Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-27, 17:22
  #793
Medlem
Sn0o0oZs avatar
meddela läkaren att ataraxen inte fungerar och be om imovane?
Citera
2016-11-27, 17:55
  #794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
meddela läkaren att ataraxen inte fungerar och be om imovane?

Jag har en känsla av att man inte får be om mediciner, även fast man vet vad man behöver :/
Citera
2016-11-27, 18:02
  #795
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subben21
Jag har en känsla av att man inte får be om mediciner, även fast man vet vad man behöver :/

har också alltid haft den känslan. Men någon måtta får det vara.
Citera
2016-11-29, 14:11
  #796
Medlem
Jag äter 1.5 mg lorazepam och 5 mg Mogadon till natten men fick som alal andra börja den hårda vägen med först stilnoct 5 er sen 10 or som blev sobril 5 mg på dagtid som blev 5 mg diazepam och sen ökning och nu äntligen har jag vad jag behöver!!


steg 1 : Börja med att försöka få ut någon z-analog imovane eller stilnoct godta receptet på 5 mg till en början.Vid nästa läkarbesök så påpekar du att du börjat känna att effelten inte riktigt biter var saklig och säg att du skulle vilja prova med att höja dosen. Börja inte prata om någon riktigt benso ännu för då är du rökt hos den läkaren i 9 fall av 10 utan ta ut dina 10 mg stilnoct och se glad ut.


Steg 2: Nu har haft recept ett par månader och det är nu som du säger till läkaren att du änenr att kvällarna funakr så mycket bättre då du får sova osv så att "du skulle vilja ha nåt som stilnoct på dagtid" Sannolikt (med lite flyt) får du sobril 5-10 mg 2 gånger om dagen. Har du riktigt tur så får du stess 5 mg på en gång. Kör samma där ät dom cohs e glad ut ett par månader sen begär du 10 mg. Nu faller det sig helt naturligt att z-analogerna tappar effekt eftersom du äter "the real deal" på dagtid. Påpeka det här för läkaren och dra en historia om att du hört om en kompis som fått något som heter apodorm(nitrazepam) och att du hört att det ska vara miladre och jämnare än stilnoct. tex. Här hgard et tyvärr tagit stopp för mig har 5 mg nitrazepam till natten frågade min läkare rakt ut om flunisar men fick tvärnej där.



Steg 3 : det har i 9 av 10 fall tagit stopp för dig också sömnfronten med tyngre benso eftersom läkarna är jävligt restriktiva mot just Flunitrazepam FD rohypnol. Halcion är är det också bara glömma försök igen om 1 år kanske. Dock så har du förmodligen (om du inte kukat till det totalt) fått en ganska fin dos av Diazepam. Försk prata med läkaren om alprazolam (xanor) eller temesta dock rekomenderar jag det förstnämnda då du har betydligt större chans att få ut det. Är läkaren en fitta och bestämmer sig för att dra in dian recept för att han inte vill göra dig torsk osv så är det bara ringa en privatläkare och casha upp för besöket. Förklara även att du haft det pår ecept osv men att du är less landstingens hyckleri.




Det här är individuellt beroende på vad man har för läkare men en liten guide hur man kan göra. Tumregeln är jud en att har du en gång fått ut benso så ökar chanserna dramatiskt. Räkna dock emd att inann du kommer till steg 1 med imovane /stilnoct så kanske du får gå igenom theralensvängen eller ataraxsvängen MVH
Citera
2016-12-14, 17:40
  #797
Medlem
elgecys avatar
Att få benso utskrivet av privat läkare vid sidan om öppenpsykiatrin

Då min ångest är ohanterbar och de (svaga) bensodiazepinerna jag får utskrivet av min vanliga läkare inom statliga öppenpsykiatrin inte fungerar har jag vänt mig privat och där äntligen fått starkare mediciner (som fungerar bättre) utskrivna.

Jag är i valet och kvalet kring om jag ska berätta detta för min statliga läkare som de faktum har det övergripande ansvaret över mig som psykiatri-patient. Det som får mig att vilja berätta är givetvis förhoppningen kring att få samma (starkare som av den privata läkaren) mediciner utskrivna av honom men samtidigt finns rädslan att han istället ger mig kalla handen, blir upprörd över mitt "vänstrande" och istället inte vill skriva ut någonting alls.

Har någon erfarenhet av detta och hur diskussionen hos den statliga läkaren kan gå? Om jag ens ska ta upp det?
Citera
2016-12-14, 17:58
  #798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Då min ångest är ohanterbar och de (svaga) bensodiazepinerna jag får utskrivet av min vanliga läkare inom statliga öppenpsykiatrin inte fungerar har jag vänt mig privat och där äntligen fått starkare mediciner (som fungerar bättre) utskrivna.

Jag är i valet och kvalet kring om jag ska berätta detta för min statliga läkare som de faktum har det övergripande ansvaret över mig som psykiatri-patient. Det som får mig att vilja berätta är givetvis förhoppningen kring att få samma (starkare som av den privata läkaren) mediciner utskrivna av honom men samtidigt finns rädslan att han istället ger mig kalla handen, blir upprörd över mitt "vänstrande" och istället inte vill skriva ut någonting alls.

Har någon erfarenhet av detta och hur diskussionen hos den statliga läkaren kan gå? Om jag ens ska ta upp det?


Jepp, trodde samma sak. Gick inge vidare för mig iaf. Fick äntligen av privat men sen tillbaks till vanliga vården så nekad. Kan tillägga har inga torskar eller nåt dom grundar det på. Dom vill bara knulla en i arslet i den här vården.
Citera
2016-12-14, 18:09
  #799
Medlem
Gick till vårdcentralen, sa jag mådde dåligt och visste något som hette stesolid. Fick recept på 2 burkar direkt.

Blev jävligt chockad kan man ju säga. Läkaren var inte så vidare bra på svenska heller.
Citera
2016-12-16, 23:39
  #800
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Det går inte längre att manipulera läkare då all förskrivning av medicin registreras hos E-hälsomyndigheten. Den myndigheten vet exakt vilken läkare som skriver ut vad för preparat och i vilken dos och tidsrymd.
Läkarna har ögonen på sig, och därför är dom mycket försiktiga med att skriva ut narkotikaklassade preparat. Generellt sett får att 30 piller, om läkaren är generös och tillmötesgående. Behandlingen skall avslutas inom högst 10 dagar för att inte ett beroende skall uppstå. Den tiden med stående recept är avslutat, och man får bara ett uttag, sedan blir det återbesök där alternativ behandling aktualiseras.

När startade den registeringen hos E-hälsomyndigheten? Jag börjar nämligen bli lite smått irriterad på min läkare inom öppenpsykiatrin. Har haft samma läkare i snart 10 år och har tidigare haft erfarenheten att alltid få precis vilken benso jag velat ha utskrivet. Dock tillfälligt, but still. Men för ca 1 år sedan hände något. Han vägrar skriva ut starkare än sobril, samt beskriver att SSRI i princip är de enda han kan förskriva frikostigt. Och då vet han att jag i samråd med honom under årens lopp redan testat all SSRI (samt SNRI) där ute. När han förnekar mig starkare benso hänvisar han alltid till någon slags kontrollfunktion över honom.
__________________
Senast redigerad av elgecy 2016-12-16 kl. 23:44.
Citera
2016-12-16, 23:49
  #801
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DougLee
Flunizar skrivs ut till pensionärer eller tillfälligt för någon med superpsykiska besvär t.ex hela din familj dog i aids.

edit: Ta 20-40mg nitrazepam tillsammans med en energy-dryck och var tacksam att du fick iaf det utskrivet. Du kan alltid be läkaren om att switcha till oxacand om du vill ha mer benzo-benzo istället för sömn-benzo.

edit2: kombinera med imovane 15mg.

Sorry för att vara besserwisser, men måste korrigera dig där då det inom Försäkringskassan samt svensk psykiatris riktlinjer inte klassas som psykisk ohälsa att drabbas av närståendes dödsfall. Det är sorg och något alla ska klara av att hantera, oavsett utgång och antal avlidna. Har jag av erfarenhet precis fått lära mig.
Citera
2016-12-17, 05:37
  #802
Avstängd
DougLees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Sorry för att vara besserwisser, men måste korrigera dig där då det inom Försäkringskassan samt svensk psykiatris riktlinjer inte klassas som psykisk ohälsa att drabbas av närståendes dödsfall. Det är sorg och något alla ska klara av att hantera, oavsett utgång och antal avlidna. Har jag av erfarenhet precis fått lära mig.
Det jag skrev råkade också vara en erfarenhet.
Citera
2017-01-06, 14:30
  #803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken1987
Gick till vårdcentralen, sa jag mådde dåligt och visste något som hette stesolid. Fick recept på 2 burkar direkt.

Blev jävligt chockad kan man ju säga. Läkaren var inte så vidare bra på svenska heller.

Var hittar man denna vårdcentral? Jag har inga som helst missbrukstendenser men har stora problem att ens få Sobril utskrivet där jag går nu.

Tillägg: Såg nu att personen som skrev inlägget var avstängd. Om någon annan har tips på vårdcentraler i Stockholmsområdet som "gärna" skriver ut Sobril så hör gärna av er.
__________________
Senast redigerad av blondinibland 2017-01-06 kl. 14:34.
Citera
2017-01-06, 14:56
  #804
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Var hittar man denna vårdcentral? Jag har inga som helst missbrukstendenser men har stora problem att ens få Sobril utskrivet där jag går nu.

Tillägg: Såg nu att personen som skrev inlägget var avstängd. Om någon annan har tips på vårdcentraler i Stockholmsområdet som "gärna" skriver ut Sobril så hör gärna av er.

Jag tror att användaren som du citerar helt enkelt hade en väldig ''tur'', om man nu ska använda det ordet. Jag skulle inte använda det, då missbrukare - i min mening, hur hårt det än låter - inte ska ha dylika mediciner utskrivna; inte i det syftet som de avser använda dem, i alla fall.

OnT:

Har du återkommande problem med ångest, som hindrar dig från att fungera normalt i vardagen? I så fall ska du be om en remiss från t. ex. vårdcentralen till en öppenvårdsmottagning. Där får du förhoppningsvis kontakt med psykolog och en fast läkarkontakt. Behöver du Sobril som vid behovs-medicin så är en kontakt med en psykiater på en ÖVM din bästa chans, istället för att ränna runt i hela Stockholmsområdet och leta efter ''rätt'' läkare som ''gärna'' skriver ut bensodiazepiner. Vårdcentralsläkare är enligt min erfarenhet restriktiva av naturen - i de flesta fall. Särskilt eftersom de läkare som man träffar när man söker sig till vårdcentraler är sådana som man bara träffar en enstaka gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback