Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-07, 18:11
  #517
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du känner inte till att det är en av de viktiga bitarna inom vetenskaplig metod?
På vilket sätt anser du att önskan om att hitta felaktigheter skulle vara negativt på seriös forskning?

Det är inte fel att hitta felaktigheter i en seriös forskning, denna trådskaparen kan väl ändå inte anse att denna tråd utgör seriös forskning. Samtidigt så behövs det ett samarbete från båda parter som vill framhäva sin rätt, denna framhävning har endast skett genom smutskastning.

Samtidigt kan flera påstå sig ha "gåvan" att spå folk, men det är förmodligen inte heller sant.

Diskussion kring ett objekt, som inte längre vill samarbeta på grund av påhopp, gör att tråden tyvärr tappat diskussionsunderlag. Dock är ämnet i sig mycket intressant
Citera
2010-03-07, 18:16
  #518
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
...denna framhävning har endast skett genom smutskastning.
Har jag smutskastat eller försökt vara saklig?
Citera
2010-03-07, 18:18
  #519
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har jag smutskastat eller försökt vara saklig?

Absolut inte, du är väl en av få som har försökt att driva denna diskussion sakligt nu på slutet. Vilket har varit mycket givande.
Citera
2010-03-07, 18:21
  #520
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Absolut inte, du är väl en av få som har försökt att driva denna diskussion sakligt nu på slutet. Vilket har varit mycket givande.
Tack, jag lär mig tydligen.
Citera
2010-03-07, 18:29
  #521
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tack, jag lär mig tydligen.

Haha, det gör vi nog alla.

När jag gick in i denna diskussion var jag också mycket skeptiskt, men tror mig ha fått viss förståelse för att spådomar kanske har med troende att göra. Om man tror något tillräckligt mycket kanske man omedvetet kan styras mot de resultat som har uttalats.

Det är fortfarande en gåta, men mycket intressant ämne.
Citera
2010-03-07, 18:32
  #522
Medlem
Krafses avatar
skellefteewa har sagt att jag har en tomte under uteförrådet. Hon säger att det är sant även om det låter konstigt, och att det inte är konstigare än att utomjordingar finns, vilket jag faktiskt håller med om. Jag menar, varför skulle det inte finnas ett litet minifolk som bygger sina boningar under marken och vill hålla sig osynliga från oss människojättar?

Nu är det så att jag tror på fullaste allvar att det kan finnas en tomte där. Skratta om ni vill men jag säger bara vad jag tror.
Huset vi bor i är byggt rakt på ett berg, så gräsmattan är bara drygt 50cm djup och sen tar berget emot, MEN vid uteförrådet slutar berget, (det ser iaf ut så om man tittar på hur marken ser ut) så det går troligtvis finfint att gräva där, antingen rakt under uteförrådets golv eller precis utanför och snett in kanske.

Nyfiken som jag var så gick jag ut igår och kollade, och där inne i förrådet ligger lite träpallar och träskivor på golvet, ett riktigt skabbigt golv alltså, eller inte ens ett golv, bara nåt jord/pallgolv med hö och sånt över. Det finns en träskiva i hörnet som jag inte vågat lyfta på än, (Eller jag har inte vågat lyfta någonting, sen står det massa grejer där inne som jag måste ha ut innan jag kan börja inspektera vad som finns under ytan) för det ser ut som om det är en hålighet där under om man kikar in lite under den. Vågar jag lyfta den helt? Tänk om tomten hoppar fram som en jävla ninja och spellcastar mig! Nej men seriöst, nu ska vi inte skämta, det kan ju finnas tomtar på riktigt.

Jag noterade förövrigt att snön precis intill utförrådets vägg (förrådet som varken har värme eller är vindtätt fo shit) är avsevärt mer smält än om man kollar längre bort från väggen. - Det finns alltså en värmekälla där i marken som får snön att smälta snabbare. Detta är på SKUGGSIDAN av förrådet, så det är inte solljuset som har smält snön. Hur förklarar ni detta?

Det finns även en liten upptrampad stig i snön som leder från förrådet och in i skogen nånstans, jag ser dock inte vad för spår det är. Kan vara vad som helst, en rådjursstig eller nåt kanske. Men hur som helst, intresset växer ju mer jag upptäcker om det här förrådet och dess närliggande natur. Nu ska jag ut och leta efter hål i marken igen och kanske tomtespår i snön. Vill ju inte att grannarna ska se, de kommer ju tro att jag är helt dum i huvudet som går runt där och tittar ner i marken och så, men nu börjar det bli lite mörkare ute så det är dags att ge sig ut och kolla snart.

Skulle förresten vara kul om skellefteewa visste mer om tomten, hur gammal han är och hur han ser ut i övrigt.
Hur som helst, skellefteewa har hittills sagt att tomten är drygt en halvmeter hög men nästan lika bred. En riktig liten välgödd tjocksmock alltså!



Förrestenskellefteewa, vet du något om min granne, eller iaf huset där? Det finns ett hus snett ovanför oss, en speciell sak med det huset och ägaren som du kan få spå om du vill. Det är mer bara som ett litet minitest men faktiskt så kan det nog ha att göra med tomten nu när jag tänker på det.
Jag kan avslöja det anmärkningsvärda med huset och dess ägare efter att du har gjort ett försök att spå fram det, och under tiden ska jag kolla vad jag kan angående vår lilla tomtefar där ute i förrådet.
Citera
2010-03-07, 18:34
  #523
Medlem
snapcases avatar
Stänger den här tillfälligt för att rensa OT.
//Mod
Citera
2018-05-01, 09:52
  #524
Moderator
Bättre sent än aldrig brukar det heta.
Tråd upplåst igen på begäran efter en något längre tillfällig låsning än det var tänkt.

/Moderator
Citera
2018-05-02, 08:09
  #525
Medlem
Ok, då dristar jag mig till att bumpa denna i mitt tycke intressanta tråd. Den är läsvärd och visar på hur svårt det är att få medium som påstår sig ha en fantastisk förmåga att kunna komma några konkreta och unika detaljer om någon person, trots att de fått den info de själva säger ska räcka.

Det handlar alltså om att de säger sig kunna spå, bara genom att ha det sammanlagda antalet bokstäver i en persons för och efternamn. Fast den som läser tråden kommer ju att märka att träffsäkerheten är tämligen diffus, att de självutnämnda mediumen/spågummorna etc ofta ändrar sig i vad de behöver för att kunna spå samt att deras spådomar generellt sett bara är det vanliga snömoset med Barnum-uttalanden etc som på inga sätt är unika för aktuell individ utan kan passa på väldigt många.

Av det kan man då med fog anta att deras påstådda förmågor inte alls beror på någon magisk övernaturlig unik gåva eller krafter, utan handlar om det gamla vanliga Cold Reading, vaga detaljer typ Barnum-uttalanden, och fiskandet efter info. Samt att när man påtalar det så blir vederbörande sur och börjar med krystade bortförklaringar och tillmälen etc. Intet nytt under solen.

Men, nu har det ju gått några år, kanske pulsen gått ner lite (det blev ju lite ”hett” i tråden tidigare...) Så ska vi köra ett försök att sätta fart på tråden igen? Nu finns det ju säkerligen mycket mer att hitta om olika personer om man söker här på forumet etc, som kanske kan lura den aningslöse att mediumen har fantastiska förmågor men inte imponerar på de klarsynta skeptikerna.

Så, kan någon som tidigare deltagit i tråden, kanske skellefteewa, eller nån annan, försöka sig på att visa att de verkligen har nån magisk förmåga att spå, genom att ge oss unika och mer exakta detaljer om oss som de inte kan hitta genom att söka på nätet utan sådant som ja kräver just nån övernaturlig förmåga för att pricka in och alltså inga Barnum-uttalanden som kan stämma på väldigt många.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback