Flashback bygger pepparkakshus!
2007-10-20, 13:10
Medlem
Zwerchstands avatar
Antar du menar trden "Du lmnar nu Flashback"-rutan r tillbaka (& kortare Om man lnkar bilder till imagehack...).

Jmfr:
http://www.google.se/ = [url]http...[/url] > "Du lmnar nu Flashback Forum"
http://www.google.se/ = [url=]http...[/url] > direkt
Google = [url=http...]Google[/url] > direkt

Det gller allts att lnka med "=" i taggen; "Knepet" utfrs m.a.o. nr lnken skapas inte nr man sedan klickar p den och svaret ligger implicit i 8. (i nuvarande felaktig version det andra svaret p 2.), rdtrdat intill 9. som av en hndelse.

Viss juridisk skillnad kan ju tnkas mellan ett Flashscript som "arbetar utanp" kontra detta knep (varje fall manuellt utfrt av anvndare (men tillhandahllet & publicerat i forumet; "godknt"?)), varfr det kan vara en god gardering att nya [url]-knappen inte automatiskt lgger till "=". Infogandet av "=" kan motsvara klicket p "Du lmnar ..."-sidan.

Andra utanplsningar frn trdarna "Du lmnar nu Flashback"-rutan r tillbaka & S fr du klickbara lnkar:
Regedit-fix (IE): manuell (Harry_)/script (irrbloss)
Klickbara FB-lnkar i Firefox! (Jumplink extension)
"Greasemonkey[:] Sk efter "flashback" p userscripts.org ." [@]
Redirect remover
Lnk till 1 Greasemonkeyscript med rttelse
GreaseMonkey till FF1.5
Lsning fr Opera (javascript)

Ngon med koll kanske vill testa, kolla upphovsmn & versioner, utvrdera och sammanstlla? Jag rr inte 1 finger i den hrvan.
Citera
2007-10-21, 09:44
Medlem
1.
Q: Gr det att byta nick eller mste man regga en ny anvndare?
A: Nej, du mste registrera en ny anvndare. Din gamla raderas inte, utan kommer ligga kvar och sova.

2.
Q: Kan jag ndra i inlgg efter att de postats?
A: Tryck p knappen ndra nere till hger i ditt inlgg, gr sedan de ndringar du nskar. Redigeringsfnstret r ppet 1 timme, sedan frsvinner knappen. Ange ocks vad/varfr du ndrat.

3.
Q: Om man ndrar i ett inlgg kommer edit-raden fram (Senast redigerad av...), men inte alltid. Hur funkar det egentligen?
A: Om du redigerar inom 2 minuter efter att inlgget postats s kommer inte edit-raden fram.

4.
Q: Kan jag radera mina inlgg?
A: Du kan inte radera dina inlgg.

5.
Q: Hur citera inlgg som andra gjort?
A: Med CITERA-knappen lngst ned till hger i inlgget du vill citera. Har du redan redigeringsfnstret ppet skriver du in texten som ska bli citat, markerar den och trycker p pratbubbleknappen uppe till hger:[quote]blabla[/quote] . Om den citerades namn ska visas lgger du till detta med =: .[quote=namn]blabla[/quote]

6.
Q: Hur citera flera inlgg i samma post?
A: Du fr klippa och klistra manuellt.

7.
Q: Hur lnka till andra sidor?
A: Skriv fullstndig lnkadress t.ex. http://www.flashback.se s grs denna automagiskt om till lnk.

8.
Q: Hur namnge lnk? T.ex. en jttelng med en massa bokstver och tecken, hur gr jag om den till en kort rubrik som r en klickbar lnk?
A: [url=fullstndig lnkadress]Kort rubrik[/url].

9.
Q: Jag vill slippa Du lmnar nu Flashback Forum-sidan! Finns det ngot tillgg till Firefox som gr att man lnkas direkt till andra sidor?
A: Flashscript

10.
Q: Hur gr man rd text? Finns det andra frger n rd?
A: [highlight]rd text[/highlight]. Det finns bara rtt.

11.
Q: Vad r det fr typsnitt/storlek p texten i inlggen?
A: Verdana, 10 pt.

12.
Q: Vad r maxstorlek p avatarer?
A: 100 100 pixlar eller 19,5 kB (vilket som r minst).

13.
Q: Varfr har vissa anvndare parental advisory-avatar?
A: Deras avatarer r klassade som offensiva, och du r inte inloggad eller har valt att inte visa sdant. Kontrollpanel > Redigera alternativ och scrolla till botten.

14.
Q: Vissa anvndare har som avatar en gr ruta med text att avataren r borttagen av moderator (Din avatar r bortplockad, vnligen ls PM! //Moderatorerna) r det ett skmt?
A: Det r inget skmt.

15.
Q: Varfr visas inte Senaste aktivitet i vissa medlemmars profiler?
A: De surfar osynligt: Kontrollpanel > Redigera alternativ > Surfa 'osynlig'.

16.
Q: Vad r Laidback och nr fr man tillgng dit?
A: Laidback r ett forum med en mer avslappnad karaktr fr den som varit medlem i 6 mnader och har postcount 100. Avancerad dataskerhet i Dataskerhetsforumet har samma villkor fr inslpp.

17.
Q: Vad r Passwords och nr fr man tillgng dit?
A: Passwords r ett forum dr man postar lsenord till olika sidor (porr). Man mste varit medlem i 6 mnader och ha postcount 500 fr att komma in.

18.
Q: Varfr rknas inte alla mina inlgg i postcount?
A: Mysfaktorn i ngra forum (Laidback, Evighetsdiskussioner, ...) kommer av lgre krav p diskussionskvalitet n i huvuddelen. Liksom dessa forum njuter smrre undantag frn KFK (se nedan), undantas dina dr gjorda inlgg frn postcount. Inlgg som hamnar i Papperskorgen rknas ocks bort.

19.
Q: Vad r Outlaw?
A: En gmd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgng till. Dr diskuteras varningar, banningar och annat som behver tas bakom gardinerna.

20.
Q: Vilka r moderatorer?
A: http://www.flashback.org/showgroups.php

21.
Q: Hur gr man en omrstning (poll)?
A: Du mste vara moderator fr att gra en poll. PM:a frfrgan till den som r moderator i det forum du vill ha en poll i, s gr h*n kanske en t dig.

22.
Q: Varfr kan jag inte posta bifogade filer?
A: Man mste vara moderator/admin fr att bifoga filer.

23.
Q: Report post (RP), hur fungerar det?
A: Klicka p varningsskylten nere till vnster i inlgget som ska rapporteras, motivera kortfattat. De moderatorer vars forum rapporten gller fr denna som e-postmeddelande med lnk till inlgget. Drefter beslutas om lmplig tgrd.

24.
Q: Kan jag stlla in s att jag fr direkt meddelande om PM?
A: Kontrollpanel > Redigera alternativ > Meddelanden & mnesbevakning > Privata meddelanden > Visa popup-meddelande vid nytt privat meddelande.

25.
Q: Det hnder att jag blir utloggad nr jag ska posta. Jag mste logga in p nytt, och d frsvinner inlgget jag skrivit! Vad ska jag gra?
A: Logga in med Kom ihg mig? frbockat; annars loggas du ut automatiskt efter c:a 15 minuters inaktivitet mot servern (eller om browsern stngs). Eller kopiera texten i ditt inlgg innan du trycker Skicka svar, s har du en backup. Eller frhandsgranska oftare. Eller, om olyckan redan skett: Logga in; texten br hamna rtt. Om den inte gr det, s backa browsern frbi inloggningen till redigeringsfnstret dr din text ligger kvar, posta.

26.
Q: Jag loggas inte ut! Hur jag n gr s blir jag inloggad igen.
A: Radera kakor manuellt. Exempelvis c:\dokuments and settings\din_user\cookies och radera din_user@forum.flashback[1].txt .

27.
Q: Hur ska p ord med endast 3 bokstver?
A: Googla med tillgg fr skning endast p Flashback Forum (site:flashback.info). Eller Google custom Flashback Forum (av Groutside).

28.
Q: Gr det att se vilka som postat i en trd och hur mnga inlgg var och en gjort i trden?
A: Yes, klicka p antalet svar till hger om trden i delforumsindex s fr du en pop-up-lista ordnad efter antal inlgg.

29.
Q: Jag vill inte se alla Flashbacks forum, bara de som intresserar mig! Kan jag sortera forum som jag vill?
A: Under sidrknaren: Forumverktyg > Prenumerera p detta forum respektive mnesverktyg > Prenumerera p det hr mnet. Med denna funktion samlas de forum du nskar under Kontrollpanelen. Lgg sedan Kontrollpanelen som bokmrke s kommer du direkt dit.

30.
Q: Hur ta bort prenumerationer p forum?
A: Kontrollpanel > Lista prenumerationer. I hgerkanten bockar du fr de mnen vars prenumerationer ska upphra, anger i rullgardinen Valda mnen: Radera prenumeration och klickar sedan Ok. -Klart!

31.
Q: Har Flashback egen IRC-kanal? Vad r adressen?
A: Japp: flashback.info p quakenet.

32.
Q: Kan forumet RSS-feedas?
A: Ja.

33.
Q: Klockan gr fel! Fixa!
A: Klockan p forumet gr rtt, det r du som mste stlla in din tidszon. Kontrollpanel > Redigera alternativ >Alternativ fr datum & tid > Tidszon. ndra till GMT +1:00 hour fr Sverige i tiden.

34.
Q: Var/nr/hur/varfr startade Flashback?
A: http://www.flashback.se/faq/

35.
Q: Varfr fr vi inte diskutera piratkort? Det r ju inte olagligt att diskutera!
A: http://www.flashback.se/md/

36.
Q: Vad r KFK?
A: Flashback Forum stller krav p kvalitet och lsvrde. Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att publicera inlgg med fr lg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Frkortningen KFK str fr Kvalitet framfr kvantitet.
http://www.flashback.org/rules/

Sammanstlld av vTrill och Zwerchstand.

I vrsta fall s startar jag en ny trd och s klistrar ngon den?
Citera
2007-10-21, 13:17
Medlem
Tevildos avatar
Avatarer r fortfarande inte offensiva
Citera
2007-10-21, 18:09
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senaste version
15.
Q: Varfr visas inte Senaste aktivitet i vissa medlemmars profiler?
A: De surfar osynligt: Kontrollpanel > Redigera alternativ > Surfa 'osynlig'.
Mrk att det i kontrollpanelen str " 'osynlig' ". Att surfa osynligt r vanligare uttryckt men verkligen inte "bttre". (Adverb r inte bttre n adjektiv.) FAQ:en ska ju referera till det befintliga Flashback, och vill man flja den principen och fr anvndaren tydliggra detta br referenser hllas konsekvent intakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Avatarer r fortfarande inte offensiva
Avatardelen underst p Redigera alternativ-sidan r f.n. p engelska. Det kan ju vara nskvrt att sdant verstts, men TS gllde uppdatering av FAQ:en, inte forumet sjlvt. (P senare front finns frvisso mycket att gra.) Anvndarvnlighet gller som riktmrke, och d r det i regel mindre lyckat att en FAQ brukar andra termer n sin referens.

Jmfr 8. Fr sig taffligt formulerad, men sedd i kontext bde funktionell & lyckad.

> Kodangivelserna i 5. r felaktigt placerade relativt punkt.

Fr vrigt anser jag vra namn lngst ned inte bra fetas.
(Ack med inf: "Dlig" konstruktion p.g.a. ovanlig verbform?)
Citera
2007-10-21, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Mrk att det i kontrollpanelen str " 'osynlig' ". Att surfa osynligt r vanligare uttryckt men verkligen inte "bttre". (Adverb r inte bttre n adjektiv.) FAQ:en ska ju referera till det befintliga Flashback, och vill man flja den principen och fr anvndaren tydliggra detta br referenser hllas konsekvent intakta.
Jag tror folk frstr att man hnvisar till "surfa osynlig" genom att skriva "de surfar osynligt", dessutom r det snyggare.

Citat:
> Kodangivelserna i 5. r felaktigt placerade relativt punkt.
Quoterna innanfr noparserna finns inte ens i Tieras version, det r ett viktigare fel.
Citat:
Fr vrigt anser jag vra namn lngst ned inte bra fetas.
(Ack med inf: "Dlig" konstruktion p.g.a. ovanlig verbform?)
Fetade enbart eftersom det var s i den misslyckade versionen. Iofrsig s har du rtt, det borde st shr.

Sammanstlld av vTrill och Zwerchstand!!!!
Citera
2007-10-22, 10:24
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Jag tror folk frstr att man hnvisar till "surfa osynlig" genom att skriva "de surfar osynligt", dessutom r det snyggare.
Jad, vi r egentligen verens, osynliga/-t r en praktpetitess. Ville bara ppeka att den pikanta formen var konsekvens av konsekvent frfarande. Osynligt snyggare? M, men d f*n inte vackrare! I fallet offensiva/ansttliga tycker jag fortfarande inte FAQ ska byta sprk/ord innan forum gjort det, men d *kontroversen* dragit 3 har du avgrande rst, och mitt bifall till den (om ingen annan kommer in och gr udda till jmnt).

Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Quoterna innanfr noparserna finns inte ens i Tieras version, det r ett viktigare fel.
Fetade enbart eftersom det var s i den misslyckade versionen. Iofrsig s har du rtt, det borde st shr.
Lustigt, tittade inte p hennes nya. Det r ngot mysko med noparse-taggarna i just punkt 5. Koden fll ju bort 2 gnger under frberedandet, och jag har drfr i PM 2 gnger innan senaste upplgg bett Ladyn kolla just detta.

N, aut Caesar aut nihil:
Sammanstlld av *vTrill* & *Zwerchstand*!!!!
Citera
2007-10-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Jad, vi r egentligen verens, osynliga/-t r en praktpetitess. Ville bara ppeka att den pikanta formen var konsekvens av konsekvent frfarande. Osynligt snyggare? M, men d f*n inte vackrare! I fallet offensiva/ansttliga tycker jag fortfarande inte FAQ ska byta sprk/ord innan forum gjort det, men d *kontroversen* dragit 3 har du avgrande rst, och mitt bifall till den (om ingen annan kommer in och gr udda till jmnt).
Jag rstar fr offensiva.

Citat:
Lustigt, tittade inte p hennes nya. Det r ngot mysko med noparse-taggarna i just punkt 5. Koden fll ju bort 2 gnger under frberedandet, och jag har drfr i PM 2 gnger innan senaste upplgg bett Ladyn kolla just detta.
Taggarna fll bort nr jag kopierade in frn den frra trden till den hr trden.

Citat:
N, aut Caesar aut nihil:
Sammanstlld av *vTrill* & *Zwerchstand*!!!!
Citera
2009-08-01, 12:26
Medlem
tommydoss avatar
Frslag till frbttring av FAQ:n i Flashbackdelen

Mnga verkar knna ett nrmast desperat behov av att ifrgastta vissa regler.
Min id gr ut p att man vid dessa frgestllningar lnkar till en enda stor trd om just den frgan

Citat:
1.
Q: Gr det att byta nick eller mste man regga en ny anvndare?
A: Nej, du mste registrera en ny anvndare. Din gamla raderas inte, utan kommer ligga kvar och sova.
(I mitt exempel har jag lnkat till en skning, min tanke r att det eventuellt ska lnkas till en stor trd i frgan)

Vinsten skulle kunna vara att man en gng fr alla bestmmer i vilken trd en viss detalj ska diskuteras.
Alla andra trdar som startas kan lsas eller papperskorgas med hnvisning till befintlig trd.

En fundering p hur man lser mitt exempel genom att sl ihop trdar som hanterar mnet byte av nick
problemet blir ju att dessa trdar i allmnhet startats av medlemmar, drav blir frstainlgget ibland lite slarvigt, detta skulle kunna lsas genom att admin eller moderator klistrar in en frgestllning i frstainlgget + tillgget

"hdanefter tas alla diskussioner kring denna frga i denna trd, alla andra kommer att lsas/papperskorgas"

Alternativt att "admin eller moderator" startar en ny trd med en vlformulerad frgestllning som rr mnet + tillgget "hdanefter tas alla diskussioner kring denna frga i denna trd, alla andra kommer att lsas/papperskorgas"

Nu har jag bara nmnt byte av nick tanken r ju att gra likadant med alla punkter, dr ifrgasttande frekommer frekvent.

Mjligen r det ett stort arbete att genomfra min id, men p sikt s tror jag att man kan spara tid p modereringsarbetet om man genomfr idn.

Problemet med att folk inte lser FAQ:n fr hanteras efterhand
Min id kan naturligtvis modifieras, justeras eller rent av ratas helt

r tanken Bra eller anus?

EDIT
Fr kanske lnka i fall inte alla har hittat till den aktuella trden...
FAQ - LS innan du frgar ngot.
Senast redigerad av tommydos 2009-08-01 kl. 12:40.
Citera
2009-08-01, 15:22
Medlem
nkelGunnars avatar
Problemet som alltid r tyvrr att de som idag inte verkar begripa FAQ'n inte kommer att hitta dit fr att klicka p lnkar hellre. Det finns en kategori anvndare som helt enkelt inte orkar leta upp ngon som helst information p egen hand, utan hellre bara stller frgan och hoppas att ngon annan lser problemet t dem. Som en personlig reflexion tror jag att detta problem kommer att ka efter hand 90-talisterna i allt strre utstrckning blir medlemmar, men jag hoppas sjlvklart att min oerhrda frdomsfullhet fr en gngs skull slr fel.
Citera
2009-08-01, 15:26
Medlem
b0gfettos avatar
Lgg FAQen i menyn s att folk hittar den. Jag glmmer sjlv vart den r ibland och misstnker att dom nyreggade som undrar nt hellre frgar n orkar ska efter den.
Citera
2009-08-01, 15:51
Medlem
tommydoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Problemet som alltid r tyvrr att de som idag inte verkar begripa FAQ'n inte kommer att hitta dit fr att klicka p lnkar hellre. Det finns en kategori anvndare som helt enkelt inte orkar leta upp ngon som helst information p egen hand, utan hellre bara stller frgan och hoppas att ngon annan lser problemet t dem. Som en personlig reflexion tror jag att detta problem kommer att ka efter hand 90-talisterna i allt strre utstrckning blir medlemmar, men jag hoppas sjlvklart att min oerhrda frdomsfullhet fr en gngs skull slr fel.

Slutledningen skulle ju bli att man enklare kan lsa/slnga trdar med hnvisning till FAQ och dess befintliga trdar.

Man fr inte lsa fast sig fr mycket vid hur man tror att resultatet kommer att bli.
Det r ltt fr mig att sga som inte behver ta i problemet iofs.

Notera mitt frslag gller n s lnge endast Flashbackdelen, om idn gr att applicera ven p andra forumdelar s r det ingen nackdel.

Citat:
Ursprungligen postat av b0gfetto
Lgg FAQen i menyn s att folk hittar den. Jag glmmer sjlv vart den r ibland och misstnker att dom nyreggade som undrar nt hellre frgar n orkar ska efter den.

Ja det har du rtt i, om det handlar om platsbrist s skulle man kunna skippa "chat" som finns dr idag, nr det eventuellt handlar om att prioritera s tycker jag att "FAQ/Vanliga frgor" r viktigare n "Chat" som lmpligen kunde placeras i snabblnkar istllet
Senast redigerad av tommydos 2009-08-01 kl. 16:13. Anledning: Omformulering
Citera
2009-08-01, 18:32
Medlem
Targenors avatar
Uppdatera grna faqen ocks, det finns ngra inlgg i trden som kan lggas in i Faqen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in