Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-10-02, 07:47
  #1405
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Tja en fråga ang handskar till MT.

Är det stor skillnad på MT handskar och vanliga boxningshandskar?

Sitter och kikar på nya handskar då mina gamla vittrar sönder as we speak, kollar just nu på Fairtex BGV1, men känns segt att lägga typ 1100 kr på handskar om det finns liknande kvalite för kanske 500 eller så?

Har ni några tips?

Den stora skillnaden mellan en renodlad MT-handske och en "klassisk" boxhandske är att den senare har längre - och tightare - manschett. Ofta har "klassiska" boxhandskar också lite mer stoppning vid handflatan. I en MT-handske behöver man ju både ibland kunna böja handleden något (när man i clinch greppar bakom motståndarens huvud, bl.a). och kunna greppa tag i saker (som när man fångar någons spark för att svepa), så det görs lättast i en handske med just kortare marschett och mindre stoppning i handflatan.

Jag köpte (tillräckligt) bra MT-handskar från muaythaistore.se - som var tillverkade av det Thailändska märket Thaismai. De är gjorda i läder och är - för priset - riktigt bra. Jag har använt mina sedan i februari - så har bara kanske 70 pass i dem än, men hittills har jag varit mycket nöjd.

Det är - tycker jag - en riktigt bra (och prisvärd) handske. De brukar ligga strax under 400kr på muaythaistore.se

Jag har också sett att Decathlon reat ut sina "Outshock"- MT-handskar nu. Ungefär samma prisbild 350-400 spänn för ett par i läder.

Som sagt - inte märken med samma "cred" som fairtex, yokkao, Raja eller Windy, men å andra sidan väldigt mycket handske för pengarna.
Citera
2023-10-02, 08:00
  #1406
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Den stora skillnaden mellan en renodlad MT-handske och en "klassisk" boxhandske är att den senare har längre - och tightare - manschett. Ofta har "klassiska" boxhandskar också lite mer stoppning vid handflatan. I en MT-handske behöver man ju både ibland kunna böja handleden något (när man i clinch greppar bakom motståndarens huvud, bl.a). och kunna greppa tag i saker (som när man fångar någons spark för att svepa), så det görs lättast i en handske med just kortare marschett och mindre stoppning i handflatan.

Jag köpte (tillräckligt) bra MT-handskar från muaythaistore.se - som var tillverkade av det Thailändska märket Thaismai. De är gjorda i läder och är - för priset - riktigt bra. Jag har använt mina sedan i februari - så har bara kanske 70 pass i dem än, men hittills har jag varit mycket nöjd.

Det är - tycker jag - en riktigt bra (och prisvärd) handske. De brukar ligga strax under 400kr på muaythaistore.se

Jag har också sett att Decathlon reat ut sina "Outshock"- MT-handskar nu. Ungefär samma prisbild 350-400 spänn för ett par i läder.

Som sagt - inte märken med samma "cred" som fairtex, yokkao, Raja eller Windy, men å andra sidan väldigt mycket handske för pengarna.


Tack för ett välutformat svar! Skulle du säga att det är värt att lägga en extra slant för att få fairtex eller går det bra med andra också?

Hittade detta paket som jag blev sugen på, shorts + en snygg handske som inte ser ut som eldorado kvalite från Kanong. Hittar dock inte en enda review om dom.
Men man blir ju läskad, handske + shorts båda ser ut att vara fin kvalle på bilderna för under 1000 lappen ist för fairtwx endast handske för 1000+ sek

https://www.muaythaiboxning.com/set-121-red

Kollade lite på raja också men folk säger att dom kan vara lite klumpiga speciellt runt tummen. Jag kör inte med något särskillt nu heller (rude boys) så mina krav är väll inte till månen direkt haha

Vad tror du?

Mvh
Lasse
Citera
2023-10-02, 08:20
  #1407
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseFranGnesta
Tack för ett välutformat svar! Skulle du säga att det är värt att lägga en extra slant för att få fairtex eller går det bra med andra också?

Jag tycker personligen att det handlar om hur mycket man tränar och hur seriös man vill vara i sin träning.

Jag själv är ju inte _främst_ Muay Thai-fighter, utan boxare. Jag har boxats av och till i närmare 40 år och varit _mycket_ aktiv inom det (så som i tävlat i nationella, nordiska och europeiska mästerskap, på tiden då jag fortfarande tävlade) och coachar numer boxning. Jag började prova på MT i februari - därför att några lokala gubbar här där jag bor ville A) bli bättre på klassisk boxning och B) verkade tycka att jag var en kul gubbe att leka med. Så jag är verkligen inte "superseriös" i mitt Muay Thai-utövande.

Jag brukar köra i den klubben 1-2 pass i veckan, och då främst på helgerna, medan jag tränar boxning själv, eller coachar andra 4-5 vardagar i veckan.

Vad jag däremot tycker är att MT-märken som kommer _från just Thailand_ ofta är betydligt bättre än andra märken (som Venum, t.ex. eller Budo Nord, eller Adidas) som riktar sig till en bredare målgrupp, generellt, än bara just MT.

_Jag_ skulle aldrig lägga pengarna på att köpa Raja eller Fairtex eller Yokkao eller något sådant dyrt profilmärke - men jag är heller inte såpass engagerad i MT. Jag "leker" MT-träning 1-2 pass i veckan, och för det duger mina Thaismai-handskar utmärkt. Och jag tror jag köpte dem för runt 350kr.


Citat:

Hittade detta paket som jag blev sugen på, shorts + en snygg handske som inte ser ut som eldorado kvalite från Kanong. Hittar dock inte en enda review om dom.
Men man blir ju läskad, handske + shorts båda ser ut att vara fin kvalle på bilderna för under 1000 lappen ist för fairtwx endast handske för 1000+ sek

https://www.muaythaiboxning.com/set-121-red

Kollade lite på raja också men folk säger att dom kan vara lite klumpiga speciellt runt tummen. Jag kör inte med något särskillt nu heller (rude boys) så mina krav är väll inte till månen direkt haha

Vad tror du?

Alltså - det är givetvis kul med custom made shorts och med sitt eget namn på och sådär. Det här - som paket betraktat - känns å andra sidan mer "kul" än "bra". Shortsen är säkert helt ok.

Men handskarna är - av allt jag kan döma, när jag läser det - inte värt det.

Jag skulle - i det fall att jag gillade shortsen - köpa ett par custom shorts, och sedan satsa någon hundring till för att få en _duglig_ - men billig - handske i _läder_. Så som de jag tipsade om tidigare - typ Thaismai, eller så.

Men det är förstås bara mina $0.02 - och jag är _verkligen_ ingen expert på Muay Thai. Jag är en glad amatör, som främst tränar det för det sociala - att jag får hänga med goa kampsportsgubbar!
Citera
2023-10-02, 08:31
  #1408
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag tycker personligen att det handlar om hur mycket man tränar och hur seriös man vill vara i sin träning.

Jag själv är ju inte _främst_ Muay Thai-fighter, utan boxare. Jag har boxats av och till i närmare 40 år och varit _mycket_ aktiv inom det (så som i tävlat i nationella, nordiska och europeiska mästerskap, på tiden då jag fortfarande tävlade) och coachar numer boxning. Jag började prova på MT i februari - därför att några lokala gubbar här där jag bor ville A) bli bättre på klassisk boxning och B) verkade tycka att jag var en kul gubbe att leka med. Så jag är verkligen inte "superseriös" i mitt Muay Thai-utövande.

Jag brukar köra i den klubben 1-2 pass i veckan, och då främst på helgerna, medan jag tränar boxning själv, eller coachar andra 4-5 vardagar i veckan.

Vad jag däremot tycker är att MT-märken som kommer _från just Thailand_ ofta är betydligt bättre än andra märken (som Venum, t.ex. eller Budo Nord, eller Adidas) som riktar sig till en bredare målgrupp, generellt, än bara just MT.

_Jag_ skulle aldrig lägga pengarna på att köpa Raja eller Fairtex eller Yokkao eller något sådant dyrt profilmärke - men jag är heller inte såpass engagerad i MT. Jag "leker" MT-träning 1-2 pass i veckan, och för det duger mina Thaismai-handskar utmärkt. Och jag tror jag köpte dem för runt 350kr.




Alltså - det är givetvis kul med custom made shorts och med sitt eget namn på och sådär. Det här - som paket betraktat - känns å andra sidan mer "kul" än "bra". Shortsen är säkert helt ok.

Men handskarna är - av allt jag kan döma, när jag läser det - inte värt det.

Jag skulle - i det fall att jag gillade shortsen - köpa ett par custom shorts, och sedan satsa någon hundring till för att få en _duglig_ - men billig - handske i _läder_. Så som de jag tipsade om tidigare - typ Thaismai, eller så.

Men det är förstås bara mina $0.02 - och jag är _verkligen_ ingen expert på Muay Thai. Jag är en glad amatör, som främst tränar det för det sociala - att jag får hänga med goa kampsportsgubbar!


Jag är som du, lekman. Tränar mt 2-3 ggr i veckan så att jag slipper löpträna som cardio då jag aldrig kommer upp på löparbandet på gymmet haha. Ska kolla på ditt alternativ då jag ändå inte tävlar eller så. Kör mest mitsar och lätt sparring. Jo läder är nog att föredra!

Ska kika in ditt alternativ! Köpte budo nord benskydd och är inte as nöjd om man säger så. Hade tidigare benskydd som var i helt mjuka material som var vadderade som jag gillade mkt mer än dom ”hårda skalen”. Tycker dom ramlar av för enkelt så det stör sparringen att man måste dra upp dom samt så skalar dom av huden på tårna 🤣

Tack för din input! Uppskattas verkligen

Missade att dom var custom short såg bara pris 900 kr handske + shorts vilket var lockande hehe
Citera
2023-12-08, 18:29
  #1409
Medlem
Jag har fått upp ögonen för Smilla Sundell och det ska bli kul att följa henne de kommande åren.

Dock har jag lite svårt att faktiskt värdera hennes ONE-bälte. Hur bra är hon egentligen? Om vi slår ihop alla organisationer och bälten i hennes viktklass - vilken plats är hon rankad då?
Joanna Jędrzejczyk vann IFMA-titeln i thaiboxning fem gånger. Smilla väger några kilo mer än JJ men om vi bortser från det, vem skulle vinna dem emellan? (När JJ var i sin prime).
Citera
2023-12-10, 22:36
  #1410
Medlem
Nån som har koll på klubbarna på longbeach koh lanta?
Ska ner några veckor över jul och tänkte hålla igång lite med träningen.
Senast jag var nere så körde jag på stadion och det var ju oldschool och hardcore men ser att det öppnat upp lite snyggare och flashigare gym nu och man börjar ju bli till åren så matta och grejer känns lite mer lockande än betonggolv😂😂😂
Och hur är det med handskar och grejer finns sånt att köpa eller är det till att släpa med sig sånt från Sverige?
Citera
2023-12-15, 12:48
  #1411
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sionvise
Nån som har koll på klubbarna på longbeach koh lanta?
Ska ner några veckor över jul och tänkte hålla igång lite med träningen.
Senast jag var nere så körde jag på stadion och det var ju oldschool och hardcore men ser att det öppnat upp lite snyggare och flashigare gym nu och man börjar ju bli till åren så matta och grejer känns lite mer lockande än betonggolv😂😂😂
Och hur är det med handskar och grejer finns sånt att köpa eller är det till att släpa med sig sånt från Sverige?

Har ingen jättekoll på klubbar och sådär - men Muay Thai-shoppar finns det ju precis överallt på Koh Lanta. Många av de inhemska märkena (Thaismai, Boon, osv.) är ju fortfarande "väldigt mycket grej för pengarna".
Citera
2023-12-15, 13:57
  #1412
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Jag har fått upp ögonen för Smilla Sundell och det ska bli kul att följa henne de kommande åren.

Dock har jag lite svårt att faktiskt värdera hennes ONE-bälte. Hur bra är hon egentligen? Om vi slår ihop alla organisationer och bälten i hennes viktklass - vilken plats är hon rankad då?
Joanna Jędrzejczyk vann IFMA-titeln i thaiboxning fem gånger. Smilla väger några kilo mer än JJ men om vi bortser från det, vem skulle vinna dem emellan? (När JJ var i sin prime).

Svårt att säga, kvinnor har inte varit särskilt accepterade inom Thailands thaiboxning så det finns inte särskilt mycket att jämföra med till skillnad från männen. Var väl fram tills i år(eller om det var förra året) som kvinnor tvingades krypa in under repen för att gå in i ringen.

Det finns organisationer som IFMA och WBC med titlar som väger tungt. Sen skulle jag nog nästan säga att den kvinnliga kickboxningen bör räknas in här också, för många kvinnliga thaiboxare har kickboxningen varit ett vänligare alternativ. Där finns det många fler organisationer(t.ex. ISKA) och lika hög nivå på dom, främst i Holland och Japan men även från USA(Lion).

Smilla är nog alldeles för ung och det är alldeles för tidigt i karriären för att kunna jämföra henne med t.ex. Joanna.
Citera
2023-12-15, 16:51
  #1413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Jag har fått upp ögonen för Smilla Sundell och det ska bli kul att följa henne de kommande åren.

Dock har jag lite svårt att faktiskt värdera hennes ONE-bälte. Hur bra är hon egentligen? Om vi slår ihop alla organisationer och bälten i hennes viktklass - vilken plats är hon rankad då?
Joanna Jędrzejczyk vann IFMA-titeln i thaiboxning fem gånger. Smilla väger några kilo mer än JJ men om vi bortser från det, vem skulle vinna dem emellan? (När JJ var i sin prime).
Hon bor ju i Thailand och har enligt ryktet svårt att få till matcher mot inhemska thailändska tjejer så hon är nog hyfsat bra då ingen verkar vara sugen på att möta henne.

Minns inte hennes record på rak arm även om det går att googla fram men det är riktigt bra för någon som är så ung och nu pratar vi proffsmatcher.
Citera
2023-12-15, 18:37
  #1414
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Hon bor ju i Thailand och har enligt ryktet svårt att få till matcher mot inhemska thailändska tjejer så hon är nog hyfsat bra då ingen verkar vara sugen på att möta henne.

Nivån på den kvinnliga thaiboxningen i Thailand är dock rätt så låg. Hon skulle nog få det svårare om hon mötte fighters som Tiffany van Soest eller Anissa Meksen, båda två är väl typ halvpensionerade men tror de hade vunnit över Smilla. Båda två är thaiboxare men tagit sina titlar i kickboxningsvärlden.

Den japanska kickboxningsscenen finns också, där är nivån högre än i Thailand.

(Vill bara tillägga att jag inte tycker Smilla är dålig utan bara att det är väldigt tidigt i karriären för henne samtidigt som jag knappt anser att hon mött de bästa som jag anser finns utanför Thailand.)
Citera
2024-01-20, 15:44
  #1415
Medlem
Brottargalnings avatar
Jag kollar inte på alla galor från RWS men kollar då och då.

Tror att Uma Gali är den första som representerat Sverige på RWS, tyvärr gick det inte hela vägen men det var en bra match. Går att se höjdpunkterna här:

https://www.youtube.com/watch?v=SGD7YYEBQ24

Visserligen kör de med thaiboxningshandskar men tycker att de som gillar Ones thaiboxning borde ta en titt på RWS också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback