1.
Q: Gr det att
byta nick eller mste man regga en ny anvndare?
A: Nej, du mste registrera en ny anvndare. Din gamla raderas inte, utan kommer ligga kvar och sova.
2.
Q: Kan jag
ndra i inlgg efter att de postats?
A: Tryck p knappen ndra nere till hger i ditt inlgg, gr sedan de ndringar du nskar. Redigeringsfnstret r ppet 1 timme, sedan frsvinner knappen. Ange ocks vad/varfr du ndrat.
3.
Q: Om man ndrar i ett inlgg kommer
edit-raden fram (
Senast redigerad av...), men inte alltid. Hur funkar det egentligen?
A: Om du redigerar inom 2 minuter efter att inlgget postats s kommer inte edit-raden fram.
4.
Q: Kan jag
radera mina inlgg?
A: Du kan inte radera dina inlgg.
5.
Q: Hur
citera inlgg som andra gjort?
A: Med CITERA-knappen lngst ned till hger i inlgget du vill citera. Har du redan redigeringsfnstret ppet skriver du in texten som ska bli citat, markerar den och trycker p pratbubbleknappen uppe till hger:[quote]blabla[/quote] . Om den citerades namn ska visas lgger du till detta med =: .[quote=namn]blabla[/quote]
6.
citera flera inlgg i samma post?
A: Du fr klippa och klistra manuellt.
7.
lnka till andra sidor?
A: Skriv fullstndig lnkadress t.ex.
http://www.flashback.se s grs denna automagiskt om till lnk.
8.
namnge lnk? T.ex. en jttelng med en massa bokstver och tecken, hur gr jag om den till en kort rubrik som r en klickbar lnk?
A: [url=fullstndig lnkadress]Kort rubrik[/url].
9.
Q: Jag vill
slippa Du lmnar nu Flashback Forum-sidan! Finns det ngot tillgg till Firefox som gr att man lnkas direkt till andra sidor?
A: Flashscript
10.
Q: Hur gr man
rd text? Finns det andra frger n rd?
A: [highlight]rd text[/highlight]. Det finns bara rtt.
11.
Q: Vad r det fr
typsnitt/storlek p texten i inlggen?
A: Verdana, 10 pt.
12.
Q: Vad r
maxstorlek p avatarer?
A: 100 100 pixlar eller 19,5 kB (vilket som r minst).
13.
Q: Varfr har vissa anvndare
parental advisory-avatar?
A: Deras avatarer r klassade som offensiva, och du r inte inloggad eller har valt att inte visa sdant. Kontrollpanel > Redigera alternativ och scrolla till botten.
14.
Q: Vissa anvndare har som avatar en gr ruta med text att
avataren r borttagen av moderator (
Din avatar r bortplockad, vnligen ls PM! //Moderatorerna) r det ett skmt?
A: Det r inget skmt.
15.
Q: Varfr visas inte
Senaste aktivitet i vissa medlemmars profiler?
A: De surfar osynligt: Kontrollpanel > Redigera alternativ > Surfa 'osynlig'.
16.
Laidback och nr fr man tillgng dit?
A: Laidback r ett forum med en mer avslappnad karaktr fr den som varit medlem i 6 mnader och har postcount 100. Avancerad dataskerhet i Dataskerhetsforumet har samma villkor fr inslpp.
17.
Passwords och nr fr man tillgng dit?
A: Passwords r ett forum dr man postar lsenord till olika sidor (porr). Man mste varit medlem i 6 mnader och ha postcount 500 fr att komma in.
18.
Q: Varfr rknas inte alla mina inlgg i
postcount?
A: Mysfaktorn i ngra forum (Laidback, Evighetsdiskussioner, ...) kommer av lgre krav p diskussionskvalitet n i huvuddelen. Liksom dessa forum njuter smrre undantag frn KFK (se nedan), undantas dina dr gjorda inlgg frn postcount. Inlgg som hamnar i Papperskorgen rknas ocks bort.
19.
Outlaw?
A: En gmd forumavdelning som bara admins och moderatorer har tillgng till. Dr diskuteras varningar, banningar och annat som behver tas bakom gardinerna.
20.
Q: Vilka r moderatorer?
A: http://www.flashback.org/showgroups.php
21.
Q: Hur gr man en
omrstning (poll)?
A: Du mste vara moderator fr att gra en poll. PM:a frfrgan till den som r moderator i det forum du vill ha en poll i, s gr h*n kanske en t dig.
22.
Q: Varfr kan jag inte posta
bifogade filer?
A: Man mste vara moderator/admin fr att bifoga filer.
23.
Q: Report post (
RP), hur fungerar det?
A: Klicka p varningsskylten nere till vnster i inlgget som ska rapporteras, motivera kortfattat. De moderatorer vars forum rapporten gller fr denna som e-postmeddelande med lnk till inlgget. Drefter beslutas om lmplig tgrd.
24.
Q: Kan jag stlla in s att jag fr direkt
meddelande om PM?
A: Kontrollpanel > Redigera alternativ > Meddelanden & mnesbevakning > Privata meddelanden > Visa popup-meddelande vid nytt privat meddelande.
25.
Q: Det hnder att jag blir
utloggad nr jag ska posta. Jag mste logga in p nytt, och d frsvinner inlgget jag skrivit! Vad ska jag gra?
A: Logga in med Kom ihg mig? frbockat; annars loggas du ut automatiskt efter c:a 15 minuters inaktivitet mot servern (eller om browsern stngs). Eller kopiera texten i ditt inlgg innan du trycker Skicka svar, s har du en backup. Eller frhandsgranska oftare. Eller, om olyckan redan skett: Logga in; texten br hamna rtt. Om den inte gr det, s backa browsern frbi inloggningen till redigeringsfnstret dr din text ligger kvar, posta.
26.
Q: Jag
loggas inte ut! Hur jag n gr s blir jag inloggad igen.
A: Radera kakor manuellt. Exempelvis c:\dokuments and settings\din_user\cookies och radera din_user@forum.flashback[1].txt .
27.
ska p ord med endast 3 bokstver?
A: Googla med tillgg fr skning endast p Flashback Forum (
site:flashback.info). Eller
Google custom Flashback Forum (av Groutside).
28.
Q: Gr det att se
vilka som postat i en trd och hur mnga inlgg var och en gjort i trden?
A: Yes, klicka p antalet svar till hger om trden i delforumsindex s fr du en pop-up-lista ordnad efter antal inlgg.
29.
Q: Jag vill inte se alla Flashbacks forum, bara de som intresserar mig! Kan jag
sortera forum som jag vill?
A: Under sidrknaren: Forumverktyg > Prenumerera p detta forum respektive mnesverktyg > Prenumerera p det hr mnet. Med denna funktion samlas de forum du nskar under Kontrollpanelen. Lgg sedan Kontrollpanelen som bokmrke s kommer du direkt dit.
30.
ta bort prenumerationer p forum?
A: Kontrollpanel > Lista prenumerationer. I hgerkanten bockar du fr de mnen vars prenumerationer ska upphra, anger i rullgardinen Valda mnen: Radera prenumeration och klickar sedan Ok. -Klart!
31.
Q: Har Flashback egen
IRC-kanal? Vad r adressen?
A: Japp: flashback.info p quakenet.
32.
Q: Kan forumet
RSS-feedas?
A: Ja.
33.
Q: Klockan gr fel! Fixa!
A: Klockan p forumet gr rtt, det r du som mste stlla in din tidszon. Kontrollpanel > Redigera alternativ >Alternativ fr datum & tid > Tidszon. ndra till GMT +1:00 hour fr Sverige i tiden.
34.
Q: Var/nr/hur/varfr startade Flashback?
A: http://www.flashback.se/faq/
35.
Q: Varfr fr vi inte diskutera
piratkort? Det r ju inte olagligt att diskutera!
A: http://www.flashback.se/md/
36.
KFK?
A: Flashback Forum stller krav p kvalitet och lsvrde. Medlemmar som motarbetar den fria debatten i forumet, genom att publicera inlgg med fr lg kvalitet och bristande debattunderlag blir bannlysta. Frkortningen KFK str fr Kvalitet framfr kvantitet.
http://www.flashback.org/rules/
Sammanstlld av
vTrill och
Zwerchstand.
I vrsta fall s startar jag en ny trd och s klistrar ngon den?