Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-05, 13:51
  #61
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanek52
Tycker mig se dagligen filmer på småbrudar och till synes "normala" gymtjejer som kan marklyfta tungt som satan. Nu senast såg jag en brud som drog 190 kg på instagram. Hur är detta ens möjligt? Vad är hemligheten? Hårt jobb jag fattar men måste finnas något annat med?
det är pounds..amerikanska vikter. brudarna drar 85-90 kilo.
Citera
2024-03-05, 13:52
  #62
Medlem
3Godisars avatar
Kan nån säga nåt annat som väger ungefär 190 kg, så man kan fundera på detta ämnet även om man aldrig tränar.
Citera
2024-03-05, 13:53
  #63
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Jag har tränat på gym i 35+ år och har aldrig sett en tjej dra mer än 120 kg i marklyft. Detta inkluderar ett antal år på typiska byggargym, plus en kvinnlig träningspartner som vunnit SM i bodybuilding och var erkänt stark (i förhållande till sin storlek).

Bevisligen finns det enstaka tjejer som drar mycket i mark men att detta skulle vara vanligt betraktar jag som fake news.
instagram = pounds

alltså 0,45 ggr vikten i kilo räknat
Citera
2024-03-05, 13:59
  #64
Medlem
Pancevs avatar
ta christian fleenor t ex, en kille på insta som är en känd träningskille o online pt

han kör knäböj med 6st 45or o stång, han står inte o böjer 290 kilo 10 gånger x 4 i över 90 graders vinkel i början av sitt benpass.

han kör poundsvikter givtvis o kör 140 kilo..sen kör han ju marklyft o sumo o 4 övningar till
Citera
2024-03-05, 14:06
  #65
Medlem
Enkla svaret är att tjejerna som faktiskt är duktiga lyftare syns i flödet på sociala medier.
Det ger ju ingen bild över hur kvinnor är generellt.

Kvinnor som tar 100-120 kg i mark är det flera som gör på gymmet jag tränar.

En polares flickvän drog 5 or på 145 kg i marken.
Det är väl den starkaste tjejen jag sett på gymmet.

Tränar man 2-3 år som tjej seriöst så kan man vänta sig att dra 100 kg i mark iaf som kvinna.
För män 180-200 kg efter samma tidsperiod.

Nu snackar jag seriös genomtänkt träning inte följa något bro schema på nätet som man snubblat över.

Sen går det förstås mycket långsammare.

190 kg tror jag det är ytterst få kvinnor som tar, varav många av de som tar det dopar sig.

Som man kan du dra 200 kg utan att det egentligen ser ut som man tränar och va het naturlig.

Mycket handlar om att lära sig lyfta optimalt och träna upp muskler så att man kan låsa säg ryggen med en stark core som stabiliserar.

2x sin egen kroppsvikt är något i princip alla kan uppnå bara de lägger ner sig lite.
3x är dock ett enormt steg att gå till från 2x.
Tog runt 3 år för mig att nå 2x kroppsvikten och då träna jag absolut inte optimalt om man ska jämföra med hur jag tränar idag.
Sen tog det 7 år ytterligare med bättre träning innan jag efter en satsning nådde 3x kroppsvikten där jag deffat och kört marken 2-3 gånger i veckan under en period.

Nu ligger jag på runt 2,5 av kroppsvikten
Citera
2024-03-05, 14:21
  #66
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ursäkter, alla kan dra marklyft. Men väldigt få kvinnor - speciellt späda sådana, kan ens dra 100kg marklyft.

Du läste kanske inte mitt inlägg efter. Det är lätt för den som inte har fysiska sjukdomar att säga att det är undanflykter. Vad gäller tex. knäböj så spelar kroppsproportionerna stor roll också. De som har långa ben och kort överkropp kan inte utföra det på ett bra sätt. De hamnar att böja sig framåt på ett sätt som inte ser bra ut. Men det finns gymtroll som inte förstår sånt här.
Citera
2024-03-05, 16:56
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
instagram = pounds

alltså 0,45 ggr vikten i kilo räknat

Läs igen, siffrorna är i kilogram.

Eller tror du tjejerna väger 22 kilo?
Citera
2024-03-05, 17:48
  #68
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Läs igen, siffrorna är i kilogram.

Eller tror du tjejerna väger 22 kilo?
vad fan

på vikterna. Han som ställde frågan i första inlägget har ju kollat siffran på vikterna när de kör marklyft. Men det är i pounds. Så han hade ju räknat ihop till 190 kilo .. men det är alltså 85 kilo som de har på stången.

inte att tjejerna är 22 kilo
Citera
2024-03-05, 18:18
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Kvinnor är korta. De behöver knappt böja sig för att nå ner till stången. De är dessutom ofta viga och smidiga. Då är det betydligt lättare att prestera i marklyft.
Jag är rätt lång och styv. Jag tränar därför inte marklyft alls. Risken för dålig teknik och därmed skador är för stor.

Spännande teori.

Men detta är inte anledningen till att tjejer "tar 190kg i marklyft". Det korrekta svaret är att dem inte gör det. Har inte sett en enda tjej ta ens 80kg i marklyft på mitt gym senaste 3 åren och då är det många tjejer och kvinnor av olika storlek vi pratar om.
Citera
2024-03-05, 18:20
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
vad fan

på vikterna. Han som ställde frågan i första inlägget har ju kollat siffran på vikterna när de kör marklyft. Men det är i pounds. Så han hade ju räknat ihop till 190 kilo .. men det är alltså 85 kilo som de har på stången.

inte att tjejerna är 22 kilo

Ok då är jag med, haha.
Citera
2024-03-05, 19:50
  #71
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
AAS true story baby!
Citera
2024-03-05, 20:15
  #72
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
Spännande teori.

Men detta är inte anledningen till att tjejer "tar 190kg i marklyft". Det korrekta svaret är att dem inte gör det. Har inte sett en enda tjej ta ens 80kg i marklyft på mitt gym senaste 3 åren och då är det många tjejer och kvinnor av olika storlek vi pratar om.

Nej så är det. Men många tjejer tränar marklyft. Kanske mer varianten där man lyfter med ryggen och raka ben. Den varianten tar mer på rumpan och tjejerna förstår att träna rumpan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback