• 1
  • 2
2006-12-19, 22:17
Medlem
Måste dela med mig av en den sjuka politiska situationen som uppstått i Mariestad.

http://www.tv4.se/512778.html

Vid valet fick vänsterblocket och de borgerliga lika många mandat medan Sverigedemokraterna blev vågmästare med sitt enda mandat. Nu valde dock Sverigedemokraterna att samarbeta med de borgerliga och alla trodde att de moderaterna och de borgerliga skulle ha makten de kommande fyra åren.

När man skulle ha en sluten omröstning om styret i staden hände något oväntat. Sjävla omröstningen var egentligen bara en formell grej. Alla visste ju att Sverigedemokraterna valt att samarbeta med moderaterna och de borgerliga. Men i de sjukaste av världar kan allt hända visade det sig...

"Drygt tre månader efter valet fick det politiska spelet i Mariestad en oväntad upplösning vid fullmäktigemötet på måndagen. Efter sluten omröstning fick vänsterblocket politisk majoritet med en rösts övervikt. Men det var inte den givne vågmästaren från Sverigedemokraterna som avgjorde. Han röstade för borgerligt styre, och förvirring uppstod. Det visade sig vara moderaten Lars Karlsson som röstat fel, och han fick skamset gå upp i talarstolen och erkänna sitt misstag.

- Jag vill ge en röstförklaring, jag tog fel lapp. Jag tog med två lappar och läste för dåligt. Det har orsakat situationen, och jag vill be om ursäkt, sade Karlsson.

Trots det fatala misstaget gjordes omröstningen inte om.
- Det har man inte rätt till. Valet är gjort enligt alla regler och det går inte att ändra på det. Samtidigt var ordföranden väldigt tydlig att man skulle observera vad som står på listorna, säger Ulla Göthager, kommunfullmäktigeledamot socialdemokraterna.

Hon blir nu nytt kommunalråd i Mariestad. Socialdemokraterna har tidigare regerat med stöd från vänstern och miljöpartiet, men på måndagen ställdes vänstern utanför och istället får man med sig folkpartiet och centern. Nytt fullmäktigemöte hålls den 28 december, då ska budgeten klubbas igenom."

Så tack vare att en moderat klantade till det förlorade moderaterna makten i Mariestad i fyra år framöver... :smart:
Hyfsat galet eller vad säger ni? Ska också nämna att moderaterna och de övriga borgerliga partierna regerat tillsammans tidigare mandatperiod.
Citera
2006-12-19, 22:34
Moderator
Strix m/94s avatar
Så går det...

...när man är för liberal. Annat var det på Högerpartiets tid! Klantskalle!
Citera
2006-12-19, 22:38
Bannlyst
Någon jävla ordning måste det vara i ett parti.
Citera
2006-12-19, 22:41
Medlem
kattungas avatar
Sicket klantarsle! Hoppas att de utesluter den inkompetenta idioten.
Citera
2006-12-19, 22:42
Bannlyst
En av få gånger just din röst kan påverka ett val har betydelse
Citera
2006-12-19, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Sicket klantarsle! Hoppas att de utesluter den inkompetenta idioten.

Han sover nog inte gott om nätterna de närmsta fyra åren... Tycker du inte att det räcker?
Citera
2006-12-19, 22:45
Medlem
kattungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Han sover nog inte gott om nätterna de närmsta fyra åren... Tycker du inte att det räcker?
Nej, känns oroväckande att sådana människor tillåts verka inom politiken. Tänk honom som statsminister.

"Oj, råkade skänka 100 miljarder till Nordkorea. Läste fel. Ursäkta mig, svenska folket."
Citera
2006-12-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Så tack vare att en moderat klantade till det förlorade moderaterna makten i Mariestad i fyra år framöver... :smart:
Hyfsat galet eller vad säger ni?

Det som blir riktigt kul är ju om det blir en borgerlig budget som klubbas igenom, så får man socialdemokrater med moderat politik =D
Citera
2006-12-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattunga
Nej, känns oroväckande att sådana människor tillåts verka inom politiken. Tänk honom som statsminister.

"Oj, råkade skänka 100 miljarder till Nordkorea. Läste fel. Ursäkta mig, svenska folket."

Det är mycket skrämmande. Problemet när ingen vill bli lokalpolitiker längre är att diverse stollar kommer till makten. Denna tar dock priset. Bland det sjukaste jag hört talas om faktiskt...
Citera
2006-12-19, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Det som blir riktigt kul är ju om det blir en borgerlig budget som klubbas igenom, så får man socialdemokrater med moderat politik =D

Skulle de svälja stoltheten och göra det?
Citera
2006-12-19, 22:52
Medlem
Sälklubbarns avatar
Som när Sverige "råkade" godkänna valjakt härom året.
Citera
2006-12-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Skulle de svälja stoltheten och göra det?
Har för mig att det är i Upplands Väsby som de har moderat kommunalråd och socialdemokratisk budget, så vem vet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in