Flashback bygger pepparkakshus!
2008-01-08, 16:25
Medlem
Farbror Sallads avatar
Här kan vi diskutera kring reglerna i "Bildkritiktråden 2008".
Citera
2008-01-08, 17:03
Medlem
503s avatar
Tycker det ser rätt bra ut som det gör nu.
Dock så tycker jag gott att det kan vara ett krav att man beskriver bilden på något vis, ex. EXIF, tanken bakom den, vilken utrustning eller något i den stilen så att det inte bara blir en länk.
Alternativt så kan man ju fråga vad folk tycker om någonting visst i bilden, eller specificera sig om vad det är man vill ha kritik på.

Ang. regeln att man inte får posta samma som någon annan användare så tycker jag gott att det kan vara så.
Förtydligande dock; Det är okej att posta samma kritik som någon annan eller hålla med någon annan såvida man själv har någonting att tillägga.
Har man inte det så är ju faktiskt inlägget meningslöst.

Visst blir det en del moddande, men vi som användare kan ju agera hjälpande hand och använda RP vid sådana fall, eller?

Jag tror definitivt att man kommer få mycket mer ut av tråden med en aningen strikt hållning.
I en sådan tråd får man ingenting ut om man ska behöva bläddra igenom 20 sidor av "jag håller med X".
Beträffande kritiken så skall det ju vara konstruktiv kritik.
Tycker man någonting är dåligt så skriv det för all del, men skriv även hur det hade kunnat göras bättre, annars tjänar kritiken ingenting till.

Såg att du redan raderat några inlägg där men jag har inte hunnit se vad det var för något.
Vad var det för typ av inlägg som försvunnit redan?

Edit: Ah och en sak till. Beträffande korspostningen så är det en bra regel, men iom att tråden är så pass ny så tycker jag gott att folk som önskar att få kritik på bilder de tidigare (av samma syfte förstås) postat i andra trådar kan posta om dessa i bildkritiktråden så slipper vi att de upprepas i ex. alster eller min bästa bild pga. utebliven kritik.
Dock så skall givetvis inga nya bilder postas i både bildkritik och någon annan av de ovan nämnda trådar.
Citera
2008-01-08, 18:49
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Tycker det ser rätt bra ut som det gör nu.
Dock så tycker jag gott att det kan vara ett krav att man beskriver bilden på något vis, ex. EXIF, tanken bakom den, vilken utrustning eller något i den stilen så att det inte bara blir en länk.
Alternativt så kan man ju fråga vad folk tycker om någonting visst i bilden, eller specificera sig om vad det är man vill ha kritik på.
Det har du rätt i, men betänk att man kanske vill se just hur bilden uppfattas utan att någon information ges om den. Jag tror det är bättre att inte ha något krav, men att man uppmanas att tillägga information om man inte ser någon särskild anledning att inte göra det.

Citat:
Ang. regeln att man inte får posta samma som någon annan användare så tycker jag gott att det kan vara så.
Förtydligande dock; Det är okej att posta samma kritik som någon annan eller hålla med någon annan såvida man själv har någonting att tillägga.
Har man inte det så är ju faktiskt inlägget meningslöst.
Precis så tänker jag också.

Citat:
Beträffande kritiken så skall det ju vara konstruktiv kritik.
Tycker man någonting är dåligt så skriv det för all del, men skriv även hur det hade kunnat göras bättre, annars tjänar kritiken ingenting till.
Ja, men det kan ibland vara på sin plats med ganska abstrakta kommentarer, såsom "bilden känns platt och tråkig" utan att man egentligen kan sätta fingret på vad det är som är fel.

Citat:
Såg att du redan raderat några inlägg där men jag har inte hunnit se vad det var för något.
Vad var det för typ av inlägg som försvunnit redan?
Rena medhåll av kommentaren ovanför.

Citat:
Edit: Ah och en sak till. Beträffande korspostningen så är det en bra regel, men iom att tråden är så pass ny så tycker jag gott att folk som önskar att få kritik på bilder de tidigare (av samma syfte förstås) postat i andra trådar kan posta om dessa i bildkritiktråden så slipper vi att de upprepas i ex. alster eller min bästa bild pga. utebliven kritik.
Dock så skall givetvis inga nya bilder postas i både bildkritik och någon annan av de ovan nämnda trådar.
Det är sant. Regeln kan nog vara kvar, men ser vi att någon postat samma bild i två trådar samtidigt så ryker det ena inlägget. Lite sunt förnuft duger nog där.
Citera
2008-01-08, 19:01
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det har du rätt i, men betänk att man kanske vill se just hur bilden uppfattas utan att någon information ges om den. Jag tror det är bättre att inte ha något krav, men att man uppmanas att tillägga information om man inte ser någon särskild anledning att inte göra det.

Jo förstås, men då skadar det ju faktiskt inte att skriva "vad tycker ni om denna?" eller "har ni några allmänna funderingar kring denna bilden?" eller dylikt istället för att posta en länk.
Jag tror att risken för en dålig uppföljning, typ "ja den var snygg/ful", är större om man inte efterfrågar något i ursprungsinlägget.
Alltså, bättre att skriva att man bara undrar generellt vad folk tycker om bilden än att inte skriva någonting alls.

Citat:
Ja, men det kan ibland vara på sin plats med ganska abstrakta kommentarer, såsom "bilden känns platt och tråkig" utan att man egentligen kan sätta fingret på vad det är som är fel.

Jo absolut, men samma sak där som ovan; Man kan ju faktiskt skriva ut att man inte kan sätta fingret på vad det är som gör det.
Det i sig kan ju leda till att andra som är av samma åsikt för en diskussion om vad det är som gör det, vilket i sin tur är till fördel till fotografen då han får den kritik han efterfrågat mer förklarat för sig.

Då menar jag förstås att detta gäller onliner-liknande inlägg, tex. "snygg bild, bra ljus men den känns platt".
I ett längre inlägg där man förklarar massa annat så är det förstås inte nödvändigtvis fel att skriva att man tycker att bilden är platt eller tråkig.

Förstår du hur jag menar?
Citera
2008-01-09, 05:07
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Förstår du hur jag menar?
Jadå, vi är nog helt överens. Tråden får fortgå som den är en stund, så får vi se om det behövs några förtydliganden.
Citera
2008-01-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ny regel! Från och med nu ska bilder som publiceras i tråden vara max 1024 pixlar breda och max 800 pixlar höga. Det gäller oavsett om de är stående eller liggande, för att folk med "normal" skärmupplösning ska kunna se HELA bilden utan att behöva hämta hem den och förminska den, eller slå på auto-förminskning i webläsaren. Inlägg med bilder som inte uppfyller detta kommer att raderas. /Mod

Varför inte bara slå på det, då? Nu vet jag inte vad du använder för webbläsare, men bilden minskas automatiskt i både Explorer och Firefox. Det skulle nog vara enklare om du bytte webbläsare alt. slog på den funktionen (eller hur man nu gör...) än att alla andra ska behöva förminska bilderna
Citera
2008-01-13, 23:24
Medlem
Pjosks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnslaveThemAll!
Varför inte bara slå på det, då? Nu vet jag inte vad du använder för webbläsare, men bilden minskas automatiskt i både Explorer och Firefox. Det skulle nog vara enklare om du bytte webbläsare alt. slog på den funktionen (eller hur man nu gör...) än att alla andra ska behöva förminska bilderna

Vet inte exakt hur bildförminskningen fungerar men om den minskar ner till 33.3%/66.7% eller liknande blir bilderna väldigt fula
Citera
2008-01-13, 23:59
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjosk
Vet inte exakt hur bildförminskningen fungerar men om den minskar ner till 33.3%/66.7% eller liknande blir bilderna väldigt fula
Japp, dessutom tar det onödigt lång tid att ladda bilden om den är gigantisk, särskilt med tanke på att många av de sidor där folk laddar upp bilder är rätt söliga. Den som publicerar bilden bör göra det så lätt för betraktaren som möjligt, det borde vara en självklarhet. Det är knappast bara jag som inte har förminskningen aktiverad.

Tillägg: Och om man är mogen för ohämmad kritik så är man nog också insatt nog att kunna förminska sina bilder på ett eller annat sätt. Det går att göra i Paint eller vilket enkelt program som helst, om man inte har ett ordentligt redigeringsprogram.
Senast redigerad av Farbror Sallad 2008-01-14 kl. 00:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in