Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-21, 13:14
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
För att vissa män mäter sin manlighet och tuffhet genom att tex ha 300 grader varmt i bastun, äta saker som är så starkt att man skiter lava dagen efter. Män som helt enkelt är väldigt osäkra på sig själv, nej det är inte manligt att basta varmt, äta starkt, skryta om hur mycket alkohol man tål etc etc.

Det handlar inte om manlighet, det handlar om att du egentligen inte tycker om att basta. Man bastar inte i 50°, slänger du vatten på aggregatet vid 50° så gör du inte mycket mer än kyler ner stenarna.

Anledningen till varför du spyr ut dig att folk tror det är manligt att basta som man ska eller äta stark mat beror mer på din osäkerhet i din manlighet än något annat. Du borde jobba på ditt eget självförtroende.
Citera
2024-04-21, 13:17
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Den bästa delen med att gå till gymmet är att sitta i bastun efteråt.

Men varför vill de flesta ha så in i h#*vet varmt? Avskyr att basta med andra eftersom de alltid ska vrida upp termostaten på max och sedan också kasta på kopiösa mängder vatten på aggregatet.

De är ju ingen njutning öht. Jag vill kunna sitta ganska länge och svettas lite lagom medan jag filosoferar över livet. Men det blir bara en plåga när nån anabolanisse ska ösa på vatten och ljudligt stöna "Aaaahhh"

Visst är det bara fråga om en kukmätartävling ang vem som klarar att sitta längst i bastun? Det är troligen omogna snubbar med låg självkänsla som måste göra allting till en tävling. Eller finns det folk som på riktigt gillar att stekas i 110 grader? Kan inte tänka mig att det går till så i dambastun. Kan någon tjej bekräfta?

90grader är hyffsat lagom, satt i bastun på en silja båt, in kom ett par finnar och öste vatten på aggregatet, 10min senare kroknade dom, måste vart hobbyfinnar
Citera
2024-04-21, 13:29
  #63
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Den bästa delen med att gå till gymmet är att sitta i bastun efteråt.

Men varför vill de flesta ha så in i h#*vet varmt? Avskyr att basta med andra eftersom de alltid ska vrida upp termostaten på max och sedan också kasta på kopiösa mängder vatten på aggregatet.

De är ju ingen njutning öht. Jag vill kunna sitta ganska länge och svettas lite lagom medan jag filosoferar över livet. Men det blir bara en plåga när nån anabolanisse ska ösa på vatten och ljudligt stöna "Aaaahhh"

Visst är det bara fråga om en kukmätartävling ang vem som klarar att sitta längst i bastun? Det är troligen omogna snubbar med låg självkänsla som måste göra allting till en tävling. Eller finns det folk som på riktigt gillar att stekas i 110 grader? Kan inte tänka mig att det går till så i dambastun. Kan någon tjej bekräfta?

Tjej här..
Nä ingen kukmätartävling. Har bastat med en kille å det var inget mätande inblandat..
Citera
2024-04-21, 13:31
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Under bastu-VM i Heinola 2010 dog en av finalisterna och den andra skadades allvarligt efter sex minuter i 110 grader. Men du kör utan problem tvåtimmarssittningar? Säkert...

Menar han 150°F så är det väl runt 70°C, en ljummen bastu m.a.o. Med tanke på användarnamnet är det kanske inte så långsökt någon får väl ta och lära han att man i resten av världen använder celsius.
Citera
2024-04-21, 15:16
  #65
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Under bastu-VM i Heinola 2010 dog en av finalisterna och den andra skadades allvarligt efter sex minuter i 110 grader. Men du kör utan problem tvåtimmarssittningar? Säkert...

Om du lär dig läsa så står det att vi tar pauser och duschar under tiden. Alla fattar ju att ingen sitter och pressar i två timmar konstant. Ren idioti att försöka lägga ord i mun på andra på det sättet. Rent av autistiskt att bokstavstolka allt men bara de ord du väljer såklart, inte helheten.

Under tävlingarna finns det regler vettu, du måste sitta på ett specifikt sätt. Sen slänger de på vatten periodvis, typ en halvliter varje minut el dyl. Läs det själv så fattar du att det är en utslagstävling och inte bara chilla i bastun.

#autism
#idioti
#inte-sisu
Citera
2024-04-21, 19:26
  #66
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyblack
Det handlar inte om manlighet, det handlar om att du egentligen inte tycker om att basta. Man bastar inte i 50°, slänger du vatten på aggregatet vid 50° så gör du inte mycket mer än kyler ner stenarna.

Anledningen till varför du spyr ut dig att folk tror det är manligt att basta som man ska eller äta stark mat beror mer på din osäkerhet i din manlighet än något annat. Du borde jobba på ditt eget självförtroende.

Inga problem att basta i 50 grader.
Vedeldat och Ösa på vatten så är det fint.

Själv tycker jag runt 65 är optimalt, med mycket vatten. Sitta nån timme och hoppa i isvaken mellan varven.

Håller med ts om att sitta nån minut i 90-100 grader skriker liten penis
Citera
2024-04-22, 01:15
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byzantinsk
Bastu ska vara varm, men inte användas som tävlingsredskap.

Det intressantaste här är hur otroligt många i tråden som tycks uppleva sig ständigt hotade av en massa män som ska bevisa sin manlighet. Detta i Sverige, tydligen?

Beskrivningen av män som gör så att det blir alldeles för varmt i bastun, äter för stark mat och dricker massor av alkohol för att "bevisa sin manlighet" känner jag inte igen alls. Det verkar snarare vara så att många som postar i tråden inte tål normal bastutemp, inte tål lite krydiggare mat etc, och känner sig mindervärdiga och hotade vid kontakt med normala männisnor. Sedan måste de hitta på en massa bjäbb om att det är andra som är osäkra, andra det är fel på.

Man kan ha olika preferenser kring mat och värme, men om man i Sverige upplever sig omgiven av macho-män i kris som ständigt måste bevisa sig på olika sätt, är det nog helt enkelt så att man är en tönt. Och/eller klassisk feminist, förstås.

Jag ser bastun som ett sätt att pressa kroppen till max, inte att få lite behaglig sommarbrisvärme. Inte för att vara matcho utan för det är dess funktion. När du inte klarar mer sätt dig lägre eller gå ut och ta en kall dusch eller ett dopp i sjön.

Alla klarar inte lika länge, så är det, sen om vissa kallar dom mesar får stå för dom.
__________________
Senast redigerad av neix 2024-04-22 kl. 01:17.
Citera
2024-04-22, 09:46
  #68
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillFuckingMurray
Om du lär dig läsa så står det att vi tar pauser och duschar under tiden. Alla fattar ju att ingen sitter och pressar i två timmar konstant. Ren idioti att försöka lägga ord i mun på andra på det sättet. Rent av autistiskt att bokstavstolka allt men bara de ord du väljer såklart, inte helheten.

Under tävlingarna finns det regler vettu, du måste sitta på ett specifikt sätt. Sen slänger de på vatten periodvis, typ en halvliter varje minut el dyl. Läs det själv så fattar du att det är en utslagstävling och inte bara chilla i bastun.

#autism
#idioti
#inte-sisu

"Två timmar per sittning" betyder att ni bastade i två timmar, även om ni pausade och duschade emellan. Det gjorde ni inte, alltså hittar du på. Går man in i 110 grader i 30 sekunder, tar en "paus" på två timmar och sedan kör 30 sekunder till, så kanske du menar att man bastat i två timmar i 110 grader?

Varför använder du haschtags? Detta är inte Twitter, ditt mongo.
Citera
2024-04-22, 23:01
  #69
Medlem
Hyperkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
På gym har jag upplevt samma sak, anabolstinna machomän går in (med kalsonger de precis duschat i på sig), häller på en liter vatten så det droppar ner på golvet, sen sitter de max tre minuter innan de går ut.

Har nu egen bastu i trädgården.



Nej, man ska verkligen inte "kasta vatten" i bastun.
Hälla lite vatten på stenarna för att få ånga är helt ok däremot.

Kasta, Hälla... spelar ingen roll. Mycket vatten ska det vara iallafall så det blir löyly
Citera
2024-04-22, 23:04
  #70
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Kasta, Hälla... spelar ingen roll. Mycket vatten ska det vara iallafall så det blir löyly
"Kasta vatten" är inte bokstavligt, vet du ärligt talat inte vad kasta vatten betyder?
Citera
2024-04-22, 23:04
  #71
Medlem
Hyperkits avatar
Det bästa som finns är att basta i en minst 90 graders vedeldad bastu med en kall öl i handen, hälla på vatten så det blir mycket löyly, piska med vihta och sitta där inne i minst 30 min, sen hoppa i en kall sjö för att släcka sig lite, sen hoppa in i bastun igen!

Finns inget skönare på våren/sommaren.

På vintern så rullar man i snön eller badar isvak istället
Citera
2024-04-22, 23:06
  #72
Medlem
Hyperkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
"Kasta vatten" är inte bokstavligt, vet du ärligt talat inte vad kasta vatten betyder?

Det vi finnar gör är att vi tar vatten i bastusleven och slänger/kastar vattnet på stenarna, om man vill ta det lugnt så häller man försiktigt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback