Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-11, 20:48
  #1
Medlem
Lalaquins avatar
Jag kan sjunga rätt ton och artikulera riktigt bra, vad jag har problem med är hur jag ... ska låta? Lite svårt att sätta ord på det då jag inte själv vet vad jag håller på med igentligen. Det jag vill är att kunna andvända mig röst och få den att låta så bra som möjligt och vara med takt noga. Jag sjunger rättså slarvigt i den bemärkelsen att det är lite otakt och jag ändrar ljudet på rösten lite när jag sjunger olika partier. Jag vet inte riktigt vad jag letar efter, men några övningar som får mig mycket mer självsäker med min röst och några som kanske kan hjälpa om man vill "färga" sin röst lite?

Alltså inget gehör fel utan det känns som om jag gör något fel när jag sjunger och det resulterar i att min röst låter lite dåligt. Några tips någon?
Citera
2008-04-12, 10:42
  #2
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Jag kan sjunga rätt ton och artikulera riktigt bra, vad jag har problem med är hur jag ... ska låta? Lite svårt att sätta ord på det då jag inte själv vet vad jag håller på med igentligen. Det jag vill är att kunna andvända mig röst och få den att låta så bra som möjligt och vara med takt noga. Jag sjunger rättså slarvigt i den bemärkelsen att det är lite otakt och jag ändrar ljudet på rösten lite när jag sjunger olika partier. Jag vet inte riktigt vad jag letar efter, men några övningar som får mig mycket mer självsäker med min röst och några som kanske kan hjälpa om man vill "färga" sin röst lite?

Alltså inget gehör fel utan det känns som om jag gör något fel när jag sjunger och det resulterar i att min röst låter lite dåligt. Några tips någon?



Sånt är svårt att hantera över internet, kan du inte lägga upp ett litet sångnummer här så alla kan höra hur det låter

90% av att sjunga, är medfött.. Either you've got it, or you don't.
Citera
2008-04-12, 15:27
  #3
Awaiting Email Confirmation
Chifens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Sånt är svårt att hantera över internet, kan du inte lägga upp ett litet sångnummer här så alla kan höra hur det låter

90% av att sjunga, är medfött.. Either you've got it, or you don't.

90%? Bara man inte är tondöv kan man bli en duktig sångare, övning ger färdighet. Handlar mest om hur mycket tid man vill lägga ner...

men till topic, jag håller med cracker-jack, det är inte lätt att sköta något sånt här över internet utan något som helst att gå på.

Så gör som herrn här sa och lägg upp ett litet sångnummer
Citera
2008-04-12, 19:35
  #4
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chifen
90%? Bara man inte är tondöv kan man bli en duktig sångare, övning ger färdighet. Handlar mest om hur mycket tid man vill lägga ner...

men till topic, jag håller med cracker-jack, det är inte lätt att sköta något sånt här över internet utan något som helst att gå på.

Så gör som herrn här sa och lägg upp ett litet sångnummer


Visst kan man träna upp en del, men utan den medfödda talangen så kan man inte bli en riktigt bra sångare.

Titta t.ex. på David Archuleta från det nuvarande American idol, där har vi en sjuk medfödd talang. Han sjunger omkull varenda jäkel trots att han bara är 16-17 år gammal.

Vi kanske borde starta en tråd där alla lägger upp en fil där de sjunger en låt, bara med hjälp av en vanlig mic på datorn, vore mycket intressant!
Citera
2008-04-13, 00:44
  #5
Awaiting Email Confirmation
Chifens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Visst kan man träna upp en del, men utan den medfödda talangen så kan man inte bli en riktigt bra sångare.

Titta t.ex. på David Archuleta från det nuvarande American idol, där har vi en sjuk medfödd talang. Han sjunger omkull varenda jäkel trots att han bara är 16-17 år gammal.

Vi kanske borde starta en tråd där alla lägger upp en fil där de sjunger en låt, bara med hjälp av en vanlig mic på datorn, vore mycket intressant!

A Jag tänkte inte sångare i den klassen, och där håller jag med dig.

Det låter som en schysst idé du har där faktiskt, fast ett krav på en vettig mic ingen jäkla cam mikrofon
Citera
2008-04-13, 00:52
  #6
Medlem
kvints avatar
Låter som du har problem med din röstklang. Är du inte nöjd med den så är det bara att förändra den. Försök att hitta ett så personligt 'sound' som möjligt annars lär du bara drunkna i mängden. Men när du väl hittat ditt sound så håll dig till det, det låter inget vidare att byta röstklang mitt i en låt.

Fast kan ju också handla om självsäkerhet, att du inte vågar lita på dig själv/din egen röst. I så fall är det bara träning, träning och åter träning som gäller tills du känner dig självsäker.
__________________
Senast redigerad av kvint 2008-04-13 kl. 00:55.
Citera
2008-04-13, 06:28
  #7
Medlem
Lalaquins avatar
Jag har lärt mig mycket mer av att lyssna på min röst när den är inspelad och fatta vad jag gör med rösten och hur det låter. Kommer nog gå bra de här. Men tack för er som vill hjälpa iaf!
Citera
2008-04-13, 09:35
  #8
Medlem
Dejads avatar
Viktigaste är nog vart du lägger sången i kroppen. Magen är alltid bra att ha med som några elaka gamla sångpedagoger skulle säga. Personligen sjunger jag rent men inte bra, vilket för många är svårt att förstå.

Gå till en röstcoach/sångpedagog om du är riktigt seriös med ditt sjungande, lyssna vad de har att säga och sen försöker du skapa dig en egen stil. Oavsett om du ska sjunga skolat eller inte är det bra att sjunga med rätt teknik eftersom rösten håller betydligt längre.
Citera
2008-04-13, 15:51
  #9
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chifen
A Jag tänkte inte sångare i den klassen, och där håller jag med dig.

Det låter som en schysst idé du har där faktiskt, fast ett krav på en vettig mic ingen jäkla cam mikrofon



Jag har bara micen som följer med mitt headset, hehe...


Ska starta en sådan tråd nu, så fpr vi se om det blir fart på den
Citera
2008-11-05, 13:37
  #10
Medlem
RobbingHoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Jag har lärt mig mycket mer av att lyssna på min röst när den är inspelad och fatta vad jag gör med rösten och hur det låter. Kommer nog gå bra de här. Men tack för er som vill hjälpa iaf!

Du är otränad. Hur mycket tid har du lagt sammantaget på att träna skalor?
Citera
2011-06-09, 07:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Sånt är svårt att hantera över internet, kan du inte lägga upp ett litet sångnummer här så alla kan höra hur det låter

90% av att sjunga, är medfött.. Either you've got it, or you don't.


Ok, då känns plötsligt mitt yrkesval (sångpedagog) som rätt så jävla onödigt om jag bara kan påverka 10%. Snacka om att ha världens mest onödiga jobb, eller?
Citera
2012-11-04, 22:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidiot
Ok, då känns plötsligt mitt yrkesval (sångpedagog) som rätt så jävla onödigt om jag bara kan påverka 10%. Snacka om att ha världens mest onödiga jobb, eller?
Nejdå, även om det "bara" är 10% som du själv påverkar (vilket förmodligen inte ens är sant, det kan lika gärna vara mycket mer än så) så är det ju fortfarande en del som du själv påverkar, vilket kan ha en avgörande skillnad i slutändan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in