Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 17:12
  #25
Medlem
mr-Rookgaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Aha just ja. Det tar jag med mig! Ja precis, har lite erfarenhet från diesel och delar den känslan. Behöver knappt tanka med diesel alls känns det som!

Tack för tipset!

Precis, pålitlighet värderar jag högt! I mitt fall är tråkigt bra då jag inte är intresserad av "buskörning", iaf inte just nu .

Det där var ett riktigt bra alternativ! Rätt del av landet, rätt budget både inköpsmässigt, förbrukningsmässigt och skattemässigt. Tack för det . När jag har en kunnig på tråden, om du har lust och tid, hur skulle du jämföra ditt alternativ mot denna: https://www.blocket.se/annons/osterg...o_5/1000979190

För mitt otränade öga verkar dom jämbördiga men kan vara något jag missar.

Lite sen, men min styvfar va mastermekaniker på Kia och talar gott om dessa. Dock menar han att växellådor kan rasa efter 20k mil, vet ej om rio'n är berörd men en snabb googlande bör kunna svara på detta. Hade en polare med vinande låda, dock en Kia Ceed med närmare 30k.

Den där har ju gått en bit och tror den inte är så motorvägsglad med det jag snacka om tidigare om utväxling och småbil. Men hade jag kört mest korta sträcker hade jag kunnat tänkt mig nått sånt. Pröva en på en lokal bilhandlare, kör man lagligt så drar den nog inte så farligt.
__________________
Senast redigerad av mr-Rookgaard 2024-04-16 kl. 17:21. Anledning: Förtydligande
Citera
2024-04-16, 17:32
  #26
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-Rookgaard
Lite sen, men min styvfar va mastermekaniker på Kia och talar gott om dessa. Dock menar han att växellådor kan rasa efter 20k mil, vet ej om rio'n är berörd men en snabb googlande bör kunna svara på detta. Hade en polare med vinande låda, dock en Kia Ceed med närmare 30k.

Den där har ju gått en bit och tror den inte är så motorvägsglad med det jag snacka om tidigare om utväxling och småbil. Men hade jag kört mest korta sträcker hade jag kunnat tänkt mig nått sånt. Pröva en på en lokal bilhandlare, kör man lagligt så drar den nog inte så farligt.
Nejdå, kommer inte köpa innan början av maj som tidigast så uppskattar fortfarande tips! Precis som din styvfar gillar jag Kia och Rion är den modell jag själv har erfarenhet av. På vintern efter en kall natt har jag upplevt att backen på mors Rio kan vara svår att lägga i, kan behövas några försök innan det går. Men kan vara värt att hålla öga på då om växellådor tenderar att rasa.

Jo mil helt klart i mesta laget, även om jag har lite mer överseende när det är en kamkedja. Har inte upplevt problem att köra motorväg med mors Rio. Tack för insikterna
Citera
2024-04-20, 09:01
  #27
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Vilken prislapp tänker du på? Jag är extremt okunnig så upplys mig gärna!

Efter en snabb kik verkar C30 som ett helt klart rimligt alternativ, tack för tipset!
Har kört 16mil på motorväg "några" gånger med min C30 och då drar den 0,72-0,75l/milen. Det är 1,8f-motorn,den lägre siffran med shells power-soppa,farthållaren ställd på 115km/h.
Den känns stabil och är rejält byggd (bl.a. går en tvärbalk strax över fötterna genom hela bilen,visst den väger några kilon..)
Kamkedja.
Nackdelar.
Väldigt stora dörrar..
Lite lastutrymme..

Men,den är pigg i svängarna och skön att köra..
Citera
2024-04-20, 09:37
  #28
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Har kört 16mil på motorväg "några" gånger med min C30 och då drar den 0,72-0,75l/milen. Det är 1,8f-motorn,den lägre siffran med shells power-soppa,farthållaren ställd på 115km/h.
Den känns stabil och är rejält byggd (bl.a. går en tvärbalk strax över fötterna genom hela bilen,visst den väger några kilon..)
Kamkedja.
Nackdelar.
Väldigt stora dörrar..
Lite lastutrymme..

Men,den är pigg i svängarna och skön att köra..
Låter lovande! När jag åker i ca 100km/h borde den väl dra lite mindre också? Det här är en bil jag funderat en del på: https://www.blocket.se/annons/osterg...o_4/1001219456

21 000 mil är i mesta laget men med kamkedja (och om det finns ordentlig dokumentation kring oljebyten) kanske det kan vara nått ändå?
Citera
2024-04-20, 16:40
  #29
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Låter lovande! När jag åker i ca 100km/h borde den väl dra lite mindre också? Det här är en bil jag funderat en del på: https://www.blocket.se/annons/osterg...o_4/1001219456

21 000 mil är i mesta laget men med kamkedja (och om det finns ordentlig dokumentation kring oljebyten) kanske det kan vara nått ändå?
Den ser ju fin ut på bilderna..
Originalfälgar kan skvallra lite om att ingen fartdåre/ungdom haft den..
De GÅR att köra på E85,men jag har fått rek. att INTE göra det,det är visst inte snällt mot spridarna..
Drag är trevligt,min får dra 1300kg..
Jag har inte,ännu ta i trä,haft något problem med min,så jag kan inte tipsa om saker att kolla efter..mer än standard när man köper beg./gammal bil,som hur fräscht batteriet är,ålder på däck,service osv..
Bara tona bakruta+sidorutor och i med lite bas,så är sommaren fixad!
Citera
2024-04-20, 20:53
  #30
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Den ser ju fin ut på bilderna..
Originalfälgar kan skvallra lite om att ingen fartdåre/ungdom haft den..
De GÅR att köra på E85,men jag har fått rek. att INTE göra det,det är visst inte snällt mot spridarna..
Drag är trevligt,min får dra 1300kg..
Jag har inte,ännu ta i trä,haft något problem med min,så jag kan inte tipsa om saker att kolla efter..mer än standard när man köper beg./gammal bil,som hur fräscht batteriet är,ålder på däck,service osv..
Bara tona bakruta+sidorutor och i med lite bas,så är sommaren fixad!
Tycker det också, man ser ut att sitta riktigt gott i den!

Haha lite musik är aldrig fel, men tror jag nöjer mig med det inbyggda tillsvidare iaf vid ett eventuellt köp!

Tack!
Citera
2024-04-20, 21:18
  #31
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Tycker det också, man ser ut att sitta riktigt gott i den!

Haha lite musik är aldrig fel, men tror jag nöjer mig med det inbyggda tillsvidare iaf vid ett eventuellt köp!

Tack!
C30 är en extremt dumt mellanting till bil, men väldigt komfortabel, ffa snygg o "lyxig".. Du ska dock ha 170hk 2.4i, inte 1.8F
Citera
2024-04-21, 19:31
  #32
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
C30 är en extremt dumt mellanting till bil, men väldigt komfortabel, ffa snygg o "lyxig".. Du ska dock ha 170hk 2.4i, inte 1.8F
Ja den har en lyxig känsla kring sig trots prisklassen.

Vilka skulle fördelarna vara med en 2.4i i jämförelse med en 1.8F? Efter en snabb koll verkar skatten och bränslekostnaderna dyrare. Kommer inte vara ute och nöjesköra något utan kommer användas som en ren pendlarbil.
Citera
2024-04-21, 23:48
  #33
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Ja den har en lyxig känsla kring sig trots prisklassen.

Vilka skulle fördelarna vara med en 2.4i i jämförelse med en 1.8F? Efter en snabb koll verkar skatten och bränslekostnaderna dyrare. Kommer inte vara ute och nöjesköra något utan kommer användas som en ren pendlarbil.
Totalkostnad v/ inköpskostnad/bränselekonomi.

But you do you.
__________________
Senast redigerad av daf66 2024-04-21 kl. 23:54.
Citera
2024-04-22, 08:54
  #34
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Totalkostnad v/ inköpskostnad/bränselekonomi.

But you do you.
Totalkostnad=Billigare service/förväntad längre hållbarhet mm? Då kan det ju vara värt trots allt. Har dålig koll som jag varit inne på så uppskattar all utbildning jag kan få!
Citera
2024-04-22, 08:59
  #35
Medlem
ValkPaddas avatar
Bilda dig en egen uppfattning om komfort osv.

Visst är en stor Volvo säkert behagligare än en Yaris, men personligen har jag inget emot att åka 100 mil motorväg med en Yaris.
Citera
2024-04-22, 10:52
  #36
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Totalkostnad=Billigare service/förväntad längre hållbarhet mm? Då kan det ju vara värt trots allt. Har dålig koll som jag varit inne på så uppskattar all utbildning jag kan få!
Ungefär så ja, mindre oförutsebara servicejobb på den motorfan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback