Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-12, 19:01
  #49
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Du har Johan Norberg också.
Han var ofta i media som motpol till attac-rörelsen när dessa var som mest på tapeten för över 20 år sedan.

J. Norberg har skrivit flera nyliberala böcker varav "Till världskapitalismens försvar" han mer kända bok.
Johan har tyvärr inte skrivit något liberalt på många år, vet inte vad som hände?
Citera
2024-02-13, 16:53
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har ungefär samma uppfattning, men det skulle också kunna vara tvärtom, dvs att han spelar mer konservativ än han egentligen är, för att konservatism är lite mer populärt just nu än liberalism.

Nej det är jag ganska säker på. Hans pappa var präst och han beskriver sig själv som religiöst troende och har pluggat teologi. Kollar man på hans tidigare intervjuer så är det många Kristdemokrater och han medverkar frekvent på den "fristående" Kristna podden Hotspot. Det är ganska tydligt vilket kontaktnät han har, dvs ett värdekonservativt sådant. Libertarianism är en ganska känd inkörsport till en rad olika konservativa falanger och har haft en sådan position i USA under lång tid. Det är ju inte heller någon typ av "låt mig leva och sköt dig själv"-anarki som Henrik representerar liksom. Han har väldigt direkta åsikter om säkerhetspolitik och hur folk ska bete sig.
Citera
2024-02-16, 10:00
  #51
Medlem
Henrik Jönsson är ett troll vars enda bidrag till samhällsdebatten är att elda upp stämningen och öka motsättningarna och polariseringen.
Citera
2024-02-16, 15:49
  #52
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Om Henrik skulle försvinna, skulle det innebära döden för libertarianismen i Sverige?

Du får det att låta som att libertarianismen har en lång, stolt historia i Sverige. Det är praktiskt taget ett nytt begrepp för 97% av befolkningen. Hittills har det bara varit en känt begrepp för de som är specialintresserade av amerikansk politik.

En rörelse som inte finns kan inte dö.
Citera
2024-02-26, 04:19
  #53
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Falskt. Han vill inte ha någon stat. Men kan ändå uppföra sig och diskutera med folk. Han vet hur man lyssnar på folk som har en annan åsikt.

Vart har du läst det då om man får fråga? När har Henrik Jönsson sagt att det inte ska finnas en stat?! Ha.

Det var nästan lite pinsamt att läsa föör, libertarianismen står för såväl stat, lagar och skatt på cirka 5% av inkomsten.

Citat:
Libertarianska rörelsen har redan gott om asperger-fall som inte kan göra annat än att prata om anarkokapitalism, legalisering av droger, sex med syskon och djur, hypotetiska scenarion där ens granne äger ett kärnvapen och hur det förhåller sig till äganderätten, krigsherrar, det omoraliska med att rösta, osv.

Vem kan hindra dig? 🧙🏻‍♀️ Kärleken drar inga streck. Legalisera droger känns Henrik väldigt mesig på tycker jag. Han medverkar ofta i medborgerlig samlings stämmor men han är inte lika radikal som partiet. I hans nattväktarrstat så verkar det vara hårdare tag som gäller. Bura in knarkarna. Istället för å hjälpa dom.

Citat:
Inga av de asperger-fallen har blivit omtyckta. De är helt enkelt för mycket av utomjordingar för att vanliga Svenssons ska lyssna eller ta det seriöst. Därför har ingen av de idioterna lyckats, istället debatterar de i någon hemlig Facebook-grupp.

Hur kommer det sig då att USA bygger på gulsvarta ideal? Om det inte va för att USA bränner budgeten på bombplan och krig så hade det varit ett närmast AnKa-samhälle.

AnKa gör saker behind the scenes.

Citat:
Henrik Jönsson vet hur man sår små frön, och hur man går hem bland stugorna. Han pratar om varför SVT borde säljas av, varför Systembolaget skulle kunna privatiseras, varför vinster i välfärden är bra, osv. Mängder med människor exponeras genom det för nya tankesätt.

Jag tycker inte att han är speciellt bold iaf. En tanke som slog mig när du pratar om att han går hem och sår frön är: vad skulle få dig att tänka att han är sedd, hörd, men inte en människa har tagit till sig och blivit libertarian?

Exponering betyder inte övertygelse.

Det som är fördelen med AnKa är att den är extremism. En extremist kan komma in och slå sig ned vid ett bord och få folk att kackla som höns men i slutet så har han skapat nya extremister som delar hans ideologi pga. hans boldness, något som Henrik inte har.
Citera
2024-02-26, 04:49
  #54
Medlem
Jag lyssnade inte på Jönsson mer än minuter, sen tröttnade jag. Jag såg en vattenkammad stjärtgosse som pratade om världsliga saker och hörde en ström av ordbajs i luften som jag själv hade kunnat säga bättre, så varför lyssna på Jönsson?
Samma gäller Aftonbladet mfl. Vad exakt är det Aschberg, skäggtomten Arpi på SvD kan.. Kom igen, fram med orden nu både gällande Jönsson, Aschberg och Arpi. Vad vet jönsarna?
Citera
2024-02-28, 09:29
  #55
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstudion
Jag lyssnade inte på Jönsson mer än minuter, sen tröttnade jag. Jag såg en vattenkammad stjärtgosse som pratade om världsliga saker och hörde en ström av ordbajs i luften som jag själv hade kunnat säga bättre, så varför lyssna på Jönsson?
Samma gäller Aftonbladet mfl. Vad exakt är det Aschberg, skäggtomten Arpi på SvD kan.. Kom igen, fram med orden nu både gällande Jönsson, Aschberg och Arpi. Vad vet jönsarna?

Vet inte riktigt om han går hem hos mig heller.

Han är för proper. Och han försöker.
Citera
2024-02-28, 10:53
  #56
Medlem
Han är nyliberal men antar att han kallar sig libertarian eftersom det låter bättre, för att betona att han är en principfast liberal som är kritisk till statens omfattning.

Han är ganska skicklig på att laga videos (finns duktigare talare, men videoredigeringen är välgjord). Men något hopp är han inte, eftersom ingen liberalism är något hopp för Sverige. Det är tvärtom orsaken till landets största problem, så som den demografiska kollaps vi står inför.
Citera
2024-02-29, 01:49
  #57
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Henrik Jönsson är väl snarare det första hoppet för libertarianismen i Sverige, eftersom den inte har varit etablerad i landet sedan tidigare. Med den breda följarskara han har, så kan han snarare göra liberarianismen populär i landet. Jag förutspår att dylika opinionsbildare kan komma att dyka upp under åren, för en ideologi som tidigare varit ytterst marginaliserad i Sverige.

För egen del tycker jag att han gör många intressanta krönikor och samhällsanalyser, även jag inte håller med om allt.
Citera
2024-02-29, 23:53
  #58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Snarare är det så att han är charmig, och han pratar väldigt klart och tydligt. Men han är ju också rik, företagsam, framgångsrik, intellektuell, karismatisk, gift, pappa; och det sticker ju såklart i vissa avundsjuka personers ögon.
För en som kallar sig superkapitalist så är han ganska fattig och han har väl misslyckats rätt kapitalt som entrprenör en gång i tiden. Dessutom kommer en hel del av hans pengar från korruption/bidrag(stöd från högersmedjor. . Sen ser du som fanboy på honom med lite andra ögon än vi som är kritiska till honom. Intellektuell= Not so much..
Citera
2024-02-29, 23:57
  #59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore

Jönsson är en (obetald?) valarbetare/opinionsbildare för SD. Han kallar ju sig inte ens libertariansk längre. Att han har en talkshow som betalas helt av donationer är liksom inte nog.
Nu betalas inte hans talkshow helt av donationer. Utan av Svenskt Näringslivs närstående organisationer..
Citera
2024-03-01, 00:02
  #60
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Han kombinerar en stor saklighet med en briljant retorik i sina youtube-klipp. Som samhällsdebattör och folkbildare är han förmodligen en av de allra skickligaste och mest pålästa i Sverige.
Briljant?När då? Hans ofta rätt infantila klipp är väl skrivna och gjorda mest av hans högervänner som betalar honom för att såga vänstern?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback