Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-11, 19:19
  #841
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pariba
Jag gör eget utbildningsmaterial och har alltid enorma jävla (!!!) problem med att få till ett bra ljud. Förra året köpte jag en mikrofon, Rode NTG-1 som jag kopplar in i min kamera (Nikon D3300). Jag kör fantommatning (48 volt, som också ska vara rätt inställt). Har ingen separat digital ljudinspelare utan jag koppar ihop den med kameran.

Jag tycker det är en bra mikrofon för det jag håller på med, när jag väl får till det, men det är sällan det blir riktigt bra. Det jag framförallt har problem med är det väldigt ofta uppstår någon typ av rundgångsljud (vet dock inte om det är rundgång), som mestadels går igång i samband med att jag talar, men även ibland när jag är tyst.

Det går heller inte att ta bort ljudet helt med hjälp av Premiere Pro (denoiser-funktionen), även om jag ibland får bort vissa delar av störningarna. Det är inte alltid jag uppmärksammar ljudet, men sitter man och lyssnar tillräckligt noga så är det jobbiga bakgrundsljud som uppstår, som då alltså påminner om svaga "rundgångsljud".

För att försöka beskriva ljuden så är det första ett svagt rundsgångsljud, som kommer och går i bakgrunden. Och det andra är ungefär samma ljud som om man har glömt vattenkranen på och det droppar lite då och då, ungefär som att det skulle regna utomhus.

Någon som känner igen problemet? Vad skulle man kunna göra för att lösa skiten? Sjukt frustrerande att efter varje inspelning stöta på problemet...

Det är svårt att få bra ljud i kameror. Bäst är att använda extern ljudkälla, tex en Zoom

En grej kan vara att autofokusen slår hela tiden och det blir hackljud på inspelningen.

Ett annat problem är den inbygga ACG-kretsen (Automatic Gain Control) som förstärker låga ljud så det blir brusigt ljud på "normal" volym.
Vet inte om den funktionen är påslagen. Kolla det i ljudinställningarna
Den förstärker signaler så att det ligger på gränsen till rundgång. Det blir kaka på kaka om den är på.

Kolla också att högtalaren inte är på (om det finns en sån i kameran).
Citera
2017-09-20, 20:22
  #842
Medlem
MortalDiseases avatar
Hej på er! Här kommer ett problem jag skulle vilja ha hjälp av ifrån er flashbacks användare!

Jag har en dbx286s som är kopplad till en focusrite 2i4 som i sin tur är kopplad med usb till min dator.

Jag använder en shure sm7b mikrofon till denna setup

jag har varit nöjd men den men har nu uppdaterat lite och köpt ett mixerbord (pv10at) och satt in den istället för min gamla focusrite 2i4..

och där kommer problemet, min dator verkar inte hitta min mikrofon längre, vad är felet? Mikrofonen fungerar som den ska men jag kan inte använda den till datorn, så som att ringa skypesamtal eller att spela in något i exempelvis audacity. Detta är en dynamisk mikrofon så jag behöver ingen fantommatning, i fall någon trodde att problemet skulle sitta där.

Någon som har koll på detta där ute? skulle vara ytterst tacksam i fall någon kan lösa problemet!

Mvh
MortalDisease
Citera
2018-02-10, 15:13
  #843
Medlem
Zickan_s avatar
Jag har en fråga som egentligen inte hör till musikforumet men misstänker att svaren kanske finns här.

Jag har ett audient id14 som jag skulle vilja använda för att prata via skype och liknande program. Skype och teamspeak hittar ljudkortet men får inget ljud i micken, ljud i hörlurarna får jag dock.
Misstänker att det kan vara antalet ingångar som ställer till det? Några tips?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback