Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd_Spencer
Kan nån ge mig tips på bra musikteoriböcker för elgitarr? Har sökt runt lite men inte hittat några bra böcker.
Jag kom att tänka på en sak... musikteori skiljer sig absolut inte för om denna tillämpas för elgitarr eller något annat instrument.
Musikteori är i princip läran om intervaller, harmonier och dess funktioner (t.ex att ett ackord med septima (ett vanligt 7-ackord) leder upp en kvart (dvs. fyra toner i skalan - t.ex från E till A.)
I musikteori används många termer som är ren idioti. En Subdominantsparallell kan t.ex istället kallas för "det andra ackordet i skalan". En två-fem-etta kan beskrivas som en subdominantsparallellseptima som leder till en dominantseptima som leder till tonikan. Vad det betyder är helt enkelt att i tonarten C spelar man Dmoll7, G7 och C. Låt dig inte skrämmas av alla termer. Det hela är egentligen busenkelt även om vissa musiker känner sig viktiga när dom använder fräcka termer som ingen vanlig människa begriper.
När du läst musikteori är det viktigt att veta att alla regler får brytas. Ha så skoj.
Så, nu är alla musikskolenissar välkomna att slakta mitt inlägg.