Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-20, 20:35
  #85
Medlem
Det är det dummaste du kan göra. En riktigt dålig start på ditt karriärs liv
Citera
2024-03-20, 21:00
  #86
Medlem
Bilar är skit. Sätt in pengarna på börsen om du är ung.

Du kommer tacka mig när du är 50!

Ta en öl eller fem med polarna istället! 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-03-20, 21:39
  #87
Medlem
Jag jobbade tre år först, då vet man mer vad pengarna är värda. Men en Z3 blev det, 3 år gammal då.
Så roligt jag hade med den i två lyckliga somrar!

En viktig sak att kunna om man känner lyxsug är att förhandla ner sig själv tilll något rimligt.
Hitta en bil som du är sugen på men undvik att blöda för den med nybilspris, det blir bara bittert sen.

Känn glädjen i jakten, att hitta en bil i det skick/miltal och färg du vill ha. Provkör, jämför.
När du har koll på marknaden och har hittat ett par vettiga handlare så kommer du att göra en mindre dålig bilaffär än om du gör den nu.

(Det finns nämligen i princip bara dåliga bilaffärer om man inte är mekutbildad själv.)
Citera
2024-03-20, 21:53
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Efter flera års pluggande och 2 månader kvar innan masterexamen har jag börjat fundera på något många kommer tycka låter helt idiotiskt men såhär.

Har alltid vart bilintresserad hela mitt liv och alltid drömt om tanken att få äga en rolig bil. Är fortfarande väldigt. ung och bor hemma. Tycker ni flashbackare att det är helt efterblivet att lägga sin framtida kontantinsats för en lägenhet på en CLA 45 s arg , E63 s AMG eller en C63 s över sommaren för att ha lite "kul" för att sedan sälja bilen runt hösten och köpa lägenhet därefter?

Aldrig att jag slösar pengarna och behåller bilen, tänkte mer om man köper bilen, har den under sommaren för att "leva livet" för att sälja skiten på hösten och köpa en lägenhet. Vad tycker ni?
Gör vad du vill med dina pengar, men du skriver att du är ung, är tanken med bilen att köra fort? Konsekvenstänket är inte färdigutvecklat förrän tidigast 25 år så kör lugnt.
Citera
2024-03-20, 22:22
  #89
Medlem
Ubuntu333s avatar
Som tidigare skribenter säger så kommer det kosta skjortan och du kommer troligtvis förlora skapligt med pengar om du säljer en sådan bil till hösten dessutom.

Spara dina cash och vänta tills du har stadig ekonomi. Inte bara köpet som kostar. En amg eller BMW M modell är grymt dyra att serva, laga, försäkra osv. Kika upp vad en vanlig felsökning kostar på amg bilarna, krävs speciell utrustning för dessa som ofta finns enbart hos Mercedesåterförsäljare och dessa gillar att ta betalt. Ägt en AMG och och m3a så vet precis vad som gäller.

My 5 cents.
Citera
2024-03-20, 22:52
  #90
Medlem
IceEyess avatar
Självfallet. Man är bara ung en gång och pengar är till för att användas, på bland annat nöjen och en sportbil är roligare än en lägenhet.

Dock finns det "sportbilar" som inte kostar så hiskeligt i drift och inköp men ändå skänker ordentlig körglädje.
Citera
2024-03-20, 23:44
  #91
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Efter flera års pluggande och 2 månader kvar innan masterexamen har jag börjat fundera på något många kommer tycka låter helt idiotiskt men såhär.

Har alltid vart bilintresserad hela mitt liv och alltid drömt om tanken att få äga en rolig bil. Är fortfarande väldigt. ung och bor hemma. Tycker ni flashbackare att det är helt efterblivet att lägga sin framtida kontantinsats för en lägenhet på en CLA 45 s arg , E63 s AMG eller en C63 s över sommaren för att ha lite "kul" för att sedan sälja bilen runt hösten och köpa lägenhet därefter?

Aldrig att jag slösar pengarna och behåller bilen, tänkte mer om man köper bilen, har den under sommaren för att "leva livet" för att sälja skiten på hösten och köpa en lägenhet. Vad tycker ni?

AMG? OMG….
Citera
2024-03-20, 23:49
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Bilarna du listar här är vel gubbilar, och inte sportbilar?
Är väl snarare kebab-bilar. TS icke-svenska bakgrund lyser igenom skärmen
Citera
2024-03-21, 00:51
  #93
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Efter flera års pluggande och 2 månader kvar innan masterexamen har jag börjat fundera på något många kommer tycka låter helt idiotiskt men såhär.

Har alltid vart bilintresserad hela mitt liv och alltid drömt om tanken att få äga en rolig bil. Är fortfarande väldigt. ung och bor hemma. Tycker ni flashbackare att det är helt efterblivet att lägga sin framtida kontantinsats för en lägenhet på en CLA 45 s arg , E63 s AMG eller en C63 s över sommaren för att ha lite "kul" för att sedan sälja bilen runt hösten och köpa lägenhet därefter?

Aldrig att jag slösar pengarna och behåller bilen, tänkte mer om man köper bilen, har den under sommaren för att "leva livet" för att sälja skiten på hösten och köpa en lägenhet. Vad tycker ni?
Du uppnår guldåren i förtid. Förtida gubbsjuka eller livsglädje? Haha.

Jag skulle enkelt välja en cabriolet och du skulle kunna behålla en stor summa till din andra idé. Det går att hitta finare bilar för en smäcker summa och sen är det bara tuta och köra hela sommaren och försöka sälja den på hösten.

Glöm inte vattenplaning om du har mycket tung plattfot. Regn är värst och kör inte över lokala tanten!

Win win
Citera
2024-03-21, 07:01
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Men det är lite poängen med en sportbil, att man ska vara snabb, sitta där och känna alla väg gupp och alla skarvar på vägen genom sätet gör man för en anledning.
Lite trist när en familjebil kör upp jämsides, man ber barnen vinka hejdå från baksätet till sportbils föraren, där man kan säga åt barnen visst var den fin både bakifrån o framifrån, den såg ut o gå fort.

Du har aldrig haft en riktig sportbil va? Den som står bredvid dig vid rödljuset tycker nog snarare att du är patetisk när du sitter där i din drönarlåda med snoriga avkommor och tycker att du har något att komma med.
Citera
2024-03-21, 07:16
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politrukens
Du har aldrig haft en riktig sportbil va? Den som står bredvid dig vid rödljuset tycker nog snarare att du är patetisk när du sitter där i din drönarlåda med snoriga avkommor och tycker att du har något att komma med.
Jodå, hamna även i tidningen när man skrev dom köpte länets flådigaste bilar.

Det blir ofta tävling, ibland gör man tummen upp efter en körning när det varit jämnt.
Berätta bara att allt förändrats sista tiden, elbilarna kör ifrån dom flesta andra sportbilar, det utgör att sportbilen tappat lite av sin status. Man är inte i topp när man inte kan prestera, gäller det mesta i livet, komma tvåa är första förloraren.
Citera
2024-03-21, 07:18
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Jodå, hamna även i tidningen när man skrev dom köpte länets flådigaste bilar.

Det blir ofta tävling, ibland gör man tummen upp efter en körning när det varit jämnt.
Berätta bara att allt förändrats sista tiden, elbilarna kör ifrån dom flesta andra sportbilar, det utgör att sportbilen tappat lite av sin status. Man är inte i topp när man inte kan prestera, gäller det mesta i livet, komma två är första förloraren.

Tror varken du haft en sportbil eller någon elbil. Eller för den delen ens avkommor. Dags att vakna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback