskalärare sa att det bara är författare som får börja en mening med Och.🐱

Ska man gnälla på folks språkbruk så ska man inte skriva svenskalärare.
Citera
2024-01-23, 16:56
  #12
Medlem
Upplyftens avatar
Du vet att du är aspirerande medelklass med en fot inne i paradiset när du läser kåserier med Hanna Hellström och Alex Schulman först av allt i DN:s Kulturbilaga. Där står svart på vitt vad som är numera utdaterade pinsamheter i medelklassvängen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback