Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-05, 23:59
  #613
Medlem
CAPSNEGERNs avatar
Hej, jag flyttade in i ny lägenhet för bara en månad sedan. Tecknade även hemförsäkring med drulle/allrisk då jag blev tipsad om detta.

Idag bestämde jag mig för att hänga min tv på väggen, den satt där i 48h sen föll den ner.

Kan jag anmäla detta eller är det för tidigt efter tecknat medlemskap? Enligt deras sida ska det gälla från första dygnet.

Men känns som dom kommer ifrågasätta endel när en olycka hände bara en månad efter.

Någon som varit med om liknande?
Citera
2023-05-31, 19:24
  #614
Medlem
sonicyouthzs avatar
Min laptop har fått vattenskada. Lämnade in den hos en reperatör som gav mig prisförslag 12 000 , datorn kostade 30 000 ny. Dom menar att prisförslaget är preliminär uträkning då andra komponenter kan vara skadade (sannolikt)

Reparatören menar också att vattenskada i den mängd troligtvis kommer innebära problem senare trots reparation.

Jag har aldrig använd mig av min försäkring tidigare , så vet inte riktigt hur det ser ut. Kommer dom bara betala ut för reperationen eller kan dom förstå att i längden är det klokare att betala ut större mängd så jag kan köpa något nytt istället ?
Citera
2023-06-05, 18:52
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
Man måste inte ha en hemförsäkring.
Det är ingen lag som tvingar en.
Om man har pengar på banken kan
man betala själv för det är inte säkert
att du får ut så mycket ändå.

Två av två händelser, två olika tillfällen, två olika GM, två olika F-bolag och jag har inte fått ut en spänn.
En misshandel och en stöld.

Anledningen till att jag läser denna tråden nu är för att jag jagar info om ett nice F-bolag, men funderar faktiskt på att bara skita i det.

Jävla scammers är det.
Citera
2023-08-22, 22:51
  #616
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Tappade min mobil och hade dessförinnan lagt undan min klocka i ryggsäcken trodde jag men måste ha trillat ur så hade dubbel otur för blev så fördärvad av att mobilen pajade att jag glömde klockan mitt i skogen.

Hann anmäla mobilen på Folksams hemsida men skrev då inget om klockan. Sen efter det gick mobilen sönder totalt så kunde inte göra en anmälan på klockan förrän ett par dagar senare när jag fixat med ny mobil och ringde då in för jag hade inget BankID då. Och tyckte det lät som att personen på Folksam inte trodde på mig. Är väl ovanligt att man tappar de två dyraste portabla prylarna man äger på samma gång Jag sa att jag inte vet om jag ska lämna in mobilen på lagning eller inte för vett fan om det är värt att betala självrisk nu när jag har ny mobil.

Men vill ju ha pengar för klockan. Har skickat in kvitton, bilder på klockan, polisanmälan och certifikat. Har i mailen frågat om det är nåt mer jag behöver göra men inte fått svar tillbaka.

Nu till frågan: Vad ska jag göra nu? Tänkte att det kan vara värt att fråga här innan man sitter i lång telefonkö. Bara vänta och hoppas man får ett svar? Eller behöver jag snacka nåt med polisen? Folksam har ju fått numret på anmälan och en bild på att det är polisanmält. Tidigare fick jag en hel flyttkartong med prylar stulen och tog typ två dagar innan jag fått besked om att jag skulle få pengar men det här ärendet har tagit lång tid.
Citera
2023-11-17, 21:52
  #617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAPSNEGERN
Hej, jag flyttade in i ny lägenhet för bara en månad sedan. Tecknade även hemförsäkring med drulle/allrisk då jag blev tipsad om detta.

Idag bestämde jag mig för att hänga min tv på väggen, den satt där i 48h sen föll den ner.

Kan jag anmäla detta eller är det för tidigt efter tecknat medlemskap? Enligt deras sida ska det gälla från första dygnet.

Men känns som dom kommer ifrågasätta endel när en olycka hände bara en månad efter.

Någon som varit med om liknande?

Tummen mitt i handen? Du måste ju märkt att tvn tiltade när du hängde på den.

Nej det är inte för tidigt, men hade aldrig kunnat anmäla den skadan för pinsamt men sen är jag hantverkare med.
Citera
2023-12-13, 19:14
  #618
Medlem
CAPSNEGERNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalettdykare
Tummen mitt i handen? Du måste ju märkt att tvn tiltade när du hängde på den.

Nej det är inte för tidigt, men hade aldrig kunnat anmäla den skadan för pinsamt men sen är jag hantverkare med.

Nej, TV:n lutade aldrig; den satt riktigt stadigt när den väl var monterad. Den var monterad i en arm som kunde sträckas ut något, vilket möjliggjorde vridning när jag satt i soffan. Jag genomförde flera tester innan jag vågade låta den hänga fritt. Jag var på Byggmax innan och fick dom största skruven med tillhörande pluggen som passade i hålen på fästet. Jag misstänker att den lossnade på grund av det åldrande murbruket som min gode hyresvärd berättade om efter olyckan.

Jag är inte särskilt händig, och det fanns säkert bättre sätt att göra det på, men jag följde instruktionerna. Jag borde ha knackat och känt mer på väggen, men jag tänkte mer att en stenvägg är väl ändå bara en stenvägg.

Äsch då, ibland måste man släppa stoltheten och inse att försäkringar finns där för att täcka skador när olyckan eller slarvet inträffar.

För övrigt kan jag tillägga att jag fick både svar och ersättning mycket snabbt. Idag har jag en liknande TV, men den är två generationer nyare.
Citera
2023-12-24, 12:27
  #619
Medlem
Adelaides avatar
Jag har Trygghansa just nu men funderar på att byta till Folksam. Onödigt eller bra?
Citera
2023-12-24, 16:32
  #620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag har Trygghansa just nu men funderar på att byta till Folksam. Onödigt eller bra?

Vet ej om Folksam, har haft den förut men aldrig hänt något. Jag har däremot ofrivilligt haft TH detta året, pga Moderna osv, där jag fått ett paket stulet, det skiter dessa fullständigt i, man har stulit mina pengar helt enkelt. Precis som Länsförsäkringar tidigare gjort.
Citera
2024-01-16, 11:07
  #621
Medlem
Jag är också mycket intresserad av ämnet hemförsäkring !!!
Jag läser alla tips med nöje
Citera
2024-03-14, 16:00
  #622
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AgamemnoN-
Va lustigt, länsförsäkringar har jag erfarenhet av, är kanske inte helt opartisk. Men för att svara på dina frågor:
  • Är det ett bra pris för en ungdom som ska flytta in i en hyres?
    Ja det är ett bra pris, det finns säkert billigare, gör det nästan alltid, men bra är det.
  • Är allrisk nödvändigt och vad är det egentligen?
    Allrisk ersätter ditt lösöre vid plötsliga och oförutsedda händelser, typ om du tappar mobilen i golvet eller slår omkull tvn, den brukar ersätta från 30.000 - 50.000 kr per skadetillfälle, är olika bolag till bolag.
  • Är Länsförsäkringar ett bra försäkringsbolag?
    Länsförsäkringar har alltid legat bland topp när det kommer till nöjda skadekunder, och det är det viktigaste att kolla på utöver priset när det kommer till föräskringar och föräskringsbolag.
  • Vad har ni för hemförsäkring och hur mycket på ett ungefär betalar ni (om ni bor i hyresrätt dvs.)?
    Jag bor i en bostadsrätt i andrahand, så jag har samma typ av försäkring som du, har ett lösöresbelopp på 200.000kr nu tror jag, samt allrisk, minns fan inte exakt hur mycket jag betalar, men runt tusenlappen är det iaf.
  • Har ni något annat att rekommendera?
    Om du är villkorsnörd så skulle jag rekommendera www.konsumenternasforsakringsbyra.se, där kan du jämföra villkor.
Jag har sett att min hemförsäkring kostar ca 1100 men om jag är med i facket kostar den inget men medlemsavgift varje månad blir dyrare om man bara utnyttjar det
Citera
2024-04-12, 17:14
  #623
Medlem
Spookjurets avatar
Jag har Trygghansa och det har jag fått ångra så nu söker jag ett bättre försäkringsbolag. Jag blev misshandlad. Slogs ned och fick huvudet dunkat i gatan. Det var bara en kränkning ansåg Trygghansa. Om det är en kränkning vad är då en misshandel undrar jag nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback