Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Det har du rätt i, men betänk att man kanske vill se just hur bilden uppfattas utan att någon information ges om den. Jag tror det är bättre att inte ha något krav, men att man uppmanas att tillägga information om man inte ser någon särskild anledning att inte göra det.
Jo förstås, men då skadar det ju faktiskt inte att skriva "vad tycker ni om denna?" eller "har ni några allmänna funderingar kring denna bilden?" eller dylikt istället för att posta en länk.
Jag tror att risken för en dålig uppföljning, typ "ja den var snygg/ful", är större om man inte efterfrågar något i ursprungsinlägget.
Alltså, bättre att skriva att man bara undrar generellt vad folk tycker om bilden än att inte skriva någonting alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Ja, men det kan ibland vara på sin plats med ganska abstrakta kommentarer, såsom "bilden känns platt och tråkig" utan att man egentligen kan sätta fingret på vad det är som är fel.
Jo absolut, men samma sak där som ovan; Man kan ju faktiskt skriva ut att man inte kan sätta fingret på vad det är som gör det.
Det i sig kan ju leda till att andra som är av samma åsikt för en diskussion om vad det är som gör det, vilket i sin tur är till fördel till fotografen då han får den kritik han efterfrågat mer förklarat för sig.
Då menar jag förstås att detta gäller onliner-liknande inlägg, tex. "snygg bild, bra ljus men den känns platt".
I ett längre inlägg där man förklarar massa annat så är det förstås inte nödvändigtvis fel att skriva att man tycker att bilden är platt eller tråkig.
Förstår du hur jag menar?