Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-23, 19:03
  #8953
Medlem
Käkar Vival, 5mg ibland. Provade 10mg istället nu med en liten whisky och den dånande radion som bara spelar ångest har lugnat sig några hack. Fantastisk kombo.

Hur ofta kan jag snaska till med denna kombon utan att effekten försvinner?

Lider av hypokondri eller liknande nu och måste rodda mycket på samma gång, klarar man att ta enbart 10mg Vival 3 gånger i veckan eller blir det för mycket?
Citera
2024-04-27, 19:36
  #8954
Medlem
Alltså jag hade stesolid rektallösnng som jag istället för att stoppa i stjärten bestämde mig för att ”dricka”, det vill säga inta oralt.

Har även såndär sprutor som man ska använda oralt.

Fungerar rektallösningen lika bra som sprutorna om man tar dem oralt?
Citera
2024-04-27, 19:58
  #8955
Medlem
Någon som kan jämföra stes mot sobril och/eller lyrica. Hade ni föredragit att ha stes istället för både sobril & lyrica till exempel?

Nu har jag dock lyrica mot smärta och inget ”lugnande” eller ”välmående”, men jag antar att jag eventuellt får räkna med att kryssa även lyrican om jag ska försöka byta oxascand mot stes.

Eller jämföra stes med iktorivil? Det sistnämnda är det jag helst vill prova då de ska hålla sig hela dygnet. Då behöver man inte få sina ”panikångest” attacker när hela kroppen & knoppen sätter stopp och ta multipla doser av sobril pga lägre halveringstid.

Stes är något jag börjar överväga om iktorivil är uteslutet.
Citera
2024-04-28, 06:31
  #8956
Medlem
Kalle-Dussin-XIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Någon som kan jämföra stes mot sobril och/eller lyrica. Hade ni föredragit att ha stes istället för både sobril & lyrica till exempel?

Nu har jag dock lyrica mot smärta och inget ”lugnande” eller ”välmående”, men jag antar att jag eventuellt får räkna med att kryssa även lyrican om jag ska försöka byta oxascand mot stes.

Eller jämföra stes med iktorivil? Det sistnämnda är det jag helst vill prova då de ska hålla sig hela dygnet. Då behöver man inte få sina ”panikångest” attacker när hela kroppen & knoppen sätter stopp och ta multipla doser av sobril pga lägre halveringstid.

Stes är något jag börjar överväga om iktorivil är uteslutet.

Jag hade tagit Sobril + Lyrica alla dagar i veckan, än Stesolid ensamt. Av Lyrica blir man både ångestdämpad och glad på samma gång.
Den ångestdämpande effekten som man får av både Sobril och Lyrica borde väga upp till samma effekt som Stesolid.
Citera
2024-04-28, 07:53
  #8957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin-XII
Jag hade tagit Sobril + Lyrica alla dagar i veckan, än Stesolid ensamt. Av Lyrica blir man både ångestdämpad och glad på samma gång.
Den ångestdämpande effekten som man får av både Sobril och Lyrica borde väga upp till samma effekt som Stesolid.

Om jag skulle lyckas få behålla lyrica, och det handlar om att byta stes mot sobril? Något du skulle gjort? Har fått förfrågan men tackade som sagt nej då, för att jag hade siktet inställt på iktorivil då den verkar vara precis som sobril (inget man direkt kan bli hög på) men håller i sig nästan hela dagen kontra sobril.

Stes har jag läst att många får den där ”hög känslan” utav den och de är inte det jag söker.

Annars stes som tillägg till natten kanske istället för sobril för ihållande sömn
Citera
2024-04-28, 20:48
  #8958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testoboy15
Om jag skulle lyckas få behålla lyrica, och det handlar om att byta stes mot sobril? Något du skulle gjort? Har fått förfrågan men tackade som sagt nej då, för att jag hade siktet inställt på iktorivil då den verkar vara precis som sobril (inget man direkt kan bli hög på) men håller i sig nästan hela dagen kontra sobril.

Stes har jag läst att många får den där ”hög känslan” utav den och de är inte det jag söker.

Annars stes som tillägg till natten kanske istället för sobril för ihållande sömn
Du blir inte "hög" på Stesolid snarare ångestdämpad och kanske lite mjuk i kroppen och seg rent allmänt.

Funkar perfekt att tex sova på bla.

Ångestmässigt är det väl den näst bästa Bensodiazepinen efter Iktorivil om vi utgår ifrån hur länge effekten sitter I.
Citera
2024-04-29, 23:49
  #8959
Medlem
porqupines avatar
Hej! Är det någon som vet om det är lagligt att strypa alla receptförnyelser från psykiatrin på Stesolid när man fått benso i 10 år sedan man var 20 år gammal på ett regelbundet intervall? Det har varit läkarbyten 7 eller 8 gånger pga inga riktiga psykiatriker som pallar jobba kvar, och alla AT/ST-läkare slutar inom ett halvår/år.

De vägrar nu skriva ut och enligt mitt ”vanliga” schema. (Och det är de själva som satt mig på daglig benso-dos sedan jag sökte hjälp för 10 år sen) började med 10mg Oxascand vid behov, nu nere på max 20mg Diazepam om dagen.

Nu har de strypt mina recept pga de behöver blodprover för jag har begärt en adhd-utredning. Men när jag slutar med stesolid (som egentligen inte har en psykisk verkan längre efter 10 år) så får jag hjärtklappning, feber, svettningar, panikångest, yrsel,illamående och overklighetskänslor.

Vad göra? Kan de göra såhär?
Har frågat där, men de svarar inte på vad jag ska ta mig till. Jag har provat trappa ut snabbt innan och då har jag kräkts och behövt åka ambulans.
__________________
Senast redigerad av porqupine 2024-04-30 kl. 00:10.
Citera
2024-05-01, 20:05
  #8960
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porqupine
Hej! Är det någon som vet om det är lagligt att strypa alla receptförnyelser från psykiatrin på Stesolid när man fått benso i 10 år sedan man var 20 år gammal på ett regelbundet intervall? Det har varit läkarbyten 7 eller 8 gånger pga inga riktiga psykiatriker som pallar jobba kvar, och alla AT/ST-läkare slutar inom ett halvår/år.

De vägrar nu skriva ut och enligt mitt ”vanliga” schema. (Och det är de själva som satt mig på daglig benso-dos sedan jag sökte hjälp för 10 år sen) började med 10mg Oxascand vid behov, nu nere på max 20mg Diazepam om dagen.

Nu har de strypt mina recept pga de behöver blodprover för jag har begärt en adhd-utredning. Men när jag slutar med stesolid (som egentligen inte har en psykisk verkan längre efter 10 år) så får jag hjärtklappning, feber, svettningar, panikångest, yrsel,illamående och overklighetskänslor.

Vad göra? Kan de göra såhär?
Har frågat där, men de svarar inte på vad jag ska ta mig till. Jag har provat trappa ut snabbt innan och då har jag kräkts och behövt åka ambulans.
Det tragiska är att de kan göra vad fan de vill mer eller mindre.

Du kan stå på något i 20 år och sedan så går din läkare i pension och den nya tycker att typ all Stesolid du har stått på utan att missbruka utan bara ordinerad dos dagligen skall väck och typ ersättas med Atarax och är de schyssta så erbjuder de dig inläggning och snabb nedtrappning inom slutenvården på max ett par veckor om du har tur och inte pallar att lägga av CT (vilket förövrigt vid långvarigt Bensodiazepinbruk och höga doser är livsfarligt).

Skulle man mot förmodan bli nekad nedtrappning inom slutenvården så är det behandlingshem under längre vistelse som gäller.

Är den nya läkaren dock det minsta förstående så fattar denne att sådant här går att trappa ut själv men under lång tid för att undvika mesta möjliga obehag och skriver ut ett schysst nedtrappningschema som man kan följa hemma om man har disciplin till det.

Ungefär samma dilemma som för smärtpatienter som har stått på Morfin, Tramadol odyl under väldigt lång tid till följd av någon sjukdom eller skada modell brutal och så blir det läkarbyte till någon nyutexaminerad förmåga som klipper opiaterna till förmån för Panodil typ.
Citera
2024-05-06, 17:37
  #8961
Medlem
Har gått på bensedin bra länge nu, bytte från alpra till bensedin och började på en dos som var 120mg/dygn och är nu nere på 2.5mg kväll och 2.5mg morgon och jag är livrädd.

Hela dagarna går ut på att ha dödsångest, skakig, svettig och ögonen känns konstiga. Har stått på denna dos nu i en månad men det stabiliseras aldrig. Är trött på att ha abstinens hela tiden.

Jag är super rädd för kramper, alltså dödsrädd för kramper.
Citera
2024-05-06, 18:26
  #8962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lefreak
Har gått på bensedin bra länge nu, bytte från alpra till bensedin och började på en dos som var 120mg/dygn och är nu nere på 2.5mg kväll och 2.5mg morgon och jag är livrädd.

Hela dagarna går ut på att ha dödsångest, skakig, svettig och ögonen känns konstiga. Har stått på denna dos nu i en månad men det stabiliseras aldrig. Är trött på att ha abstinens hela tiden.

Jag är super rädd för kramper, alltså dödsrädd för kramper.
Är du så rädd för kramper så uppsök sjukvården och förklara ditt dilemma så kan du säkert få ickenarkotikaklassad EP medicin under ett tag.

Å andra sidan lär du inte behöva vara rädd för kramper längre om du har trappat ut så pass så att du är nere på 5 mg om dagen nu och har varit i en månad.

Bensodiazepinabstinens är inte rolig för att den sitter i så länge och likt alkohol i värsta fall kan ta kål på dig.

Opiater typ Heroin ska vara ännu värre men det är inget man dör av och det går över mycket snabbare rent fysiskt sedan så har man bara det psykiska begäret att tampas med.
Citera
2024-05-06, 18:49
  #8963
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lefreak
Har gått på bensedin bra länge nu, bytte från alpra till bensedin och började på en dos som var 120mg/dygn och är nu nere på 2.5mg kväll och 2.5mg morgon och jag är livrädd.

Hela dagarna går ut på att ha dödsångest, skakig, svettig och ögonen känns konstiga. Har stått på denna dos nu i en månad men det stabiliseras aldrig. Är trött på att ha abstinens hela tiden.

Jag är super rädd för kramper, alltså dödsrädd för kramper.

Som WhiskeyTango84 är inne på - ffa Tegretol is the shit! Kan du utan biverkningar och probs stå på tills du blir nollad, vilket borde vara snart?
Citera
2024-05-06, 18:52
  #8964
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Som WhiskeyTango84 är inne på - ffa Tegretol is the shit! Kan du utan biverkningar och probs stå på tills du blir nollad, vilket borde vara snart?

Jag borde vara nollad redan för länge sedan men är så rädd för det sista steget pga kramperna. Hur får man tegretol?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback