Citat:
Ursprungligen postat av
Schlitze
Nä, den referensen har ju inte åldrats bra. I en annan scen i samma film refererar de till Jönssonligan så de lyckades få med både bra och dåliga referenser där. För Jönssonligan känner väl de första svenskar till?
Den har åldrats utmärkt. Det är inte så att alla genast ska förstå alla referenser fyrtio år senare. Någon som var med på den tiden får väl berätta för den som inte var med. Det är en del i att se film. En inte försumbar del.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZweiLife
Det har gått troll i filmbranschen med de så kallade Easter eggs som i filmer refererar till andra filmer. Med troll menar jag att de göra för branschen själv, inte för den betalande publiken som vill få en historia berättad för sig
Självklart kan man som med Top Secret och Scream leka med schabloner men rena "påskägg" i form av självreferenser har blivit ett oskick. En del förståsigpåare hävdar till och med att man måste kunna Martin Scorceses filmografi för att helt fatta The Joker. Och DC-serier. Referenser till King of Comedy och Taxi Driver för knappast Joker bättre, bara sämre, faktiskt. Påskäggsjukan var kanske relevant i Pixarfilmer så vuxna också kan ha lite extra kul som inte barnen fattar, men oftast är sådant ofilmiskt. Kul för fågelskådar- eller flygplansskådartypen att leka med och kryssa av. Men dålig ironi och dålig film, i regel.
Jösses. Du har verkligen inte ens förstått vad du tittat på. Nämn tre hänvisningar i The Joker som inte fungerar på egen hand utan gör filmen ”bara sämre”.
Du blandar äpplen och päron, kiwi och citron hux flux i din lilla låda och häller ut allting och tror att kladdet du ser är något viktigt.
Barnfilmer har alltid skämt som funkar på de föräldrar som tvingas sitta igenom dem - det är inte nödvändigtvis ”hänvisningar” eller påskägg.
Ju mer du kan desto mer förstår du och kan sätta saker i sina rätta sammanhang.
Tror du att det slutar vid några filmer?
För att förstå Travis, Rupert och Arthur bör du ha läst Jean-Paul Sartres roman "Äcklet", en av de europeiska romaner som har en existentialistisk hjälte i sitt centrum till där flera hänvisningar finns i filmen, även romaner som Albert Camus "Främlingen" och Fjodor Dostojevskijs "Anteckningar från källarhålet" bör inte bara vara lästa utan förstådda och genomtänkta om du vill kunna ta till dig King of Comedy, Taxi Driver och Joker.
”Top Secret”, ”Scream”… Jösses.