2005-09-30, 14:57
Bannlyst
Citat:
"En ung ensamstående som är nära släkt med en magasinsredaktör drar ofelbart till sig kåta frilansare, och jag får namnen på dem allihop [...]

"Han skriver skitbra", lovade svägerskan senast. "Men det är hemligt vem han skriver för... jag har lovat att inget säga."

[...]

Jag hade aldrig hört killens namn och beklagade att hon råkat ut för en bedragare, vilket provocerade svägerskan att berätta hela den skakande sanningen:
"Har du läst Alexandra Pascalidou-krönikor nån gång? Det är han. Särskilt flera av hennes USA- och Irakkrigskrönikor har han skrivit."
Länk: http://www.dagensmedia.se/mallar/dag...?version=56717

Ja, vad ska man säga? Hur många fler i den journalistiska liga som Alexandra Pascalidou spelar i använder sig av spökskrivare, månntro? Knappast Jan Guillou, han är alltför självgod, men kanske någon mer?
Citera
2005-09-30, 15:06
Medlem
Inlines avatar
Det kan ju förklara varför hon verkar smartare i skriven form än när hon talar...
Citera
2005-09-30, 15:11
Medlem
Jag tror lika mycket på att Pascalidou skulle använda spökskrivare som på den där krönikan.

Men fenomenet är intressant i sig, om det existerar. Nån som känner till lite mer kanske?
Citera
2005-09-30, 15:14
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Krönikan är ju ett uppenbart skämt, en dissning av Pascalidou.
Citera
2005-09-30, 15:14
Bannlyst
Även om källan verkar lite oviss så skulle jag lugnt kunna köpa påståendet att Pascalidou inte skriver sina krönikor själv. Jag har alltid tyckt att det inte känns som hennes språk.
Citera
2005-09-30, 15:17
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Krönikan är ju ett uppenbart skämt, en dissning av Pascalidou.

Klart den driver med henne, men varför skulle den inte kunna vara sann? Det finns massor av personer som faktiskt inte kan forumlera sig ordentligt, men ändå blir kändisar på ett eller annat sätt.

Jag tycker det är en kul tanke i alla fall....
Citera
2005-09-30, 15:21
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Klart den driver med henne, men varför skulle den inte kunna vara sann? Det finns massor av personer som faktiskt inte kan forumlera sig ordentligt, men ändå blir kändisar på ett eller annat sätt.

Jag tycker det är en kul tanke i alla fall....

Det låter osannolikt.

Spökskrivare finns åt dom som inte kan formulera sig. Pascalidou är sedan säkert tio år en välkänd åsiktsmaskin, känd från tv, journalistik, krönikor osv.

Och sen handlar det naturligtvis om hur krönikan är skriven. Och det luktar uppenbar fejk. Däremot är det ju ett för journalistbranchen internt skämt på Pasalidous bekostnad, något som kanske kan roa en del journalister.
Citera
2005-09-30, 15:29
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Det låter osannolikt.

Spökskrivare finns åt dom som inte kan formulera sig. Pascalidou är sedan säkert tio år en välkänd åsiktsmaskin, känd från tv, journalistik, krönikor osv.

Men jag vill att det ska vara sant! Jag vill! Jag vill! Jag vill!
Citera
2005-09-30, 15:41
Medlem
Något om Kjell Häglund:

När han var på Gotland skrev han om Susanne Alvengren i "fel" ordalag i recensioner.... ( "Så här gör vi INTE!!")

När han var på AB skrev han om Lena Ph på samma sätt.... tror han fick sparken som musikkrönikör då.....

Lite kul är han i alla fall....
Citera
2005-09-30, 16:03
Medlem
Har svårt att tro att plaskilådan inte skriver själv. Hon är väl ganska personlig i sina krönikor,
refererar ofta till egna upplevelser, folk hon känner osv?
Citera
2005-09-30, 18:10
Medlem
Kan inte uttala mig om krönikorna (som ju är så kassa att det vore smickrande för henne om någon annan skrivit dem).

Men, däremot så kommer jag ihåg att hon en gång hade en vikarie i "Mosaik" som fick alla sina repliker via öronsnäcka av Pascalidou. Några sekunder innan vikarien ställde en fråga till gästerna så hördes (oavsiktligt) Pascalidous röst, och sedan upprepade vikarien vad Pascalidou sagt.
Citera
2005-09-30, 20:16
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stratebano
Men fenomenet är intressant i sig, om det existerar. Nån som känner till lite mer kanske?

Visst förekommer det. Minns att vår kära Gudrun Schyman... eller var det Mona Sahlin?... åkte dit på att ha snott krönikor/artiklar. Men någon annan får gärna fräscha upp mitt minne om detaljerna. Tror det är vanligare bland politiker än journalister.

Tror dock inte att Alexandras krönikor är spöskrivna. I så fall borde hon stämma spökskrivaren, för värre smörja har sällan skådats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in