Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-23, 18:00
  #1
Medlem
Hur vet man att man har äkta vänner? Där man betyder något? Har inte många vänner eller bekanta. Känns som att dom få vänner glider i från en.
Citera
2024-04-23, 18:03
  #2
Medlem
Begå ett grovt brott och kolla vilka som kommer till kåken och hälsar på.
Citera
2024-04-23, 18:27
  #3
Medlem
Adelaides avatar
Som Lemmy sa - en äkta vän är någon som hade erbjudit dig skydd om du var efterlyst för mord.
Citera
2024-04-23, 18:31
  #4
Medlem
Belters avatar
Vänner kommer och går genom livet. Ingenting att lägga för mycket energi på.
Citera
2024-04-23, 18:32
  #5
Medlem
Horverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi44
Hur vet man att man har äkta vänner? Där man betyder något? Har inte många vänner eller bekanta. Känns som att dom få vänner glider i från en.


Vänskap definieras olika från person till person.
Börja med och fråga dig vad ”äkta” vänskap är för dig..

För de allra flesta handlar det om en ömsesidig relation mellan två personer. Istället för att tänka på vad du betyder för dem, behöver dem betyda något för dig. Att ni glider isär ligger på båda parter.
Citera
2024-04-23, 18:34
  #6
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwi44
Hur vet man att man har äkta vänner? Där man betyder något? Har inte många vänner eller bekanta. Känns som att dom få vänner glider i från en.

Är du själv en äkta vän till någon annan till att börja med? Varför glider de ifrån?

Själv skulle jag nog säga
*djupare samtal ihop , man lyssnar och blir lyssnad på.
*hör av sig eller hörs av även om det kan gå perioder där man inte gör det hela tiden.
* får höra att man betyder något eller andra sätt känna uppskattning vid saker som faktiskt gör det.
* ställer upp för varandra
*Att båda verkligen är sig själva utan någon fasad.
*man delar med sig om vad som händer och sker i ens liv, och då menar jag inte posta på facebook eller Instagram inför allmänheten.
* frågan "hur mår du" så säger man sanningen och inte svarar att allt är bra per automatik som till alla andra.
Citera
2024-04-23, 18:41
  #7
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Som Lemmy sa - en äkta vän är någon som hade erbjudit dig skydd om du var efterlyst för mord.

Ja precis, och han var den allra smartaste människan på jorden.
Citera
2024-04-23, 18:42
  #8
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Som Lemmy sa - en äkta vän är någon som hade erbjudit dig skydd om du var efterlyst för mord.

Tror jag föredrar vänner som inte mördar
Citera
2024-04-23, 18:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Tror jag föredrar vänner som inte mördar

Nu var det ju efterlyst och inte dömd som det gällde. Bara falska vänner skulle döma en på lösa grunder.
Citera
2024-04-23, 18:55
  #10
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Nu var det ju efterlyst och inte dömd som det gällde. Bara falska vänner skulle döma en på lösa grunder.

Men en äkta vän skulle dra in mig i skiten genom att be mig gömma honom? Och varför skulle ens någon som är oskyldig be mig att gömma honom? Bitch, please.
Citera
2024-04-23, 19:09
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
Jag trodde jag hade ett en handfull "äkta' vänner. De försvann allihopa när jag fick en cancerdiagnos. En vän som jag kanske inte räknade som nära pratade jag med varje vecka under den tiden, de andra hörde av sig exat noll gånger under de tre åren. Detta var under pandemin, 2019-2022. Det var lätt att tycka synd om sig själv då. Den ena snubben chattade jag med online varje dag i flera år innan dess. Sen vart det helt stopp. Jag kan säga att ingen hörde av sig, trots att de visste om det. Inga mess, inga "ring om du vill snacka" ingenting.

Mitt tips till er som har polare som går igenom nåt sånt, även om ni inte är supertighta, messa dem, det betyder mycket när man känner sig helt jävla ensam.
Citera
2024-04-23, 19:29
  #12
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag trodde jag hade ett en handfull "äkta' vänner. De försvann allihopa när jag fick en cancerdiagnos. En vän som jag kanske inte räknade som nära pratade jag med varje vecka under den tiden, de andra hörde av sig exat noll gånger under de tre åren. Detta var under pandemin, 2019-2022. Det var lätt att tycka synd om sig själv då. Den ena snubben chattade jag med online varje dag i flera år innan dess. Sen vart det helt stopp. Jag kan säga att ingen hörde av sig, trots att de visste om det. Inga mess, inga "ring om du vill snacka" ingenting.

Mitt tips till er som har polare som går igenom nåt sånt, även om ni inte är supertighta, messa dem, det betyder mycket när man känner sig helt jävla ensam.

Bedrövligt. Det gjorde ont att läsa. Det var otroligt svagt av dina 'vänner'. Kan de ha vikt av för att de tyckte att det var för mörkt och inte visste vad de skulle säga eller hur de skulle bete sig eller nåt? Att det inte var något personligt mot dig.

Jag tycker inte att det är någon ursäkt men jag försöker förstå deras beteende. Men inte ens ett sms eller någon kontakt via just sms, kom igen. Jag hoppas att du kastade dom allihop.

Det glädjer mig att se att du hade en vän att prata med. Är ni närmare vänner idag?

Hoppas att du mår bra! <3
__________________
Senast redigerad av nojobstealandrob 2024-04-23 kl. 19:35.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback