Schizotym, du har tydligen mycket bra koll på din kemi, och det är jätteinteressant att läsa vad du skriver, men om jag får lov att korrigera dig lite...
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Amfetamin: är flytande och basiskt. Om någon använder begreppet amfetaminfosfat (fosfat är en syra) så syftar de endast på den enkla skolkemin där man får leka med PH-stickor och tillsätta syror i basiska ämnen för att de ska bli ”neutrala”.
Det är möjligt att jag missförstår dig, men amfetaminfosfat är faktiskt ett salt av amfetamin, precis som sulfatet och hydrokloridet är salter. Amfetaminfosfat är ett vitt pulver, mycket vattenlösligt, men inte hygroskopiskt som hydrokloridet. Det är inte det samma som amfetamin fribas. Salter får man när man kombinerar en bas (t.ex amfetamin) och en syra (t.ex svavelsyra, saltsyra eller forforsyra).
Citat:
Dextroamfetamin: d-amfetamin helt enkelt! Prefixen ”dex och dextro används ofta. d-formen bidrar med det som förknippas med amfetamin: ökad energi, eufori, nedsatt aptit etc. Ett derivat av amfetamin, men det kallas vardagligen bara för amfetamin.
Ett derivat är det inte, däremot en av två möjliga amfetamin-enantiomerer, som du redan korrekt beskrivit. Dextroamfetamin fribas är en vätska, medan saltet dextroamfetaminsulfat är ett vitt pulver, precis som för vanligt (racemiskt) amfetamin.
Citat:
Metamfetamin: amfetaminderivat med N-blandning. Det snabbaste och mest potenta amfetaminet. Hur länge metamfetamin verkar är dosbaserat, men det kan sitta i uppåt 20 timmar.
Jag förstår inte vad du menar med N-blandning. Metamfetamin (N-metylamfetamin) är som du säger ett derivat av amfetamin, och har en metylgrupp på sitt nitrogenatom (kväveatom). Vi kemister ville kalla metamfetamin ett N-metylderivat av amfetamin. Ordet metamfetamin är definerat så att det egentligen betyder enbart D-metamfetamin (till skilnad från ordet amfetamin), men det finns även L-metamfetamin och racemiskt metamfetamin, som jag beskrivit förut. Metamfetamin fribas är en tjock olja, medan metamfetaminhydroklorid är ett vitt pulver, inte lika hygriskopiskt som amfetaminhydroklorid. Det allra mesta av metamfetaminet som finns i omlopp är just hydrokloridsaltet.
Citat:
Av det jag har provat genom åren så är det inte en stimulant av amfetamintyp som jag gillat bäst! Det finns en hel uppsjö av stimulanter som inte är av amfetamintyp.
Nu blev jag jättenyfiken! Kan du nämna några av dom du tyckte bäst om? Har du t.ex. provat amineptin eller nialamid?