Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-17, 21:59
  #1
Avstängd
FreeFromOpressions avatar
Fascinerande hur hundar har ett sjätte sinne, de känner när någon är sjuk, rädd eller gillar dem men dom kan hitta husse eller mattes gravplats, där är det inte lukten som kan hjälpa dom. Inget annat djur har hundars sjätte sinne. Varför just hundar?
Citera
2024-04-17, 22:04
  #2
Medlem
Katter har det också.
De kan känna av när nån är dödssjuk.
Citera
2024-04-17, 22:16
  #3
Avstängd
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Katter har det också.
De kan känna av när nån är dödssjuk.
Men hundar är mycket mer utrustade med sjätte sinne. Hitta mattes eller husses gravplats kan inte en katt. Trogna intill döden, flesta katter är för egoistiska.
Citera
2024-04-17, 22:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Men hundar är mycket mer utrustade med sjätte sinne. Hitta mattes eller husses gravplats kan inte en katt. Trogna intill döden, flesta katter är för egoistiska.

Nja

2 katter var i princip vid en dödssjuk person 2 dagar i sträck tills personen dog.
Katter kan vara riktigt känsliga också.
Citera
2024-04-17, 22:42
  #5
Medlem
zombie-nations avatar
Man ser det mest på hundar för att de kommunicerar så öppet och rakt med människor.
Citera
2024-04-17, 22:49
  #6
Medlem
Tror hundar känner av kroppsspråk och energier. Sen känner de på doften att nåt är fel när det inte är samma doft som det brukar vara.
Hundar kan ju dofta sig till cancer, antågande diabeteskoma, kommande epelepsi-anfall osv.
Citera
2024-04-17, 23:23
  #7
Medlem
Tror helt klart hundar känner av hur någon beter sig och därmed känner av om någon är sjuk. Och antagligen även personens lukt, även om de inte blivit direkt tränade på det.

Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Tror hundar känner av kroppsspråk och energier.
Vad skulle det vara för energier som hundar känner av?
Citera
2024-04-17, 23:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Varför just hundar?
Vaddå ”varför just hundar?”?

Jag kan nämna flera sinnen som olika djur har men inte människor. Men kommer inte på ett enda sinne hundar har som inte människor har.

Det finns djur med sinnen som t.ex. elektromagnetism på stora avstånd för att känna jordens poler (kompass), eller hammarhajen som på nära håll kan använda elektromagnetism på nära håll (aktivitet i främmande hjärnor/muskler/nervsystem) för att upptäcka djur som inte syns, hörs eller luktar för att de t.ex. är nedgrävda under havsbotten

Vad har hunden som inte människan har? visst, ett bättre luktsinne, men det är inget nytt sinne, bara mer känsligt (bättre).

(Många djur kan även uppfatta färger/ljus som inte vi kan, som t.ex. polariserande ljus. Eller olika våglängder såsom infrarött (alltså typ se värme på avstånd) eller UV-ljus. Eller hur olika ljud studsar för ekolokalisering. Men jag antar att det kan betraktas som en form av förbättring av redan existerande sinnen)

Så vad menar du med ”varför just hundar?”. Vilket sinne menar du att de har men inte vi?

Alltså vilket fysiskt fenomen hävdar du att de kan känna som inte vi kan?
__________________
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2024-04-18 kl. 00:13.
Citera
2024-04-17, 23:43
  #9
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Nja

2 katter var i princip vid en dödssjuk person 2 dagar i sträck tills personen dog.
Katter kan vara riktigt känsliga också.

Min katt upptäckte en tumör på mig i huden. Hon höll på och krafsade och buffade på den och bet mig där. Tack vare det sökte jag och det upptäcktes. (På skulderbladet så man såg ju inte det själv).

Så det är nog djur över lag som har den där förmågan. Hundar lever bara närmare oss och vill vara till lags på ett annat sätt. Tror inte det är energier de känner utan huvudsakligen dofter som inte vi kan märka.
__________________
Senast redigerad av Maviel 2024-04-17 kl. 23:46.
Citera
2024-04-18, 00:17
  #10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Min katt upptäckte en tumör på mig i huden. Hon höll på och krafsade och buffade på den och bet mig där. Tack vare det sökte jag och det upptäcktes. (På skulderbladet så man såg ju inte det själv).

Så det är nog djur över lag som har den där förmågan. Hundar lever bara närmare oss och vill vara till lags på ett annat sätt. Tror inte det är energier de känner utan huvudsakligen dofter som inte vi kan märka.

Hundar kan upptäcka cancer och tränas för det:

https://www.dagensmedicin.se/alla-ny...ifiera-cancer/
Citera
2024-04-18, 03:09
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Katter har det också.
De kan känna av när nån är dödssjuk.
Blatteman har rätt här, har både katt och hundar.. hundarna må hitta saker bättre men katter är känsligare när det gäller död. Hade en katt en gång som inte ens gillade personen i fråga men kröp upp och la sig vid dennes bröst flera dagar i rad, ända tills personen dog, vi visste inte hon var döende.
Citera
2024-04-18, 06:07
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Fascinerande hur hundar har ett sjätte sinne, de känner när någon är sjuk, rädd eller gillar dem men dom kan hitta husse eller mattes gravplats, där är det inte lukten som kan hjälpa dom. Inget annat djur har hundars sjätte sinne. Varför just hundar?

Du vet att man tar hit hundar till sjöss för att leta efter lik? Jo dom känner lukten, dom vet inte bara magiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback