Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 05:40
  #1
Medlem
HassanVonEssens avatar
Låt mig slå an en sådär alldeles lagom, angenäm smygrasistisk ton för att passa som handen i handsken här på Flashback. En sak som alltid slagit mig är nämligen varför en rungande majoritet av alla invandrarbrudar som läser vidare på högskola bestämt måste läsa något inom biokemi/medicin. Alla arabtjejer som saknar läshuvud hamnar som biomedicinska analytiker eller receptarier. Det fåtal som har läshuvud blir läkare eller tandläkare, men det är försvinnande få. Det måste vara den mest upprepade stereotypen i svensk utbildningshistoria. Det är liksom inte varannan, utan det är fler än så. Andelarna babbar av studenterna som började på de två förstnämnda utbildningarna läsåret 2018/2019 var nästan 80 %:

https://www.scb.se/contentassets/4ea...uf19sm2001.pdf

Vad är det i deras kultur som gjort dem så sjukligt titelsjuka inför läkare och tandläkare? Har de verkligen så obefintlig fantasi allihopa att det enda som räknas är sprutor och labbdräkter? Jag blir lycklig varenda gång jag hör talas om en invandrartjej som utbildat sig till något helt annat och inte följt medicinspåret. Inte för att jag föraktar dessa yrken, men babbarnas vördnad för medicin känns så makalöst hjärndöd.
Citera
2024-04-23, 06:11
  #2
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Låt mig slå an en sådär alldeles lagom, angenäm smygrasistisk ton för att passa som handen i handsken här på Flashback. En sak som alltid slagit mig är nämligen varför en rungande majoritet av alla invandrarbrudar som läser vidare på högskola bestämt måste läsa något inom biokemi/medicin. Alla arabtjejer som saknar läshuvud hamnar som biomedicinska analytiker eller receptarier. Det fåtal som har läshuvud blir läkare eller tandläkare, men det är försvinnande få. Det måste vara den mest upprepade stereotypen i svensk utbildningshistoria. Det är liksom inte varannan, utan det är fler än så. Andelarna babbar av studenterna som började på de två förstnämnda utbildningarna läsåret 2018/2019 var nästan 80 %:

https://www.scb.se/contentassets/4ea...uf19sm2001.pdf

Vad är det i deras kultur som gjort dem så sjukligt titelsjuka inför läkare och tandläkare? Har de verkligen så obefintlig fantasi allihopa att det enda som räknas är sprutor och labbdräkter? Jag blir lycklig varenda gång jag hör talas om en invandrartjej som utbildat sig till något helt annat och inte följt medicinspåret. Inte för att jag föraktar dessa yrken, men babbarnas vördnad för medicin känns så makalöst hjärndöd.

I MENA är status, heder, rykte, prestige etc extremt viktigt. Detta kan man få på många vis, några idiotiska, som ofta uppmärksammas här i I&I. Men också några högst vettiga, som tyvärr inte får lika mycket uppmärksamhet. En hög utbildning och en statusfylld titel är en av dessa. (Och nästan lika viktigt som vad man studerat är var man studerat märkligt nog.)

Läkare är kanske det bästa exemplet på ett yrke med mycket hög status i deras kulturer. Således vill väldigt många utbilda sig till det. Men inte alla kommer in, eller vet med sig att de klarar utbildningen, varför de istället söker något de anser påminner om det t.ex. tandläkare, farmaceut, biomedicin osv.

Ett lite plus i kanten är även att det fungerar internationellt ifall de vill flytta tillbaka, till skillnad från t.ex. advokat som också har mycket hög status men som bekant oftast bara fungerar i det land man pluggat i.
Citera
2024-04-23, 07:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Låt mig slå an en sådär alldeles lagom, angenäm smygrasistisk ton för att passa som handen i handsken här på Flashback. En sak som alltid slagit mig är nämligen varför en rungande majoritet av alla invandrarbrudar som läser vidare på högskola bestämt måste läsa något inom biokemi/medicin. Alla arabtjejer som saknar läshuvud hamnar som biomedicinska analytiker eller receptarier. Det fåtal som har läshuvud blir läkare eller tandläkare, men det är försvinnande få. Det måste vara den mest upprepade stereotypen i svensk utbildningshistoria. Det är liksom inte varannan, utan det är fler än så. Andelarna babbar av studenterna som började på de två förstnämnda utbildningarna läsåret 2018/2019 var nästan 80 %:

https://www.scb.se/contentassets/4ea...uf19sm2001.pdf

Vad är det i deras kultur som gjort dem så sjukligt titelsjuka inför läkare och tandläkare? Har de verkligen så obefintlig fantasi allihopa att det enda som räknas är sprutor och labbdräkter? Jag blir lycklig varenda gång jag hör talas om en invandrartjej som utbildat sig till något helt annat och inte följt medicinspåret. Inte för att jag föraktar dessa yrken, men babbarnas vördnad för medicin känns så makalöst hjärndöd.
”rungande majoritet” ?
Citera
2024-04-23, 07:44
  #4
Medlem
Får hålla med inlägg nr 2.

Det handlar mycket om synlig prestige och rykte. Även om du har halshuggit en person, våldtagit en svenska, sålt droger så kommer klanen och familjen att insistera att denne person är "hedersvärd" och har ett bra rykte. Skälet i MENA är att rykte är kopplat till familj och klan, inte den enskilde individen.

Det som ökar individens "heder" har betydelse för familjen och klanen. Varför då medicin? Det är en detaljerad fråga jag inte vet svaret på, men som alla i Europa vet, det är ett yrke som kräver hårda studier, få kommer in och inte alla klarar sig igenom utbildningen.

Lyckas man och kan hantera yrket så tillkommer status. Problemet är ju att de flesta babbar inte kan ta sig in, klarar inte utbildningen eller hantverket. Ett talande exempel är, tro det eller ej, en ST-läkare från Irak i 30-års åldern som hade ihjäl en svensk kvinna i 70-års åldern med 22,5 gram kaliumklorid per dygn vilket är en massiv överdos.

Trots att både SSK på avdelning och apotekare kontaktade sagda ST-läkare, så var de (förmodligen) kvinnor och en manlig ST-läkare från Irak tål inte att få sina ordinationer ifrågasatta. Det komiska är att det blev en IVO-anmälan, MEN ST-läkaren försvarades av en svensk läkare som tyckte att det här var väl helt okej.

Min take på ovansagda är att den irakiska ST-läkaren (det var även en irakisk kvinnlig AT-läkare inblandad) har S- eller V-kopplingar och läkare inom detta politiska skrå valde att försvara honom trots att han begick en helt uppåt väggarna felordination.
Citera
2024-04-23, 08:05
  #5
Medlem
Crawzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Låt mig slå an en sådär alldeles lagom, angenäm smygrasistisk ton för att passa som handen i handsken här på Flashback. En sak som alltid slagit mig är nämligen varför en rungande majoritet av alla invandrarbrudar som läser vidare på högskola bestämt måste läsa något inom biokemi/medicin. Alla arabtjejer som saknar läshuvud hamnar som biomedicinska analytiker eller receptarier. Det fåtal som har läshuvud blir läkare eller tandläkare, men det är försvinnande få. Det måste vara den mest upprepade stereotypen i svensk utbildningshistoria. Det är liksom inte varannan, utan det är fler än så. Andelarna babbar av studenterna som började på de två förstnämnda utbildningarna läsåret 2018/2019 var nästan 80 %:

https://www.scb.se/contentassets/4ea...uf19sm2001.pdf

Vad är det i deras kultur som gjort dem så sjukligt titelsjuka inför läkare och tandläkare? Har de verkligen så obefintlig fantasi allihopa att det enda som räknas är sprutor och labbdräkter? Jag blir lycklig varenda gång jag hör talas om en invandrartjej som utbildat sig till något helt annat och inte följt medicinspåret. Inte för att jag föraktar dessa yrken, men babbarnas vördnad för medicin känns så makalöst hjärndöd.

Nja det handlar nog mer om att de vill visa att de är smartare än vad du är.

Dessutom får man som invandrare jobb i Sverige om man är läkare. Samma kan inte sägas om något annat yrke.
Citera
2024-04-23, 08:42
  #6
Medlem
Det kan gå så långt att deras barn tvingas ha släktens mål broderat på studentmössan! Detta observerade min väninna på en stydentavslutning. En av invandrartjejerna hade broderat på mössan ” dottern ska bli läkare”-tala om socialt tryck…. ( dessutom vulgärt att ha detta på en studentmössa, men det är en annan diskussion.).

Något många säkert har noterat är att apoteken numera är rejält ” mena”-infesterade. Något som retar mig är att man ibland får vänta extra länge för de ska stå o babbla ( gasta, för Mena kan uppenbarligen aldrig tala i normal samtalston) med landsmän på sitt hemspråk, troligen ska väl hela släkten gås igenom…svennar kan gott vänta på att få hjälp. Därför söker jag mig numera till det enda apoteket i stan med ( än så länge) majoritet av svenska receptarier.

Jag är något kluven, visst det är utmärkt att de kommer i jobb o bidrar istället för att vara parasiter ( vilket jag anser alla Mena som har bidrag är, eftersom varken de eller deras förfäder med en enda krona bidragit till samhället). Men samtidigt är de med sitt klantänk, sin misogyni, sina slöjor och sin hederskultur fast i sin bedrövliga Menakultur och genom att ha ” riktiga” jobb, ibland tom statusjobb, befäster de allt mer att det är normalt att ha o befästa denna förtryckande kultursyn och samtidigt vara en accepterad medborgare.

Jag mår illa varje gång jag tvingas ha att göra med en kvinna som bär slöja eftersom jag vet hur hon ser på mig (” svennehora” med utsläppt hår) och skäms över att det i Sverige är tillåtet att bära denna kvinnoföraktande o kvinnoförnedrande symbol.

Sakta men säkert blir de inte assimilerade in i svensk kultur utan snarare blir Sverige alltmer ”Menaiserat”, det är VI svenskar som i vår mesighet sakta vänjer oss, inte Mena, även om de arbetar inom statusyrken, som anammar vår västerländska syn på individuell frihet, jämställdhet o likhet inför lagen. De kommer att hålla på sin förtyckande klankultur till dödagar!
Citera
2024-04-23, 09:14
  #7
Moderator
Maviels avatar
Utgången rubrik:

Babbars sjukliga vördnad för biokemi/medicin

/Moderator
Citera
2024-04-23, 10:48
  #8
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Tror också på teorin om att det är kompetens som kan användas i flera länder. MENA-folket lever inte i ett land, utan har för det mesta släktingar och nätverk i olika länder. Deras äktenskapsmarknad är internationell, och kan mycket väl behöva flytta efter sina barn till Rom eller Hamburg när man blir medelålders.

Tycker det är sjukt naivt när vi förväntar oss total integrering i samhället av en folkgrupp som bara betraktar sig som tillfälliga gäster.
Citera
2024-04-23, 10:56
  #9
Medlem
george.sthlms avatar
När det gäller apotek ( receptarie/apotekare ) har jag fått förklaringen att det oftast är en
100 % kvinnlig arbetsplats. Väldigt få manlig personal på ett apotek idag och det lockar då
dom kan få OK av familjen att plugga till just det yrket.

Jobba, tjäna pengar, vara en del av samhället men ändå med hedern i behåll.
Haram yrken är alla där du måste jobba med en majoritet av män. Inte bra.
Citera
2024-04-23, 11:04
  #10
Medlem
TS frågeställning ser man även i Israel:

https://twitter.com/GonenYonatan/sta...86454432608256

https://www.timesofisrael.com/pharma...ies-with-jews/

Bästa tandläkaren jag haft var för övrigt från Iran...

Biokemi/medicin är helt enkelt gångbart i klassresan som de flesta på planeten sliter med.
Citera
2024-04-23, 11:45
  #11
Medlem
Ett bevis för att nysvenskar har kompetens, eller hur!
Citera
2024-04-23, 12:17
  #12
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicODEM
Ett bevis för att nysvenskar har kompetens, eller hur!
Snarare tvärtom. Mer ett bevis på att nysvenskar bara bryr sig om status och prestige, samt att just medicin har löjligt hög status i deras länder. Tjejerna har liksom inte ens ett eget val. Totalt fjärrstyrda av sin guldglittrande status att de aldrig ens försökt tänka själva. Det enda som betyder något är glitter, glamour, guld, marmor och Mercedez Benz. Och det är tur att inte fler lyckas bli läkare för allt detta bottnar på ett sätt i en total avsaknad av empati.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback