Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-03-27, 17:54
  #277
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Sexköpslagen nämner ju uttryckligen att den sexualla tjänsten eller förbindelsen ska vara tillfällig.

Vad menas med det? Om jag köper klippkort hos Anna08, då är det ju inte tillfälligt? Om jag träffar träffar en thaitjej ett gång i veckan och vi ser en film och sen har sex och varje månad ger jag henne 2500 kronor som hon kan skicka hem till familjen i Thailand, är det lagligt?

Tillfällighetskriteriet bygger på förhållandets natur, det spelar alltså ingen roll om du går till en viss prostituerad varje dag eller om ni ser på en film efteråt, det är fortfarande att betrakta som sexköp. Däremot kan det knappast tolkas som en tillfällig förbindelse vid ett samboförhållande, kanske inte så trevligt att dela bostad med en sådan dock.

Dessutom måste jag tillägga att det är ganska larvigt att försöka hitta kryphål i ett väldigt primitivt brott, menat att det är extremt enkelt att avgöra om det föreligger eller ej.
Citera
2010-03-27, 18:11
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Tillfällighetskriteriet bygger på förhållandets natur, det spelar alltså ingen roll om du går till en viss prostituerad varje dag eller om ni ser på en film efteråt, det är fortfarande att betrakta som sexköp.

Då är det alltså olagligt att vara en sugardaddy i Sverige?

Varför använde lagstiftaren ordet "tillfällig" om det nu är ointressant?
Citera
2010-03-27, 18:16
  #279
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Då är det alltså olagligt att vara en sugardaddy i Sverige?

Varför använde lagstiftaren ordet "tillfällig" om det nu är ointressant?

För att det inte ska vara förbjudet att ge sin partner en gåva.

Vad en sugardaddy innebär vet jag inte.
Citera
2010-03-27, 18:45
  #280
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Tillfällighetskriteriet bygger på förhållandets natur, det spelar alltså ingen roll om du går till en viss prostituerad varje dag eller om ni ser på en film efteråt, det är fortfarande att betrakta som sexköp. Däremot kan det knappast tolkas som en tillfällig förbindelse vid ett samboförhållande, kanske inte så trevligt att dela bostad med en sådan dock.

Dessutom måste jag tillägga att det är ganska larvigt att försöka hitta kryphål i ett väldigt primitivt brott, menat att det är extremt enkelt att avgöra om det föreligger eller ej.

Detta belyser återigen att lagen inte går att tillämpa på samtyckande förbindelser, åtminstone inte om det ska göras på ett rättssäkert sätt. Lagen är löjeväckande och uppvisar en skrämmande oförståelse för rättssäkerhet. Våra politiker är inte kompetenta, vilket understryks av att vi har en känslostyrd justitieminister som inte ens har en akademisk examen.
Citera
2010-03-27, 18:52
  #281
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Detta belyser återigen att lagen inte går att tillämpa på samtyckande förbindelser, åtminstone inte om det ska göras på ett rättssäkert sätt. Lagen är löjeväckande och uppvisar en skrämmande oförståelse för rättssäkerhet. Våra politiker är inte kompetenta, vilket understryks av att vi har en känslostyrd justitieminister som inte ens har en akademisk examen.

Du fortsätter att sprida rena lögner utan någon som helst förankring. Det är om att jag skulle skriva: lagen är världens främsta lag alla kategorier, andra länder blir gröna av avund för att de själva inte lyckats författa ett sådant mästerverk. Intressant är också att i och med lagen ökade Sveriges rättssäkerhet med 100 %.

Men det gör jag inte. Däremot finns det inga problem med lagstiftningen, förutom för de som själva begår brottet i fråga, att det skulle vara rättsosäkert är givetvis bara trams.
Citera
2010-03-27, 18:57
  #282
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitySoundtrack
Men det gör jag inte. Däremot finns det inga problem med lagstiftningen, förutom för de som själva begår brottet i fråga, att det skulle vara rättsosäkert är givetvis bara trams.

Att lagen är svåravgränsad och att det finns allvarliga problem med tillämpningen har såväl lagstiftare som polisväsende själva påpekat. Om inte trafficking eller koppleri är inblandat så är bevisläget dessutom hopplöst. Och lagen har fått allvarlig kritik från lagrådet.

Det är du som sprider lögner...
Citera
2010-03-27, 19:02
  #283
Medlem
CitySoundtracks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Att lagen är svåravgränsad och att det finns allvarliga problem med tillämpningen har såväl lagstiftare som polisväsende själva påpekat. Om inte trafficking eller koppleri är inblandat så är bevisläget dessutom hopplöst. Och lagen har fått allvarlig kritik från lagrådet.

Det är du som sprider lögner...

Inte alls, vad lagrådet säger är oavsett vad irrelevant då oklarhet alltid klargörs av praxis. Att det skulle vara svåravgränsat är helt felaktigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback