Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-16, 23:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Ibland är det kärleken som sådan som man saknar och inte kanske nödvändigtvis en viss person och då kan man ju trösta sig självt med att det kommer nya.

Jag har alltid haft väldigt lätt för att förstå saker och ta till mig information i efterhand och kärlek är inget undantag, just det du är inne på nu har varit ytterligare ett hjälpmedel för mig i att komma till insikt inom det hör området.

Om du träffat ett stort antal nya och den enda reaktionen det leder till är att du blir ännu mer ledsen kan man vara säker på två saker:

1. Det var riktig kärlek som drogs ifrån en.
2. Den var kopplad till en viss person som inte är helt enkel att byta ut.
Citera
2024-03-16, 23:46
  #14
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
I min värld är kärlek osjälvisk och villkorslös.

Hat har ingenting med kärlek att göra och det samma med besatthet.

Hat/besatthet = obesvarad kärlek
Citera
2024-03-16, 23:48
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
När du känner att du inte är intresserad av någon annan övh. Spelar ingen roll om du är lite sugen av annan men det finns bara en som har tillgången och du vet att du vill bara ha bae och får massa energi när ni är tillsammans. Lite som med kokain

Ja, och att man känner att man vill ge, ge och ge utan att det känns jobbigt.
Citera
2024-03-16, 23:51
  #16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
I min bok är kärlek osjälvisk och villkorslöst.

Hat har ingenting med kärlek att göra och det samma med besatthet

Nja-njä. Kärlek till barn och andra anhöriga funkar ju så. Men jag kan inte riktigt hålla med om att erotisk kärlek funkar så. Kanske om det handlar om ett äldre par, där det erotiska för länge sedan bleknat, och de blivit som nära vänner och kompanjoner.

...men när man är mitt inne i det starka erotiska ruset... då handlar det om en "passion au deux". Man vill leva i det ruset - tillsammans med den som framkallar det. Man gör allt för att få göra det... Men det betyder inte, att man skulle bli lycklig för hans skull om han kom och sa: "jag har kommit på att jag inte älskar dig, jag älskar Lisa. Hon är gravid med mitt barn och vi ska gifta oss. Hej då, ha det bra". Utan då vänds kärleken till vrede och hat - och ju starkare kärleken var, desto våldsammare blir vreden och hatet... "Hell has no fury like a woman scorned".
__________________
Senast redigerad av Merwinna 2024-03-16 kl. 23:54.
Citera
2024-03-16, 23:58
  #17
Medlem
Blackrose23s avatar
Det är därför det är så viktigt att lära älska sig själv först.

Och varför skulle man bli arig och vred om en person inte vill älska en längre? Vrede och ilska har inte så mycket att göra med kärlek. Det handlar nog mer om ens ego.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nja-njä. Kärlek till barn och andra anhöriga funkar ju så. Men jag kan inte riktigt hålla med om att erotisk kärlek funkar så. Kanske om det handlar om ett äldre par, där det erotiska för länge sedan bleknat, och de blivit som nära vänner och kompanjoner.

...men när man är mitt inne i det starka erotiska ruset... då handlar det om en "passion au deux". Man vill leva i det ruset - tillsammans med den som framkallar det. Man gör allt för att få göra det... Men det betyder inte, att man skulle bli lycklig för hans skull om han kom och sa: "jag har kommit på att jag inte älskar dig, jag älskar Lisa. Hon är gravid med mitt barn och vi ska gifta oss. Hej då, ha det bra". Utan då vänds kärleken till vrede och hat - och ju starkare kärleken var, desto våldsammare blir vreden och hatet... "Hell has no fury like a woman scorned".
Citera
2024-03-17, 00:01
  #18
Medlem
Blackrose23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Hat/besatthet = obesvarad kärlek

Men kärlek kan inte tvingas fram. Det kommer av sig själv och från ens hjärta och själ.

Hat och besatthet handlar inte om kärlek. Det handlar om ens ego. Om kärleken är obesvarad då har man tillräckligt med kärlek till sig själv att gå vidare och önska person allt väl. Man kan inte forcera kärlek eller kräva det
Citera
2024-03-17, 00:08
  #19
Medlem
alexxanderhamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Det är därför det är så viktigt att lära älska sig själv först.

Och varför skulle man bli arig och vred om en person inte vill älska en längre? Vrede och ilska har inte så mycket att göra med kärlek. Det handlar nog mer om ens ego.
”What is love? Baby dont hurt me dont hurt me no more” kärlek är en stark känsla som kan ta sig an många uttryck. Vad det inte är är likgiltighet.
Citera
2024-03-17, 00:15
  #20
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
Intressant aspekt, att energin för att förverkliga sig själv ligger hos någon annan.

Intressant iakttagelse. Det är kanske där man kompletterar varandra. Den andra halvan. Skulle vilja lägga till att man skulle ta en kula för den andra. När man blivit 1 vill man inte skiljas från varandra ju.
Citera
2024-03-17, 00:16
  #21
Medlem
Blackrose23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexxanderhamilton
”What is love? Baby dont hurt me dont hurt me no more” kärlek är en stark känsla som kan ta sig an många uttryck. Vad det inte är är likgiltighet.

Likgiltighet handlar mer om passivitet. Man kan inte vara likgiltig eller passiv när man älskar. Det är omöjligt! Men när en person inte vill ha en längre då kan man inte använda likgiltighet som en ursäkt för att "tvinga" någon att älska en och envisas med det.

Osjälvisk och villkorslös kärlek handlar inte om likgiltighet.
__________________
Senast redigerad av Blackrose23 2024-03-17 kl. 00:23.
Citera
2024-03-17, 00:53
  #22
Avstängd
Pungpuckels avatar
Själv har jag haft många förhållanden, seriösa.

Men älskad har jag aldrig känt mig tror jag.
Jag hade länge varit en pusselbit i någon annans liv, den där trollkarlen som ska göra prinsessdrömmen sann.
När jag har insett att jag är "älskad" endast för att uppfylla, men inte för mina brister, svagheter eller mina skeva intressen.. då har jag gjort slut, är hon ointresserad av hela mig så kan hon glömma hela konceptet. Bye

Men nu har jag en som accepterar mig.
Till sist.
Citera
2024-03-17, 01:28
  #23
Medlem
Svavelbryggas avatar
Det är säkert olika för alla och ingen kan ge facit förrän de ligger döende. För mig var det känslan av bekväm personkemi, att kunna släppa allt och vara sig själva utan att riskera något. Folk beskrev oss som ett gammalt par som varit tillsammans för evigt.
Citera
2024-03-17, 01:58
  #24
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När man kan se den andres fel, men man bryr sig inte om dem. För även om det finns män där ute i världen som inte har de felen, så är de inte... HAN.
Håller absolut inte med. När man är nyförälskad så ser man inga "fel" - och det är väl min definition av topic.

Äkta kärlek: Man ser inga som helst fel eller brister hos personen utan allt känns bara som magi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback