Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-07, 14:41
  #85
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Även om man döljt sin adress på Mr Koll så syns man om man kollar en grannes profil och scrollar ned till "Dessa personer bor i samma trappuppgång".
Jag vet ett exempel där man råkar dela samma efternamn som någon granne i samma port. Även första bokstaven i tilltalsnamnet.
Hos Mr Koll så syns båda på Googles sök index. Efter att en valt att dölja sin adress. Åtminstone innan nyindexering. I fallet jag beskriver hade Mr Koll dessutom blandat ihop våningarna och dörrarna.
Kan ju bli massa felsprängningar i portar pga, detta.
Och som du skriver så skriver Mr Kolla ut vilka som bor i samma trapp ändå. Det gör inte de andra tjänsterna. De verkar vara sämst på detta.
Citera
2024-03-09, 02:03
  #86
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vad menar du att skyddad identitet skulle skapa för problem?
Borde inte det vara standard för alla? Sen de som vill kan ju hänga ut sina uppgifter på nätet.

Främst är det förstås problem om en person har skyddad identitet för att den lever under hot. Risk finns att personens faktiska namn, adress, etc. röjs av misstag. Vidare blir det knöligt med alla tjänster där adressuppgifter behövs. Exempelvis behöver fysiska försändelser som brev och paket skickas via Skatteverket. Med elektronisk brevlåda lär väl dock det problemet ha minskat.
Citera
2024-03-09, 19:56
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scania58
Intressant är att trots att jag valt att vara dold, och legitimerat mig enligt konstens alla regler, upphäver de mitt val och gör mig synlig igen med jämna mellanrum. Måste då gå in och upprepa proceduren.

Det gör mig riktigt förbannad eftersom de går direkt emot det val jag gjort.
Sluta böla. Det står att mrkoll enbart döljer i 30 dagar sedan måste man dölja igen med bank id. Jag flyttade till en ny adress 1 januari. Jag har ställt in i min kalender var 30e dag för att dölja min adress. Jag finns ingenstans. På ratsit och upplysning måste man vara validerad visserligen men ingen vet min adress på mrkoll heller då jag nyss har flyttat och enbart min postadress syns.
Jag har inget att dölja, bara att jag värnar om min integritet och trött på folk som skall snoka.
Citera
2024-03-10, 02:32
  #88
Medlem
Det borde gå att dölja tidigare efternamn på Mr.Koll.
Min syster bytte efternamn pga ett ex, men lik förbannat står hennes förra efternamn kvar som tidigare efternamn på Mr. KOLL.
Trots att hon bytte namn för över fyra år sen.
Citera
2024-03-10, 14:31
  #89
Medlem
Regeringen har tillsatt en utredning som ska se över allt det här https://www.regeringen.se/pressmedde...ka-forstarkas/
Citera
2024-03-10, 21:02
  #90
Medlem
Diagorass avatar
Det är väldigt märkligt att det finns kommersiella tjänster som tjänar pengar på att samla in offentlig information i sökbara register. Jag som privatperson har inte rätt att göra det. Att viss information finns tillgänglig kan vara motiverat med då borde man behöva lämna in en begäran om en enskild person, inte kunna hitta alla som är folkbokförda i Sverige.
Citera
2024-03-13, 09:09
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singelmannen
Det finns ett sätt att nästan försvinna helt. Skriv dig utomlands. Då försvinner du automatiskt från dessa sidor men du finns kvar på folkbokföringen.

Kan ju även upplysa att har man man skulder och betalningsanmärkningar så kan inte någon ta en kreditupplysning på dig om man är skriven utomlands. Man försvinner även från kreditbolagen som upplysning. Ganska bra för dig som inte kan få en bostad i Sverige. Bostadsbolagen kan inte ta en upplysning på dig.

Visst kan man göra så och är nog enda möjligheten försvinna.

Men det är inte så lätt heller med jobb om man inte ens skriven i Sverige.

Dessutom behövs det nästan kontakter eller adress dvs boende så man kan vara skriven.
Lättaste är kanske bli skriven i Finland!
Norge har samma skit som vi dvs allmänna handligar var folk bor.
__________________
Senast redigerad av sathulken 2024-03-13 kl. 09:42.
Citera
2024-03-13, 09:35
  #92
Medlem
Det är väldigt många här som är FÖR bevakning och FÖR att alla domar skall synas hela livet ut!

Okej vem står först i kö här att outa sig?
Varsågod skriv era nummer och adresser och dölj inte under en alias, ni har ju inget att dölja.

Alla ni som åtminstone gjort nån olaglig handling kanske under eran ungdom eller kanske kört för fort med bilen eller fått böter, OUTA er och resten av livet!

Vi bor ju i Sverige och allt skall vara allmänna handlingar!

Som nån redan skrev här så ger man på det här sättet inte ens en chans för någon att bli hederlig medborgare.

Sen om ni nu gillar bevakning varför flyttar ni inte?
Finns länder som USA, England, Ryssland, Kina och vill man vara riktigt extrem Nord-Korea! Är det pga att ni inte personligen får informationen och uppgifterna då ni inte kan hoppa in där till myndigheter och kolla upp era grannar o kollegor anonymt?
__________________
Senast redigerad av sathulken 2024-03-13 kl. 09:40.
Citera
2024-03-14, 12:08
  #93
Medlem
Någon som inte fått bort sig från ratsit ännu? Har skickat in för ta bort mig och även kontaktat dem flertal gånger utan respons?
Citera
2024-03-15, 16:36
  #94
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karismas
Någon som inte fått bort sig från ratsit ännu? Har skickat in för ta bort mig och även kontaktat dem flertal gånger utan respons?
Jo ratsit gick bra bli borttagen ifrån. Värre än det med birthday..
Citera
2024-03-19, 09:34
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jo ratsit gick bra bli borttagen ifrån. Värre än det med birthday..
Fick ett Mail av ratsit som sa att det går inte ta bort sig utan behöver skaffa skyddad identitet hos Skatteverket isf
Citera
2024-03-20, 00:18
  #96
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Jo ratsit gick bra bli borttagen ifrån. Värre än det med birthday..

Citat:
Ursprungligen postat av Karismas
Fick ett Mail av ratsit som sa att det går inte ta bort sig utan behöver skaffa skyddad identitet hos Skatteverket isf

Ja, jag tror inte Inspirit81 blivit borttagen såvida du inte har skyddad identitet. Det är bara att logga in och validera ditt konto så ser man.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback