Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2010-10-12, 22:24
  #49
Medlem
jakersnelhests avatar
Jag hade en Peugeot 406 tills juli förra året... Här ger jag en lista på vad som gick sönder!

-Informationsdisplay (byttes)
-Klimatanläggningens display (byttes)
-Stereon (Originalmonterad) (byttes)
-Generatorn (byttes)
-Airbagsystemet (orkade inte bry mig)
-Farthållaren (orkade inte bry mig)
-ABS-givare (byttes)
-Tempgivare (byttes)
-Fjärrlåset funkade när det själv hade lust med det efter ett tag (orkade inte bry mig)
-Några jävla krängningshämmare i plast (!?) kajkade ur i bakvagnen (byttes)
-Kompressorn till AC'n dog (orkade inte bry mig och sålde skiten.)

Tror det var allt... MEN, väldigt bekväm för sin storlek, ingen rost och snygg att titta på... Ack, ack, ibland saknar jag Peggen.

Nu har jag en Audi och vet inte om dom är jättemycket bättre, en sidoairbags tändning är trasig och centrallåset har pajat om man inte låser upp med nyckel i bakluckan... x) Nåväl, inte lika diger lista direkt. Men jag köper aldrig mer en Peugeot dock! Synd på till utseendet och komforten bra bilar.
Citera
2010-10-13, 18:54
  #50
Medlem
Puggens avatar
Att AC går sönder är allt som oftast inget typfel utan handhavande fel. Jättemånga stänger av sin AC vintertid eller rent allmänt då de anser att den "inte behövs". Problemet är att en AC är konstruerad för att gå regelbundet. Annars torkar packningar och annat och det i normala fall, helt täta systemet blir otätt och därmed dyrt att laga då alla komponenter i en bil oftast sitter otillgänglig med omfattande demontering som följd. Så alltså, se till att AC/ACC klimatanläggningen är igång hela tiden, även vintertid. Den lilla bränslebesparing du eventuellt gör genom att stänga av AC förlorar du 10 ggr om i reparationskostnader när ACn går sönder...

När däremot en specifik, drivande detalj i AC systemet går sönder, tex kompressor så är det isåfall oftast kass kvalitet på produkten. Men läckage, bristfällig kylning osv är som sagt, alltsom oftast handhavande fel.

ABS givare verkar vara något som går sönder på många bilmodeller, inte enbart Peugeot. Troligtvis en något för klen konstruktion. Jag vet många olika bilmodeller vars ABS krånglat när kuggkransen på drivknuten gått sönder tex. Tyder som sagt på en dålig konstruktion.

Sen får man ha i åtanke att en bil är en väldigt komplicerad konstruktion med många komponenter som behöver försörjas av el eller med många rörliga delar osv. Att då bygga ett helt felfritt system som ska klara allt från -40 till +50 i temperaturskillnader, klara av att köra nästintill offroad samt klara väta, fukt, stötar osv är ytterst svårt. Att sedan komponenterna åldras med tiden gör heller inte saken bättre. Man får kompromissa helt enkelt och det nordiska klimatet är kanske inte alltid det mest ultimata och är dessutom en liten marknad och därmed rätt lågt prioriterad. Att bygga en helt felfri bil som fungerar överallt går alltså inte så köper man en bil som man tror kommer vara helt felfri så är man ganska dum och naiv. Men samtidigt så ska inte bilhelvetet går sönder konstant. Att påstå att Peugeot skulle vara mer felbenägen än andra märken är alltså inte riktigt hela sanningen. Alla bilmärken krånglar mer eller mindre beroende på modell, konstruktion, hur bilen körs och används, hur den servas osv. Ha detta i åtanke. En sak till, du kommer aldrig att göra en vinst på din bilaffär, tro mig
Citera
2010-10-13, 20:05
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakersnelhest

Dom grejerna du tar upp är inte direkt typiskt för 406. Visst har krängningshämmare fått anmärkning hos besiktningen på en del bilar men det är en rätt liten reparation att byta. Att varningslampor lyser ibland utan att det är något fel vet jag har förekommit en del på 406 men jag tror inte att det är något särskillt vanligt just på den modellen.

Det framgår ju inte hur gammal bilen var. Generator behöver bytas på alla bilar & displayer likaså. Som "Puggen" skriver är det ofta problem med AC på alla bilar av olika orsaker.

Nej, jag vill absolut hävda att Peugeot 406 har varit den mest prisvärda & lyckade mellanklassbilen i modern tid. Den hyllades väldigt när den kom 1996 & den har visat sig hålla ihop riktigt bra. Att vissa bilar är dåliga är inte så märkligt då den faktiskt börjar komma upp i åren.

Själv har jag fått absolut nog av Audi efter att ha suttit i reparationsträsket.
Citera
2010-10-13, 21:27
  #52
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Dom grejerna du tar upp är inte direkt typiskt för 406. Visst har krängningshämmare fått anmärkning hos besiktningen på en del bilar men det är en rätt liten reparation att byta. Att varningslampor lyser ibland utan att det är något fel vet jag har förekommit en del på 406 men jag tror inte att det är något särskillt vanligt just på den modellen.

Det framgår ju inte hur gammal bilen var. Generator behöver bytas på alla bilar & displayer likaså. Som "Puggen" skriver är det ofta problem med AC på alla bilar av olika orsaker.

Nej, jag vill absolut hävda att Peugeot 406 har varit den mest prisvärda & lyckade mellanklassbilen i modern tid. Den hyllades väldigt när den kom 1996 & den har visat sig hålla ihop riktigt bra. Att vissa bilar är dåliga är inte så märkligt då den faktiskt börjar komma upp i åren.

Själv har jag fått absolut nog av Audi efter att ha suttit i reparationsträsket.

Det var en 00a, så den var sju år gammal när jag ägde den med ganska få mil. Man kan alltid ha oturen att få ett s.k måndagsexemplar, för så fort något var lagat gick nästa grej sönder.
Men, som du säger, var den prisvärd ändå, och allt positivt som skrivits om den. Annars hade jag ju inte köpt den från början. Men jag älskade allt, förutom problemen, med den bilen.. Haha. Det är väl därför jag fått absolut nog av Peugeot, efter reparationsträsket. Min mormor däremot har klarat sig fint med både 206 och 407.
Citera
2010-10-13, 21:57
  #53
Medlem
Puggens avatar
Sedan tar tex Audi bra mycket mer betalt för sina bilar och om då bilen krånglar till en förbannelse känns det betydligt mer "surt" än för en Peugeot som krånglar. Jag skulle inte vilja påstå att man får vad man betalar för men däremot har bilens pris onekligen påverkan på ens bedömning och åsikt/upplevelse om bilen
Citera
2010-10-13, 22:27
  #54
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Sedan tar tex Audi bra mycket mer betalt för sina bilar och om då bilen krånglar till en förbannelse känns det betydligt mer "surt" än för en Peugeot som krånglar. Jag skulle inte vilja påstå att man får vad man betalar för men däremot har bilens pris onekligen påverkan på ens bedömning och åsikt/upplevelse om bilen

Helt rätt! Där kan jag inte annat än hålla medl kostar väl lika mycket att underhålla en Peugeot som en Audi, även om verkstadsbesöken är tätare. Eller what the heck, Audi är säkert dyrare ändå.. Haha! Men mer prestige i ringarna än lejonet
Citera
2010-10-13, 23:26
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakersnelhest
Helt rätt! Där kan jag inte annat än hålla medl kostar väl lika mycket att underhålla en Peugeot som en Audi, även om verkstadsbesöken är tätare. Eller what the heck, Audi är säkert dyrare ändå.. Haha! Men mer prestige i ringarna än lejonet

Nja, det vetefan vad det skulle vara för sorts prestige i så fall. Andra generationens A4 som kom 2000 kan jag bara inte skilja från en Skoda. Den ser så slätstruken & tradig ut att klockorna fan stannar. 2004 fick den dock ett extremt lyckat ansiktslyft, men då lades ju 406an ner så då var de inte konkurrenter längre. Efter att ha kört både Audi A4 & VW Jetta kan jag bara konstatera att det måste fan vara samma bil. Dock är designen på A4 lyckad från & med 2004.

Första generationens A4 som var kombatant med 406an var verkligen ingen charmig skapelse heller. Jag fattar inte var prestigen skulle finnas.
Citera
2010-10-13, 23:41
  #56
Medlem
jakersnelhests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Nja, det vetefan vad det skulle vara för sorts prestige i så fall. Andra generationens A4 som kom 2000 kan jag bara inte skilja från en Skoda. Den ser så slätstruken & tradig ut att klockorna fan stannar. 2004 fick den dock ett extremt lyckat ansiktslyft, men då lades ju 406an ner så då var de inte konkurrenter längre. Efter att ha kört både Audi A4 & VW Jetta kan jag bara konstatera att det måste fan vara samma bil. Dock är designen på A4 lyckad från & med 2004.

Första generationens A4 som var kombatant med 406an var verkligen ingen charmig skapelse heller. Jag fattar inte var prestigen skulle finnas.

Förvisso sagt med glimten i ögat(som synes), och ditt totaldissande får stå för dig även fast slätstruken är väldigt passande - men designen tilltalar mig ändå. Visst var Peugeoten snyggare och mer originell, det råder det inga tvivel om. Själv kan jag dock skilja en Skoda från en Audi, även utan kontaktlinser. Dels på utseendet, och dels på materialvalet i kupén.
Citera
2010-10-14, 09:23
  #57
Medlem
My name is Earls avatar
Jag börjar tröttna på min 406:a , den är helt enkelt för bra, jag har kört totalt 4000 totalt händelseslösa mil med den, har enbart bytt en fjäderbenslagring och främre krängningsstagen på de 2 åren jag har ägd den, och när man hela sitt liv har kört i gamla billiga skitbilar är det en rejäl förändring. Jag kommer troligen att byta ut den nästa år när den slår över 20k mil.
Citera
2010-10-14, 12:03
  #58
Medlem
Janne-Taikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecstanol
Ett köpråd så gott som något är ju att varna för Peugeot.
Min andra 307:a har gått snart 7000 mil och jag har bytt i stort sett halva bilen.

Haha, kunde vart jag som skrivit det där, hade bilen i drygt 1.5 år tror jag, listan på vad som inte åtgärdades under den tiden är väldigt liten, var inne med bilen på verkstan i ungefär varannan månad det skumma är att min svågers bror köpte Peugote samtidigt som oss, bilarna stod brevid varandra, hans har gått klockers, annat än de vanliga lampbytena som faktiskt kännetecknar Peugote (kan man väl säga utan att överdriva) så har han kvar sin och är sjukt nöjd med den, vår är såld till nån stackars sate som tyckte han gjorde stans deal
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback