Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-03, 06:36
  #37
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Kollar på White Palace med James Spader och Susan Sarandon. Spader spelar en man i 20 årsåldern och Sarandon raggar på honom i en bar och undrar om folk brukar säga till honom att han ser ut som Tony Curtis. Vet dagens människor vem Tony Curtis är ens? Vet de ens vem Jamie Lee Curtis är ens? Förbannade människor. Men det kanske var annorlunda i USA än Sverige? Men jag tror nog att de flesta 60-talister, 1990, i Sverige visste vem Tony Curtis var. 90-talister, skärp er!
Varför skulle dagens människor inte veta vem Jamie Lee Curtis är? Hon är med i tre nya Halloween-filmer och vann en Oscar förra året.
Citera
2024-04-03, 10:06
  #38
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Men det verkar ju vara själva poängen med dessa skämt i filmen. Alltså att dessa band var stora under 70/80-talet, men är näst intill helt bortglömda sedan slutet av 90-talet när Austin Powers: The Spy Who Shagged Me gjordes. Austin Powers och Dr. Evil var nedfrusna under 70- och 80-talet, och lever därmed i samma ovisshet som personer som är för unga för att ha upplevt dessa decennier. Austin Powers och Dr. Evil har ju uppenbarligen ingen koll när de nämner The Alan Parsons Project och A Flock of Seagulls.

Filmens minst relevanta referens är antagligen parodin på Will Smiths låt Just the Two of Us från ungefär samma tid. Jag hade glömt bort att den låten existerade tills jag såg om Austin Powers: The Spy Who Shagged Me för ett par år sedan.

Austin Powers-filmernas parodier på 1960-talets populärkultur har däremot åldrats VÄLDIGT bra.


Klart att unga kan veta vilka band de är, de handlar om intresse men hos gemene man jag fattar
Citera
2024-04-03, 16:30
  #39
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlitze
Kommer att tänka på en scen i Sunes sommar där Karin säger att Rudolf ser ut som John Pohlman. Referensen funkade säkert då men hur många kommer ihåg den gubben nu för tiden?

Inte jag i alla fall.
Citera
2024-04-03, 16:39
  #40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon-Shumway
Kom att tänka på band/artister som man refererar till i vissa filmer som kanske var rätt populära förr men som är nästintill helt bortglömda numer. Ett exempel är filmen Austin Powers: The Spy Who Shagged Me, där banden The Alan Parsons Project och A Flock Of Seagulls omnämns. Ingen jag känner hade ens hört talas om dem när filmen släpptes och vet fortfarande inte vilka det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Samma sak i Wedding singer där de nämner A flock of seagulls

A Flock of Seagulls sida på YouTube har över 323 000 000 visningar.

Kanske inte är så hisnande i Internet-sammanhang, men men ...

För att vara ett band med sin storhetstid strax före pudelrock-eran så är det bra jobbat.

Kan tänka mig att det mest är nostalgiker som längtar tillbaka till 80-talet som har dem på repeat.

Men de har gjort en av tidernas bästa låtar!
Citera
2024-04-03, 17:48
  #41
Medlem
Schlitzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Inte jag i alla fall.

Nä, den referensen har ju inte åldrats bra. I en annan scen i samma film refererar de till Jönssonligan så de lyckades få med både bra och dåliga referenser där. För Jönssonligan känner väl de första svenskar till?
Citera
2024-04-03, 18:11
  #42
Medlem
D_V_Ss avatar
Givetvis känner man till A Flock of Seagulls, de är ju med på soundtracket i GTA Vice City.
Citera
2024-04-04, 20:20
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
A Flock of Seagulls sida på YouTube har över 323 000 000 visningar.

Kanske inte är så hisnande i Internet-sammanhang, men men ...

För att vara ett band med sin storhetstid strax före pudelrock-eran så är det bra jobbat.

Kan tänka mig att det mest är nostalgiker som längtar tillbaka till 80-talet som har dem på repeat.

Men de har gjort en av tidernas bästa låtar!

Det har gått troll i filmbranschen med de så kallade Easter eggs som i filmer refererar till andra filmer. Med troll menar jag att de göra för branschen själv, inte för den betalande publiken som vill få en historia berättad för sig

Självklart kan man som med Top Secret och Scream leka med schabloner men rena "påskägg" i form av självreferenser har blivit ett oskick. En del förståsigpåare hävdar till och med att man måste kunna Martin Scorceses filmografi för att helt fatta The Joker. Och DC-serier. Referenser till King of Comedy och Taxi Driver för knappast Joker bättre, bara sämre, faktiskt. Påskäggsjukan var kanske relevant i Pixarfilmer så vuxna också kan ha lite extra kul som inte barnen fattar, men oftast är sådant ofilmiskt. Kul för fågelskådar- eller flygplansskådartypen att leka med och kryssa av. Men dålig ironi och dålig film, i regel.
Citera
2024-04-04, 21:19
  #44
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlitze
Nä, den referensen har ju inte åldrats bra. I en annan scen i samma film refererar de till Jönssonligan så de lyckades få med både bra och dåliga referenser där. För Jönssonligan känner väl de första svenskar till?
Den har åldrats utmärkt. Det är inte så att alla genast ska förstå alla referenser fyrtio år senare. Någon som var med på den tiden får väl berätta för den som inte var med. Det är en del i att se film. En inte försumbar del.
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Det har gått troll i filmbranschen med de så kallade Easter eggs som i filmer refererar till andra filmer. Med troll menar jag att de göra för branschen själv, inte för den betalande publiken som vill få en historia berättad för sig

Självklart kan man som med Top Secret och Scream leka med schabloner men rena "påskägg" i form av självreferenser har blivit ett oskick. En del förståsigpåare hävdar till och med att man måste kunna Martin Scorceses filmografi för att helt fatta The Joker. Och DC-serier. Referenser till King of Comedy och Taxi Driver för knappast Joker bättre, bara sämre, faktiskt. Påskäggsjukan var kanske relevant i Pixarfilmer så vuxna också kan ha lite extra kul som inte barnen fattar, men oftast är sådant ofilmiskt. Kul för fågelskådar- eller flygplansskådartypen att leka med och kryssa av. Men dålig ironi och dålig film, i regel.
Jösses. Du har verkligen inte ens förstått vad du tittat på. Nämn tre hänvisningar i The Joker som inte fungerar på egen hand utan gör filmen ”bara sämre”.

Du blandar äpplen och päron, kiwi och citron hux flux i din lilla låda och häller ut allting och tror att kladdet du ser är något viktigt.

Barnfilmer har alltid skämt som funkar på de föräldrar som tvingas sitta igenom dem - det är inte nödvändigtvis ”hänvisningar” eller påskägg.

Ju mer du kan desto mer förstår du och kan sätta saker i sina rätta sammanhang.

Tror du att det slutar vid några filmer?

För att förstå Travis, Rupert och Arthur bör du ha läst Jean-Paul Sartres roman "Äcklet", en av de europeiska romaner som har en existentialistisk hjälte i sitt centrum till där flera hänvisningar finns i filmen, även romaner som Albert Camus "Främlingen" och Fjodor Dostojevskijs "Anteckningar från källarhålet" bör inte bara vara lästa utan förstådda och genomtänkta om du vill kunna ta till dig King of Comedy, Taxi Driver och Joker.

”Top Secret”, ”Scream”… Jösses.
Citera
2024-04-04, 22:03
  #45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZweiLife
Det har gått troll i filmbranschen med de så kallade Easter eggs som i filmer refererar till andra filmer. Med troll menar jag att de göra för branschen själv, inte för den betalande publiken som vill få en historia berättad för sig

Självklart kan man som med Top Secret och Scream leka med schabloner men rena "påskägg" i form av självreferenser har blivit ett oskick. En del förståsigpåare hävdar till och med att man måste kunna Martin Scorceses filmografi för att helt fatta The Joker. Och DC-serier. Referenser till King of Comedy och Taxi Driver för knappast Joker bättre, bara sämre, faktiskt. Påskäggsjukan var kanske relevant i Pixarfilmer så vuxna också kan ha lite extra kul som inte barnen fattar, men oftast är sådant ofilmiskt. Kul för fågelskådar- eller flygplansskådartypen att leka med och kryssa av. Men dålig ironi och dålig film, i regel.

Har sett både "Taxi Driver" och "The Joker". Den senare liknade ingenting annat, i sin skildring av psykisk ohälsa, och var en av de senaste tio årens bästa filmer. Topp fem i "feel bad" någonsin?

La inte märke till några Scorsese-referenser alls faktiskt. Satt som på nålar hela vägen ...

Däremot är jag bekymrad över alla nutida regissörer idag som förtittat sig på klassiker. Senaste Batman kändes svårt David Fincher-sjuk, närmast parodiskt om man tänker på det. Senaste säsongen av "Fargo" kändes som ett hopkok av grepp från exempelvis "Ensam hemma" och "A history of violence".

Om både manusförfattare och regissörer har kreativ kollaps, då är det illa ...
Citera
2024-04-04, 22:28
  #46
Medlem
grekkoz1s avatar
Film-referenser i filmer måste ju vara den lägsta formen utav referensskapande/homage/hyllning/beundrandeform av de alla.

Någonting som jag dock tycker är snyggt är att regissören Doug Liman som regisserat den senaste Road House (2024), och i originalet ifrån 1989 så rullar det in en 1987 Ferrari Testarossa precis efter de första 30 sekunderna i filmen:
https://youtu.be/gOKMX-tAZXY?si=2GItH9hQY3D4KuK1&t=33
Doug Liman gjorde en "homage" till just detta i hans film Go (1999) när han på samma vis får ännu en 1994 Ferrari 348 Spider att klistra sig fast på duken:
https://youtu.be/R1QlYlewhfc?si=pFEVjGaeOv67YmL3&t=18
Och då för att gå full cirkel så regisserar han den nyinspelade versionen av då just Road House.
Sådant gillar jag.
Citera
2024-04-04, 23:14
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Film-referenser i filmer måste ju vara den lägsta formen utav referensskapande/homage/hyllning/beundrandeform av de alla.

Någonting som jag dock tycker är snyggt är att regissören Doug Liman som regisserat den senaste Road House (2024), och i originalet ifrån 1989 så rullar det in en 1987 Ferrari Testarossa precis efter de första 30 sekunderna i filmen:
https://youtu.be/gOKMX-tAZXY?si=2GItH9hQY3D4KuK1&t=33
Doug Liman gjorde en "homage" till just detta i hans film Go (1999) när han på samma vis får ännu en 1994 Ferrari 348 Spider att klistra sig fast på duken:
https://youtu.be/R1QlYlewhfc?si=pFEVjGaeOv67YmL3&t=18
Och då för att gå full cirkel så regisserar han den nyinspelade versionen av då just Road House.
Sådant gillar jag.
Det där har jag inte sett men absolut kan sånt göras med finess!
Citera
2024-04-04, 23:19
  #48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
A Flock of Seagulls sida på YouTube har över 323 000 000 visningar.

Kanske inte är så hisnande i Internet-sammanhang, men men ...

För att vara ett band med sin storhetstid strax före pudelrock-eran så är det bra jobbat.

Kan tänka mig att det mest är nostalgiker som längtar tillbaka till 80-talet som har dem på repeat.

Men de har gjort en av tidernas bästa låtar!
En av deras låtar har en viktig roll i La La Land.
För ett dåligt 80-talsband med typ två hits och en LP är det ju inte så dåligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback