2006-10-26, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Palme gjorde sin grundutbildning vid Livhusarerna i Skövde (K3), och det var på den gamla goda tiden när det fanns hästar på K3. Vid en orientering till häst lär Palmes häst anlänt i mål en god stund före Palme själv. Palme lär dock ha tagit sig i mål springande, eftersom tiden räknades till när sista halvan av ekipaget passerat mållinjen.

Palme hade sedan någon koppling till underrättelseverksamheten vid försvarsstaben, men sökte också jobb på det ännu hemligare T-kontoret, som sysslade med den "särskilda inhämtningen". Chefen Thede Palm tackade nej till Palme och valde att istället anställa en annan tjänsteman från försvarsstaben som också hade kopplingar till sossarna, nämligen Birger Elmér, sedermera IB-chef.

Palme var för övrigt kurskamrat på K3 med en sedermera känd bankdirektör, vars namn jag för tillfället tappat...
Jag har bestämt för mig att Palme var reservlöjtnant (inte kapten, kan dock missta mig på den här punkten), vilket gladde hans motståndare Gösta Bohman, som var reservkapten....
Citera
2006-10-27, 00:02
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Jag har bestämt för mig att Palme var reservlöjtnant (inte kapten, kan dock missta mig på den här punkten), vilket gladde hans motståndare Gösta Bohman, som var reservkapten....

Kan säkert stämma att Palme fick annat att göra än klättra i graderna.

Carl Bildt är också reservare, men det kanske redan är nämnt i tråden, orkade inte läsa om den för att kolla...

Fick för mig at Anders Björck också är det, men kan ha fel...
Citera
2006-10-27, 00:36
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Om ni minns ett riktigt wt-program på tv4 som hette gladiatorerna var det en riktigt stor snubbe som var huvudgladiator tror att han kallades Atlas, Har för mig att han var löjtis eller liknande i kustjägarna.

Även muppar på tv räknas väl som kändisar?

lallisen

För fasen, klart som korvspad att de är kändisar.

Det fanns faktiskt en gladiator till som varit yrkesofficerare och det var Zeke som var löjtnant i den norska armén tidigare. Men han och hans flickvän, också hon en gladiator, körde ju ihjäl sig på E18 norr om Brottby för nåt år sen. Med diverse kemikalier i blodet ska tilläggas.
Citera
2006-10-27, 00:37
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Carl Bildt är också reservare, men det kanske redan är nämnt i tråden, orkade inte läsa om den för att kolla...

Fick för mig at Anders Björck också är det, men kan ha fel...

Carl Bildt och Anders Björck är väl snarare någon form av extrem-möpar och inte reservare, vågar nästan sätta en slant på att så är fallet...
Citera
2006-10-27, 00:53
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Carl Bildt och Anders Björck är väl snarare någon form av extrem-möpar och inte reservare, vågar nästan sätta en slant på att så är fallet...

Japp, du har rätt... Bildt var KB och värnpliktig fänrik men inget mer, och Björck vände visst papper i någon stab som vpl... Fel av mig, alltså.

Men eftersom det är ett internet-forum kanske vi skall fortsätta att gnabbas om saken ett tag till, för att hålla på formen?
Citera
2006-10-27, 00:54
Medlem
fucked ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stoppsmäll
Roger Zapfe är fortfarande militär, och han håller på med vapenutbildningar. Och med det så menar jag inte AK5, utan betydligt tungre doningar.

Han har tjänstgort på en ubåt, Västergötland, i torpedrummet. Alla vi som varit inne i en ubåt, och nere i torpedrummet vet att där är det trångt, och att se den bjässen där torde ha sett riktigt roligt ut. Han lär för övrigt ha varit tvungen att ha ena armen uppåt för att kunna ta sig igenom luckan till torpedrummet.

//ss
han fick sluta med ubåtstjänst för han komm inte ut ur räddningshålet eller vad det nu det heter på ubåtar med räddningsdräkten han blev för stor
Citera
2006-10-27, 01:05
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:

Fick för mig att Anders Björck också är det, men kan ha fel...

Pju, Bildt var personalvårdsassisten. En knappt militär befattning. Snubben har ingen koll avseende handhavande av ens k-pist.

Han har ju inte ens en akademisk utbildning. Snubben är nog inte kompetent att sköta sitt eget skydd. Men är det relevant?
Citera
2006-10-27, 02:09
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Men eftersom det är ett internet-forum kanske vi skall fortsätta att gnabbas om saken ett tag till, för att hålla på formen?

Då kommer säkert någon sur moderator och börjar tjafsa om OT och allt vad de gnäller om...
Citera
2006-10-27, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fucked up
han fick sluta med ubåtstjänst för han komm inte ut ur räddningshålet eller vad det nu det heter på ubåtar med räddningsdräkten han blev för stor

Han hade också med sig en sportbag med extra mat varje gång. Det som serverades ombord räckte inte på långa vägar. Hans dagsbehov var 10 000 kalorier, eller fyra-fem gånger mer än normalt.

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=612
Citera
2006-10-27, 20:17
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Mats Rimdahl (numera 'Amtun' i efternamn) som var Maskeradligans ledare var yrkesofficer och var på god väg att bli Sveriges yngsta major genom tiderna. Han bytte dock bana innan det.

Var det verkligen så? Som jag har hört var han inte speciellt duglig under sin tjänstgöring vid I1 och flyttade till Berga i syfte att få en ny chans. Där gick det ordentligt åt skogen och han kickades som löjtnant efter att ha kört för fort inne på kasernområdet. Och med hänvisning till arbetslagstiftningen (osäker på om LAS gällde då) så lär ju knappast en fortkörning vara skäl för uppsägning utan det torde finnas en mängd andra saker som inte dryftades öppet.

Tanken på att råna värdetransporter lär ju för övrigt dykt upp under en övning där han instruerade FBU-ungdom i den bortglömda konsten att arrangera fordonsfällor.
Citera
2006-10-28, 06:07
Medlem
Löwenhertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Peter Dalle - Attackdykare på KJ

Icke - han var röjdykare, men det kanske var KA1 som höll i den utbildningen också?
Citera
2006-10-28, 07:43
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Löwenhertz
Icke - han var röjdykare, men det kanske var KA1 som höll i den utbildningen också?

Jajamensan, kn Joninger o de andra tuffingarna styrde och ställde på KA1!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in