Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-29, 11:01
  #1
Medlem
Hur fungerar lyca kontantkort. Jag tog 6 nummer gratis i butik igår.
Satte in kontantkort i mobilen, står att jag ska få ett sms om nummer. Jag får inget sms. Jag vet inte vilken nummer jag har. Jag provade *105# och fick reda på numret men det är inte aktiverat. Kan inte ta emot sms från det, kan inte registrera mig på whatsapp eller googlekonto.


När man fixar conviq kontant så brukar numret vara aktiverat redan, folk kan ringa, man kan regga sig på whatsapp, telegram etc. Har lyca kontantkort någon slags förstadieblockering till användning av deras kontantkort? Hur gör man för att aktivera numret. Har till och med läst om folk som tankat på värde på kontaktkorten och så funkar det inte i alla fall?
Citera
2024-03-29, 11:10
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Hur fungerar lyca kontantkort. Jag tog 6 nummer gratis i butik igår.
Satte in kontantkort i mobilen, står att jag ska få ett sms om nummer. Jag får inget sms. Jag vet inte vilken nummer jag har. Jag provade *105# och fick reda på numret men det är inte aktiverat. Kan inte ta emot sms från det, kan inte registrera mig på whatsapp eller googlekonto.


När man fixar conviq kontant så brukar numret vara aktiverat redan, folk kan ringa, man kan regga sig på whatsapp, telegram etc. Har lyca kontantkort någon slags förstadieblockering till användning av deras kontantkort? Hur gör man för att aktivera numret. Har till och med läst om folk som tankat på värde på kontaktkorten och så funkar det inte i alla fall?

Så här står det om man googlar:

Citat:
Måste man registrera Lyca Mobile kontantkort?
Operatörer får fortsätta tillhandahålla kontantkort eller liknande förbetalda tjänster som inhandlats före den 1 augusti 2022 utan registrering till och med den 1 februari 2023. Innan dess bör du registrera dina abonnentuppgifter för att ditt kontantkort ska fortsätta fungera.
Citera
2024-03-29, 11:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så här står det om man googlar:

Men jag beställde även från lycas hemsida och signerade alla nummer med kreditkort och bankid,
och jag kan inte använda dom numrerna heller. När jag försökte aktivera dem så var de redan aktiverade. Är det någon som vet hur lyca verkligen fungerar? Det verkar inte vara en svensk operatör men de går på telenors nätverk. Och de verkar ha nån slags blockering.

Varför delar dem ut gratis kontantkort om de inte fungerar när man trycker in dom i telefonen?
Citera
2024-03-29, 11:25
  #4
Medlem
När man går in och registrerar så kommer man aldrig vidare. Får bara invalid subscriber. Och de frågar om tillstånd varav jag inte vet vad man ska skriva lol. Har provat skriva gift, singel, civilt, etc. Vad fan är tillstånd? Frisk skrev jag också.
__________________
Senast redigerad av fonzen 2024-03-29 kl. 11:31.
Citera
2024-03-29, 11:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
Homosexuell?

Vad ska du med sex nya nummer till?

Skit i mina ändamål. Jag vill aktivera detta nummer så det kan mottaga sms. Precis som comviq kontant. Men lyca verkar vara f1ttor.
Citera
2024-03-29, 11:41
  #6
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Men jag beställde även från lycas hemsida och signerade alla nummer med kreditkort och bankid,
och jag kan inte använda dom numrerna heller. När jag försökte aktivera dem så var de redan aktiverade. Är det någon som vet hur lyca verkligen fungerar? Det verkar inte vara en svensk operatör men de går på telenors nätverk. Och de verkar ha nån slags blockering.

Varför delar dem ut gratis kontantkort om de inte fungerar när man trycker in dom i telefonen?

Du måste aktiver varje SIM-kort med BankID. Det finns en länk på på hemsidan där man aktiverar SIM-korten.
Citera
2024-03-29, 12:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Du måste aktiver varje SIM-kort med BankID. Det finns en länk på på hemsidan där man aktiverar SIM-korten.

Den länken jag kommer till är riktigt efterbliven. Man matar in numret, puk koden, födelsedatum, svar på en fråga, sen anger man personnummer, och fyller i nåt på tillstånd, sen när man väljer att bekräfta så får man bara invalid subscriber. Vart signar man simkorten med bankid?
Citera
2024-03-29, 12:38
  #8
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Den länken jag kommer till är riktigt efterbliven. Man matar in numret, puk koden, födelsedatum, svar på en fråga, sen anger man personnummer, och fyller i nåt på tillstånd, sen när man väljer att bekräfta så får man bara invalid subscriber. Vart signar man simkorten med bankid?

Valet med BankID dök väl upp innan sidan där man matar in telefonnumret? Testa med eller utan nolla i början av telefonnumret.

Sidan var nog ännu mera efterbliven när jag skulle beställa ett SIM-kort. Gatunamnet från den yngre järnåldern där jag bor fanns ej. Istället så fanns det hundratals rader med enbart ett postnummer som jag blev tvungen att gissa mig till rätt gatuadress.
Citera
2024-03-29, 13:07
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Vart signar man simkorten med bankid?
https://www.lycamobile.se/sv/user-registration/

Sist jag skulle testa Lyca så var det som Mike.Andersen skrev noga med hur man registrerar t.ex versaler, sekel m.m. och funkade bara med webbläsare Microsoft Edge då men man fick också med en blankett som du kan använda istället ...ser också att man kan gå till en butik med ID och registrera sig https://www.lycamobile.se/sv/user-registration2/
Citera
2024-03-29, 18:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
https://www.lycamobile.se/sv/user-registration/

Sist jag skulle testa Lyca så var det som Mike.Andersen skrev noga med hur man registrerar t.ex versaler, sekel m.m. och funkade bara med webbläsare Microsoft Edge då men man fick också med en blankett som du kan använda istället ...ser också att man kan gå till en butik med ID och registrera sig https://www.lycamobile.se/sv/user-registration2/

Jag har provat chrome, edge, brave, firefox. Men ska prova göra om det på lite annorlunda sätt. kanske behöver göra från vpn?
Citera
2024-03-29, 18:50
  #11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Jag har provat chrome, edge, brave, firefox. Men ska prova göra om det på lite annorlunda sätt. kanske behöver göra från vpn?
Kan vara värt att testa om du orkar.
Citera
2024-03-30, 11:11
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kan vara värt att testa om du orkar.

Funkar inte. Jag provade registrera på den engelska sidan. Fliken "Tillstånd" på den svenska sidan var tydligen "State" på den engelska sidan så fyllde i Stockholm. Men det vill sig inte. Säger invalid subscriber när allt är klart och man trycker register.

Jag har också provat logga in på lycas hemsida med numret. Då kommer ett sms från lyca till mobilen med en fyrsiffrig engångskod men när jag anger den så får jag invalid otp eller nåt skit. Så numret verkar vara aktiverat men kan bara ta emot sms från lycas egna nummer.

Verkar som lyca är fittor. Borde inte ett nummer som är aktiverat med 0kr åtminstone kunna ta emot sms från utomstående? Vill kunna registrera ett nummer på whatsapp utan att tanka på belopp.

Verkar som comviq kontant 0kr är mitt bästa alternativ.
__________________
Senast redigerad av fonzen 2024-03-30 kl. 11:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback