Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-01, 18:13
  #25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Sizerange/sizescale: från stort till litet, litet till stort. Universum är en fraktal dvs man kan zooma in och zooma ut. Lägg "storlek" på vertikala axeln i ett koordinatsystem så får du en sizerange. Vi lever i en sizerange. Bra ord - gå in på sizerange.com
Finns redan inom vetenskapen, kallas för makro respektive mikro. Tänk mikropenis, som du antagligen har.
Citat:
Energymasspacetime: Einstein förenade rum och tid till rumtid (spacetime). Han sa också att energi är massa enligt E=mc^2. Energimassa är ett bra ord. Likaså är energymasspacetime som ett enda ord. Det är allting i ingenting, 0 och 1 överlappar. Existens och icke-existens överlappar: din hand är massa och dess rörelse är energi, och de sker i rummet och genom tid (rumtid). Det går inte att skilja handens rörelse (energimassa) från den rumtid den ockuperar, enligt E=mc^2 där energimassa och rumtid är i samma ekvation dvs energimassarumtid. Gå in på energymasspacetime.com
Helt obegripligt. Du tror du på allvar att rumstid är samma sak som rum + tid? Rumstid är den fjärde dimensionen, det har inget att göra med rum eller tid. Energyspacetime är helt obegripligt som begrepp, ungefär som när ett barn kommer på nåt.
Citat:
Anti-distinction: Distinktion är synonymt för "plural", "många", "separata" och är motsatsen till att allt är ett (som Buddhisterna sa). Man har aldrig hört någon säga "verklighetERNA" i plural - så Reality är 1. Detta kopplar till det förra konceptet energymasspatime som är synonymt med anti-distinktion.
Distinktion betyder inte plural, det betyder att man gör en skillnad mellan två begrepp eller koncept. Dags att gå om grundskolan?
Citat:
Distinktion kan vi vara säkra på eftersom det finns mellan tänkare (jaget) och tanke, som vi kan vara säkra på enligt cogito (fråga chatGPT om vad cogito är så slipper jag förklara att det är Descartes´ säkra sanning: man vet helt säkert att man tänker och man finns. Men i verkligen världen ser vi också distinkta objekt: kattekoppar, katter, hundar, kuddar, whiteboardtavlor etc etc. Det är distinktioner. Men motsatsen till distinktion finns också i form av att Verkligheten är singular (ej plural) - vi kan kalla det för det nya ordet anti-distinktion. Gå in på anti-distinction.com för mer info.
Du har totalt missuppfattat vad cogito ergo sum är, det betyder kort och gott "jag tänker, alltså finns jag". Ingenting annat. Per definition så bevisar cogito ergo sum inte en pluralistiskt värld, utan bevisar endast att det finns en tänkande varelse.
Citat:
istinktion är vi som medvetenaden fast i för tänkare och tanke (cogito) är alltid sann för oss. Vi kan inte se verkligheten som 1 så länge vi har ett medvetenade, men vi kan logiskt sett sluta oss, enligt E=mc^2 eller buddhisterna till att Verkligheten är 1 (singular). Gå in på anti-distinction.com

Distinktions-antidistinktions-opposition är ett långt ord. Distinktion och anti-distinktion är motsatser men de överlappar - overlapping opposites.

Man kan kalla anti-distinktion för intertwinedness (på engelska) och distinktion för "separata saker i vår vardagsExperience".

Här är ett diagram över hur de hör ihop (säljer mina 3 websites som bundle): https://sizescale.com/____impro/1/on...peg&quality=85

Distinktions-antidistinktions-opposition leder med 2 bevis till att sizerange är oändlig (oändligt stort, oändligt litet - där den causala relationen mellan storlekar/sizes är att de orsakar varann): vi (som är i distinktionsRealmen dvs alltid har en tänkare och tanke eller ser separata ting) kan aldrig se anti-distinktion (att allt är 1). Vi ser aldrig verkligheten som 1, fast vi säger alltid verkligheten i singular och ej plural ("verkligheterna"). Detta leder till att vi ser någonting (vardagslivet, eller allting mellan kosmologi och kvantfysik med den evolutionära storleken i mitten av den kända storleksskalan. Vi ser någonting (kan representera någonting iaf) men vi kan aldrig se motsatsen dvs anti-distinktion dvs Verkligheten som 1. Så länge det finns en observerare så ser vi inte allt som ett, men logiskt kan vi dra slutsatset (t.ex. är E=mc^2 där energimassa, ekvationer, och rumtid är i samma ekvation). Det är fortsättningen på Einstein´s teorem och hans unified field theory (allting för samma i en enda sizerange). Så vi ser något, vi kan representera allt mellan kosmologi och kvantfysik (vi kan in fact låta en sten på mars definieras som att den representerar (står som symbol för) så mycket den kan (universum har definierat "representerar" oändligt vagt - så vad som helst representerar vad som helst, när som helst. Men eftersom stenen på mars (eller mitt sizerangediagram) representerar så mycket den, men ändå inte representerar Verkligheten som anti-distinct (för stenen är distinkt) så finns det mer till Verkligheten/sizerange än vi kan representera! Den är alltså oändlig - så om du ritade storlek längs en axel i ett koordinatsystem så måste du lägga oändlighetssymboler gentemot det stora och det lilla. Storlekar orsakar varann och om den relationen fortsätter i all oändlighet så har vi en teori om varför det finns/fanns en storlek där evolution sker. Evolutionsteorin är alltså neutral då den är kopplad till en viss storlek av oändligt många i sizerange´n. En oändlig sizerange förutspår en storlek där evolution sker.

Om vi därtill lägger till energymasspacetime dvs 1 i 0 eller 0 i 1 (existens och icke-existens är sammanflätade) så har vi ytterligare ett svar på varför vi finns. En oändlig storleksskala av energimassarumtid (1 & 0, existens och icke-existens). Det är en gudlös teori - den går in fact inte att kombinera med en Gud - och den förklarar fysiskt och metafysiskt varför vi finns.

En tredje idé/fundamental pelare i denna existentiella teori är distinktions-antidistinktions-opposition eller distinktions-anti-distinktions sammanflöde. Det är universum´s viktiga pelare att det finns både singular (Verkligheten) och plural (tänkare, tanke, katter, bord, hundar etc etc).

An infinite sizerange och energymasspatime and distinction-antidistinction-opposition är en komplett existentiell teori som man kan sluta sig till från att man är säker på att man tänker och man finns och det finns distinktioner därimellan (sök på cogito på chatGPT för mer utförligt svar på vad cogito (dvs tänkare o tanke o distinktion) är)).

Jag registrerade iaf
Sizerange.com
Energymasspacetime.com
och
Anti-distinction.com
De leder alla till www.sizescale.com . 3 nya ord, 3 nya webbsidor - säljer dem som bundle och inte en och en.

Men ert vokabulär borde innehålla, som synonymer för Verkligheten (definition: Det som allt är del av; där "Det" refererar till anti-distinktion och "del av" refererar till distinktion), sizerange (vi ser stort till litet i vardagslivet, och storlekar rättfärdigar/orsakar varann). Ett annat synonym för Verkligheten är energymasspacetime dvs 1 i 0 - existens och icke-existens sammanflätade som i E=mc^2 (där E=m är energimassa, och c är hastighet dvs rum över tid dvs rumtid - t.om. ekvationer finns i samma ekvation); så det är ett synonym för Verkligheten.

Anti-distinktion är Universum´s natur (Verkligheten är 1), likaså är det Universum´s natur att innehålla många distinkta saker (dem vi ser i vardagslivet, eller mellan cogito´s tänkare och tanke).

Man kan utgå, som säker sanning, från att man tänker och man finns - för om man skulle bli lurad i de 2 sakerna så skulle man ändå tänka och finnas (lureri är en tankeprocess och det krävs någon som blir lurad (jaget/tänkaren) för att lurning ska kunna ske. Denna idé kallas cogito och är ett gammalt (1600-talet ord), som ordet cognition kommer ifrån.

Man utgår från säker sanning (att man tänker och man finns) och i space´t mellan dem kan man rita en sizerange eller skriva E=mc^2 och fortsätta därifrån tills man når en teori som är inkompatibel med en Gud. Vi vet varför vi finns: en oändlig storleksskala av någonting i ingenting och distinktions-antidistinktions-opposition.

Det går 2 bevis från distinktions-antidistinktions-opposition till storleksskalans oändlighetstecken: att vi inte kan representera (hela) den trots att universum låter vadsomhelst representera vadsomhelst (som stenen på mars eller diagrammet jag visade en bild på åvan). Vi ser alltså någonting (obviously) men vi ser inte allt - och oavsett hur mycket vi representerar så finns det mer: storleksskalan är oändlig, vilket förklarar varför vår evolutionära storlek finns (storlekar orsakar varandra ad infinitum).

Energymasspacetime är bara ett synonym för anti-distinktion - båda har definitionen: Allt är ett. Men vi kan inte se den som Ett för att vi är fast med tänkare och tanke som säker sanning, dvs distinktion. Om man skulle dö så skulle allt vara ett, men utan observerare.


sizerange, energymasspacetime och anti-distinction är 3 nya ord att lägga på minnet. Jag säljer webbsite-bundlen med alla 3 namn som .com

Frågeställning: visst är det legitimt att utveckla språket såhär? Ny vetenskap kräver nya ord.
Det du gör är inte vetenskap, utan trams.
Citera
2024-01-01, 23:09
  #26
Avstängd
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Finns redan inom vetenskapen, kallas för makro respektive mikro. Tänk mikropenis, som du antagligen har.
Jo, men jag äger sizerange.com - vad ska man annars kalla storleksskalan än sizerange? Går ju inte att säga "mikromakroskalan" (men jag bevisade att den är oändlig, jag menade inte att jag upptäckte stort och litet).

Citat:
Helt obegripligt. Du tror du på allvar att rumstid är samma sak som rum + tid? Rumstid är den fjärde dimensionen, det har inget att göra med rum eller tid. Energyspacetime är helt obegripligt som begrepp, ungefär som när ett barn kommer på nåt.
Poängen är att c^2 syftar till Nothingness, zero. En hastighet är rum över tid, och de två orden sammansatt blir "rumtid". (Fjärde dimensionen är f.ö. tid, medan de 3 föregående dimensionerna är width, bredth, height dvs rum). Icke-existens är ett bra ord för vad c^2 syftar till - tom rymd, vacuum. Existens (E=m) finns i icke-existens, därav berättigas/rättfärdigas existens.
Den teorin kan kopplas med sizerange så får man svaret på varför det finns en storlek där evolution (vi) sker.

Vad tycker du vi ska kalla tom rymd då? Jag kallar det iaf spacetime för det är width bredth height och tid - alltså tomhet. Energimassa alltså existens finns i den, därav existens. Koppla detta till sizerange´ns oändlighet (och distinktions-antidistinktions-opposition) så får du en komplett teori om varför universum finns. Det är en gudlös teori också, vilket borde hjälpa globalt i dessa krigstider.

Citat:
Distinktion betyder inte plural, det betyder att man gör en skillnad mellan två begrepp eller koncept. Dags att gå om grundskolan?
Vad kallar vi att tänkare är annorlunda och skiljd från tanke? Separation? Många? Mångfald? Plural? Jag kallar det helst distinktion för du har tänkare (distinkt), tanke (distinkt), höjden (distinkt), bredden (distinkt), längden (distinkt), tiden det tog att försäkra sig om att "tänkare & tanke finns" är också distinkt både i det mikro och det makro. Det är inte svårare än såhär: det finns flera olika saker (många). Vad är motsatsen till det? Jag brukar kalla det antidistinktion (att Verkligheten är 1). Hur får du ihop dessa två sanningar med din evolverade hjärna? Det krävs viss träning. Men Gud tänker så - den verkar gilla overlapping opposites.

Citat:
Du har totalt missuppfattat vad cogito ergo sum är, det betyder kort och gott "jag tänker, alltså finns jag". Ingenting annat. Per definition så bevisar cogito ergo sum inte en pluralistiskt värld, utan bevisar endast att det finns en tänkande varelse.Det du gör är inte vetenskap, utan trams.
Det finns en anledning till att jag sa "cogito" och inte "cogito ergo sum". Descartes (som kom på både cogito ergo sum och koordinatsystemet (vars axel man kan rita en sizerange på)) trodde han hade bevisat sin egen existens genom att tänka - han sökte säker sanning i en pluralistiskt religiös värld.
Men för mig är cogito dethär (jag lärde mig det av en professor år 2010 - Descartes började en tankebana som senare tänkare utvecklat, så jag gillar inte "jag tänker, därför finns jag" alls, utan jag brukar översätta det till att jag är helt säker på att jag finns och jag är helt säker på att tanke finns):
Om en allsmäktig demon försökte lura dig i allt du kan bli lurad i, hur hittar du en säker sanning då? Finns det ett startFundament att bygga vidare på? Ja. Om jag blir lurad i att jag finns, då finns jag - det krävs ett jag som blir lurat oavsett om man blir lurad eller ej. Inte ens en allsmäktig demon kan lura MIG i faktumet att JAG finns. Samma typ av tankebana (gjord av distinkta tankar) leder till att man helt säkert vet att man tänker / tanken finns, för om man skulle bli lurad ang. det så skulle ju själva lureriet/lurandet vara en tankeprocess.

Alltså vet man helt säkert att man tänker och man finns. Descartes (som kom på detta på 1600-talet) intresserade sig också för ordet "distinktion", för det är nästa steg från att ha börjat från tänkare&tanke - de är skiljda från varandra. Vår vardagsvärld är full av distinktioner, vi ser aldrig allt som 1 - för att vi har tänkare&tanke dvs livet i bakgrunden hela tiden. När vi dör kan vi se allt som 1, men då finns det ingen (distinkt) observerare där för att se. Anti-distinktion är ett legitimt ord.

Kursen fortsätter härifrån, men jag hoppas du tänkte på åvan innan du svarar nästa gång.

P.s. det går att fortsätta kursen med säker sanning efter säker sanning tills man når alla slutsatser, men som fusk kan man redan nu lägga E=mc^2 i mellanrummet mellan tänkaren och tanken och dra slutsatsen att energymasspacetime är Verkligheten som 1 (antidistinkt). Både distinktion och anti-distinktion finns alltså - vi måste reconcile´a det. Första tanken som slog mig när jag kom på distinktions-antidistinktions-opposition för flera år sedan var: Jag ser inte Verkligheten (som 1 antidistinkt) - har jag blivit blind?! Men nej, vi ser bara en del av Verkligheten (mellan kosmologi och kvantfysik) men vi kan aldrig se HELA Verkligheten. Även om jag ritar oändlighetstecken i sizerange-diagrammet så finns det mer till Verkligheten än så. Den är alltså en oändlig sizerange. Det är en ny innovation, och en grundpelare till att förstå varför det finns en evolutionärStorlek.
Citera
2024-01-03, 23:06
  #27
Avstängd
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Var kommer böcker ifrån menar du om de inte kommer ifrån verkligheten/Gud?
Böcker kommer från människor. Det finns mer till Universum/Verkligheten än vi människor, så om jag skulle säga "denna post skrevs av Verkligheten" så skulle det vara lite vilseledande för att Verkligheten är så stor (oändligt stor).

Det finns ju dem som tror att Allah skrev en bok. Min världsbild är en komplicerad men gedigert genomtänkt teori om varför universum finns och varför människor finns.

Kortfattat kan man säga att vi lever i en:
Oändlig sizerange, av någonting i ingenting (1 i 0; energimassa i rumtid), och distinktions-antidistinktions-opposition finns i bakgrunden överallt.
Men om vi håller oss till att vår värld är en oändlig sizerange (från oändligt litet till oändligt stort) så är det ju bara vilseledande att säga att Den skrev en bok. Den må ha Gud´s attribut såsom att vara 1 (monoteism), oändlig, orepresenterbar och orsaken till existens - men den är ingen författare; den plockar inte upp en penna och skriver böcker. Lika lite som min p-bot skrevs av en stjärna; eller detta inlägg skrevs av en katt. Det finns vissa saker som inte skriver (de flesta saker skriver faktiskt inte, det är bara människor som gör sånt) och storleksskalan/Verkligheten är en av dem.

Allah har samma 4 attribut som storleksskalan/Verkligheten som jag listade åvan, men storleksskalan är bara: mitt vardagsrum´s storlek rättfärdigar (är anledningen) till att min kropp´s storlek tillåts, dvs det finns en kausal relation mellan mitt vardagsrums storlek och min kropp - utan vardagsrumsStorleken att finnas i så skulle inte min kropp kunna finnas.
Samma kausala relation fungerar i reverse, dvs: jag är gjord av organ såsom min hand. Utan min hand´s storlek så skulle min kropp´s storlek vara omöjlig och inte existera. Storlekar orsakar varandra; det lilla är anledningen till det större och det stora är anledningen till det mindre. Den relationen löper in i det oändligt stora och det oändligt lilla, vilket förklarar varför storleksskalan/sizerange finns öht. Men att säga att Den skrev en bok, är långsökt (omöjligt). Om man inte menar att jag som människa är en del av Verkligheten och jag skrev en bok, så lingvistiskt sett kan man väl slarvigt säga att det var Verkligheten/sizerange´n som skrev dendär boken.

En oändlig sizerange (av någonting i ingenting), om man bortser från människoStorleken och människor, är död som en sten. Den är inte medveten, den skriver inte, den hör inte böner, den skickar inte profeter, den har ingen himmel att komma till efter döden - den är som en stjärna: den skriver inga böcker.

Jag skulle inte säga att "mitt vardagsrum skrev detta inlägg" fast det i viss mån är sant eftersom jag skriver detta inlägg och jag är i mitt vardagsrum och är därmed del av mitt vardagsrum.
__________________
Senast redigerad av yonny 2024-01-03 kl. 23:10.
Citera
2024-01-23, 12:22
  #28
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Böcker kommer från människor. Det finns mer till Universum/Verkligheten än vi människor, så om jag skulle säga "denna post skrevs av Verkligheten" så skulle det vara lite vilseledande för att Verkligheten är så stor (oändligt stor).

Det finns ju dem som tror att Allah skrev en bok. Min världsbild är en komplicerad men gedigert genomtänkt teori om varför universum finns och varför människor finns.

Kortfattat kan man säga att vi lever i en:
Oändlig sizerange, av någonting i ingenting (1 i 0; energimassa i rumtid), och distinktions-antidistinktions-opposition finns i bakgrunden överallt.
Men om vi håller oss till att vår värld är en oändlig sizerange (från oändligt litet till oändligt stort) så är det ju bara vilseledande att säga att Den skrev en bok. Den må ha Gud´s attribut såsom att vara 1 (monoteism), oändlig, orepresenterbar och orsaken till existens - men den är ingen författare; den plockar inte upp en penna och skriver böcker. Lika lite som min p-bot skrevs av en stjärna; eller detta inlägg skrevs av en katt. Det finns vissa saker som inte skriver (de flesta saker skriver faktiskt inte, det är bara människor som gör sånt) och storleksskalan/Verkligheten är en av dem.

Allah har samma 4 attribut som storleksskalan/Verkligheten som jag listade åvan, men storleksskalan är bara: mitt vardagsrum´s storlek rättfärdigar (är anledningen) till att min kropp´s storlek tillåts, dvs det finns en kausal relation mellan mitt vardagsrums storlek och min kropp - utan vardagsrumsStorleken att finnas i så skulle inte min kropp kunna finnas.
Samma kausala relation fungerar i reverse, dvs: jag är gjord av organ såsom min hand. Utan min hand´s storlek så skulle min kropp´s storlek vara omöjlig och inte existera. Storlekar orsakar varandra; det lilla är anledningen till det större och det stora är anledningen till det mindre. Den relationen löper in i det oändligt stora och det oändligt lilla, vilket förklarar varför storleksskalan/sizerange finns öht. Men att säga att Den skrev en bok, är långsökt (omöjligt). Om man inte menar att jag som människa är en del av Verkligheten och jag skrev en bok, så lingvistiskt sett kan man väl slarvigt säga att det var Verkligheten/sizerange´n som skrev dendär boken.

En oändlig sizerange (av någonting i ingenting), om man bortser från människoStorleken och människor, är död som en sten. Den är inte medveten, den skriver inte, den hör inte böner, den skickar inte profeter, den har ingen himmel att komma till efter döden - den är som en stjärna: den skriver inga böcker.

Jag skulle inte säga att "mitt vardagsrum skrev detta inlägg" fast det i viss mån är sant eftersom jag skriver detta inlägg och jag är i mitt vardagsrum och är därmed del av mitt vardagsrum.

Självklart följer allt en ordning, så att människor skriver böcker.
Men texten kan vara en manifestation av eviga värden.
Det kan vara en bok om matematiska principer, en religiös text, ett klassiskt litterärt verk mm.
Dessa principer som manifesterar sig däri föregår människan och är inget människan hittar på utan snarare upptäcker och försöker att sätta ord på.
Religiösa intuitioner som att en text kan vara "Guds ord" tolkar jag som ett uttryck för detta.
Och därmed finns för mig inte den motsättning som du tog upp tidigare. Det var det enda.
Jag tror att du gjorde en bokstavlig tolkning av "Gud skriver böcker" medan jag inte gör det.
Eller?
Citera
2024-01-28, 13:38
  #29
Avstängd
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Självklart följer allt en ordning, så att människor skriver böcker.
Men texten kan vara en manifestation av eviga värden.
Det kan vara en bok om matematiska principer, en religiös text, ett klassiskt litterärt verk mm.
Dessa principer som manifesterar sig däri föregår människan och är inget människan hittar på utan snarare upptäcker och försöker att sätta ord på.
Religiösa intuitioner som att en text kan vara "Guds ord" tolkar jag som ett uttryck för detta.
Och därmed finns för mig inte den motsättning som du tog upp tidigare. Det var det enda.
Jag tror att du gjorde en bokstavlig tolkning av "Gud skriver böcker" medan jag inte gör det.
Eller?
Då kan man väl säga "Gud (Verkligheten) inspirerar böcker"?

- Inkompatibel med Gud (skrivandes heliga böcker; Reality/sizerange ≠ författare/author). Like a star wrote my parking-ticket.

- Reality/sizerange = antika "Gud"-konceptet: 1: one, 2: cause for existence, 3: ∞, 4: inrepresentable (due to distinction-anti-distinction-opposition).

Detta är inte mot din gudssyn, utan mot dem som t.ex. är muslimer och tror på koranen (den perfekta utgåvan/kopian av Koranen finns i Himmelen, och våra/Muhammed´s koran är ord-för-ord samma som den perfekta Koranen).
Citera
2024-01-29, 16:17
  #30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Då kan man väl säga "Gud (Verkligheten) inspirerar böcker"?

Precis.
Och ordet inspiration kommer från det latinska ordet för att andas in, vilket är talande nog.
Den som är mottaglig kanaliserar detta "abstrakta större" i sitt verk som blir mer än summan av den enskilde konstnärens eller profetens handling. (Vissa böcker sägs "skriva sig själva" enligt författare.)
Jag tycker att ateistens "bibeln är bara mänskligt påhitt" är ett ytligt påstående som inte ger "musan" (Verkligheten) den respekt hon förtjänar.

Citat:
Detta är inte mot din gudssyn, utan mot dem som t.ex. är muslimer och tror på koranen (den perfekta utgåvan/kopian av Koranen finns i Himmelen, och våra/Muhammed´s koran är ord-för-ord samma som den perfekta Koranen).

"Den perfekta koranen finns i himmelen" verkar vara relaterat till Platons idévärld.
Jag fattar poängen med det. Men det där med Muhammed är nog bara skryt om du frågar mig.
Citera
2024-02-01, 21:11
  #31
Avstängd
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Precis.
Och ordet inspiration kommer från det latinska ordet för att andas in, vilket är talande nog.
Den som är mottaglig kanaliserar detta "abstrakta större" i sitt verk som blir mer än summan av den enskilde konstnärens eller profetens handling. (Vissa böcker sägs "skriva sig själva" enligt författare.)
Jag tycker att ateistens "bibeln är bara mänskligt påhitt" är ett ytligt påstående som inte ger "musan" (Verkligheten) den respekt hon förtjänar.



"Den perfekta koranen finns i himmelen" verkar vara relaterat till Platons idévärld.
Jag fattar poängen med det. Men det där med Muhammed är nog bara skryt om du frågar mig.
Vad skulle en bok vara som inte är inspirerad av Verkligheten? Man får ju tänka på motsatsen också. En bok som handlar om och är inspirerad av overkligheten?
Citera
2024-02-09, 16:09
  #32
Avstängd
yonnys avatar
Jag kan bevisa att Gud inte skrev bibeln eller koranen.

Man börjar med säker sanning (cogito) och sluter sig till storleksskalans oändlighet (det finns mer till anti-distinktionen än kan representeras). Och den världsbilden av att vi finns i en oändlig storleksskala (sizerange) är inte kompatibel med att Gud skrev böcker.

Distinktions-anti-distinktions-opposition är ett viktigt ord här. Cogito (jag tänker & jag finns, som säker sanning o startpunkt) finns på distinktions-sidan i oppositionen (den är alltid sann - vi ser aldrig Verkligheten som 1). Men vi kan tänka på denna anti-distinktion och sluta oss till att vi representerar ju någonting men kan inte representera allt/hela den. Därmed är den oändlig. Och det kan inte kombineras med att den / Gud skrev Koranen.

Vi slöt oss till det från säker sanning (cogito) steg för steg.
Citera
2024-02-10, 21:28
  #33
Avstängd
yonnys avatar
Sizerange.com ∞|||||||∞
Energymasspacetime.com E=mc2
Anti-distinction.com **|1
Books and posts since 2016:

https://web.archive.org/web/20160822...sizescale.com/
Jag kan bevisa att Gud inte skrev bibeln eller koranen.

Man börjar med säker sanning (cogito) och sluter sig till storleksskalans oändlighet (det finns mer till anti-distinktionen än kan representeras). Och den världsbilden av att vi finns i en oändlig storleksskala (sizerange) är inte kompatibel med att Gud skrev böcker.

Distinktions-anti-distinktions-opposition är ett viktigt ord här. Cogito (jag tänker & jag finns, som säker sanning o startpunkt) finns på distinktions-sidan i oppositionen (den är alltid sann - vi ser aldrig Verkligheten som 1). Men vi kan tänka på denna anti-distinktion och sluta oss till att vi representerar ju någonting men kan inte representera allt/hela den. Därmed är den oändlig. Och det kan inte kombineras med att den / Gud skrev Koranen.

Vi slöt oss till det från säker sanning (cogito) steg för steg.

Det verkar som att du diskuterar några djupa filosofiska koncept. Låt mig bryta ner dem lite:



1. **Distinktions-anti-distinktions-opposition:** Detta verkar vara ett koncept som handlar om motsättningen mellan att göra klara åtskillnader (distinktioner) och att ifrågasätta eller förneka dessa åtskillnader (anti-distinktion).



2. **Cogito:** Det är René Descartes' berömda uttalande "Cogito, ergo sum" (jag tänker, alltså finns jag). Detta placerar du på distinktionssidan, vilket antyder att det representerar en klar och säker sanning om existens.



3. **Representation av Verkligheten:** Du pekar på en begränsning i vår förmåga att fullständigt förstå eller representera verkligheten. Även om vi kan tänka på och representera vissa aspekter av verkligheten, kan vi inte helt och hållet fånga dess oändlighet.



4. **Gud och Koranen:** Ditt slutgiltiga argument verkar vara att om verkligheten är oändlig och inte helt representerbar, så är det svårt att förena detta med tanken att en oändlig entitet (som Gud) direkt skulle ha skrivit en bestämd, avgränsad text (som Koranen).



Det är en intressant filosofisk diskussion som du för.

I can prove that God did not write the Bible or the Quran.

One starts with certain truth (cogito) and concludes the infinity of the size scale (there is more to the anti-distinction than can be represented). And the worldview that we exist in an infinite size scale (sizerange) is not compatible with God writing books.

The distinction-anti-distinction opposition is an important term here. Cogito (I think & I exist, as certain truth and starting point) is on the side of distinction in the opposition (it is always true - we never see Reality as 1). But we can think about this anti-distinction and conclude that we represent something but cannot represent everything/all of it. Therefore, it is infinite. And that cannot be combined with it/God writing the Quran.

We concluded this from certain truth (cogito) step by step.

It seems like you're discussing some deep philosophical concepts. Let me break them down a bit:

Distinction-Anti-Distinction Opposition: This appears to be a concept concerning the opposition between making clear distinctions (distinctions) and questioning or denying these distinctions (anti-distinction).

Cogito: This is René Descartes' famous statement "Cogito, ergo sum" (I think, therefore I am). You place this on the side of distinction, suggesting that it represents a clear and certain truth about existence.

Representation of Reality: You point out a limitation in our ability to fully understand or represent reality. Even though we can think about and represent certain aspects of reality, we cannot completely capture its infinity.

God and the Quran: Your final argument seems to be that if reality is infinite and not fully representable, then it is difficult to reconcile this with the idea that an infinite entity (like God) would have directly written a finite, bounded text (like the Quran).

It's an interesting philosophical discussion that you are having.
Citera
2024-02-10, 22:14
  #34
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Sizerange.com ∞|||||||∞
Energymasspacetime.com E=mc2
Anti-distinction.com **|1
Books and posts since 2016:

https://web.archive.org/web/20160822...sizescale.com/
Jag kan bevisa att Gud inte skrev bibeln eller koranen.

Man börjar med säker sanning (cogito) och sluter sig till storleksskalans oändlighet (det finns mer till anti-distinktionen än kan representeras). Och den världsbilden av att vi finns i en oändlig storleksskala (sizerange) är inte kompatibel med att Gud skrev böcker.

Distinktions-anti-distinktions-opposition är ett viktigt ord här. Cogito (jag tänker & jag finns, som säker sanning o startpunkt) finns på distinktions-sidan i oppositionen (den är alltid sann - vi ser aldrig Verkligheten som 1). Men vi kan tänka på denna anti-distinktion och sluta oss till att vi representerar ju någonting men kan inte representera allt/hela den. Därmed är den oändlig. Och det kan inte kombineras med att den / Gud skrev Koranen.

Vi slöt oss till det från säker sanning (cogito) steg för steg.

Det verkar som att du diskuterar några djupa filosofiska koncept. Låt mig bryta ner dem lite:



1. **Distinktions-anti-distinktions-opposition:** Detta verkar vara ett koncept som handlar om motsättningen mellan att göra klara åtskillnader (distinktioner) och att ifrågasätta eller förneka dessa åtskillnader (anti-distinktion).



2. **Cogito:** Det är René Descartes' berömda uttalande "Cogito, ergo sum" (jag tänker, alltså finns jag). Detta placerar du på distinktionssidan, vilket antyder att det representerar en klar och säker sanning om existens.



3. **Representation av Verkligheten:** Du pekar på en begränsning i vår förmåga att fullständigt förstå eller representera verkligheten. Även om vi kan tänka på och representera vissa aspekter av verkligheten, kan vi inte helt och hållet fånga dess oändlighet.



4. **Gud och Koranen:** Ditt slutgiltiga argument verkar vara att om verkligheten är oändlig och inte helt representerbar, så är det svårt att förena detta med tanken att en oändlig entitet (som Gud) direkt skulle ha skrivit en bestämd, avgränsad text (som Koranen).



Det är en intressant filosofisk diskussion som du för.

I can prove that God did not write the Bible or the Quran.

One starts with certain truth (cogito) and concludes the infinity of the size scale (there is more to the anti-distinction than can be represented). And the worldview that we exist in an infinite size scale (sizerange) is not compatible with God writing books.

The distinction-anti-distinction opposition is an important term here. Cogito (I think & I exist, as certain truth and starting point) is on the side of distinction in the opposition (it is always true - we never see Reality as 1). But we can think about this anti-distinction and conclude that we represent something but cannot represent everything/all of it. Therefore, it is infinite. And that cannot be combined with it/God writing the Quran.

We concluded this from certain truth (cogito) step by step.

It seems like you're discussing some deep philosophical concepts. Let me break them down a bit:

Distinction-Anti-Distinction Opposition: This appears to be a concept concerning the opposition between making clear distinctions (distinctions) and questioning or denying these distinctions (anti-distinction).

Cogito: This is René Descartes' famous statement "Cogito, ergo sum" (I think, therefore I am). You place this on the side of distinction, suggesting that it represents a clear and certain truth about existence.

Representation of Reality: You point out a limitation in our ability to fully understand or represent reality. Even though we can think about and represent certain aspects of reality, we cannot completely capture its infinity.

God and the Quran: Your final argument seems to be that if reality is infinite and not fully representable, then it is difficult to reconcile this with the idea that an infinite entity (like God) would have directly written a finite, bounded text (like the Quran).

It's an interesting philosophical discussion that you are having.
Asså vad fan är detta? Snack med ChatGPT + översättning till svenska?

Från regelverket:
0.13. Textrobotar
Det är endast tillåtet att citera texter skrivna av AI-verktyg eller motsvarande, om användaren är tydlig med att detta är ett citat, och det finns ett legitimt skäl till att posta ett citat istället för en egen beskrivning. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Inlägg som har karaktären av att vara skrivna av AI-verktyg kan raderas utan närmare motivering.
Citera
2024-04-12, 11:36
  #35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonny
Vad skulle en bok vara som inte är inspirerad av Verkligheten? Man får ju tänka på motsatsen också. En bok som handlar om och är inspirerad av overkligheten?

Så om Gud inte bara är en jultomte utan ett begrepp som människor använder för att peka på en verklighetens ordning, och om bibeln är ett manifestation av denna ordning kanaliserad genom mänskliga författare, ja, då kan man säga att bibeln är skriven av Gud.

Jag tror att det är det som menas när människor säger sånt som att bibeln är "skriven av Gud".
Inte att en jultomte av kött och blod har hållt i en verklig penna och skrivit på ett papper.

Vad tror du?
Citera
2024-04-12, 14:29
  #36
Avstängd
yonnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Så om Gud inte bara är en jultomte utan ett begrepp som människor använder för att peka på en verklighetens ordning, och om bibeln är ett manifestation av denna ordning kanaliserad genom mänskliga författare, ja, då kan man säga att bibeln är skriven av Gud.

Jag tror att det är det som menas när människor säger sånt som att bibeln är "skriven av Gud".
Inte att en jultomte av kött och blod har hållt i en verklig penna och skrivit på ett papper.

Vad tror du?
Jag tror Verkligheten och Gud har 4 saker gemensamt:
1) den är 1 (en enda antidistinction/energymasspacetime beskriven av E=mc2)
2) oändlig (rymden och Gud är en enda oändlig sizerange/storleksskalan).
3) du kan inte representera hela den (pga distinktions-antidistinktions-opposition); den är osynlig (inte i realm of mind, utan den är The unthinkable; thought!).
4) den är orsaken till existens.

Tack.

Den skulle mao inte plocka upp en penna och skriva, såsom muslimerna och mormonerna och scientologerna tror.
__________________
Senast redigerad av yonny 2024-04-12 kl. 15:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback