Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-06-06, 13:41
  #13
Medlem
Privatpers0ns avatar
Måste ju säga att det är fascinerande att läsa om era fördomar som går i stil med att nästan alla kriminella är inavlade analfabeter som inte klarar av det vanliga samhället. Det är väl helt enkelt så att det finns en liten procent som inte passar in och således går sin egen väg? Jag har hela mitt liv umgåtts i en gråzon med allt från kristna till mördare. Jag har aldrig tvekat på att gå över lagen de gånger de har behövts.

Kriminella har en helt annan moral än vanliga människor, sen att den bild jag kommer måla upp nu är en aning romantiserad i era ögon är en sak ni själva får stå för. Men en vanlig människa som aldrig har slagits kommer ha svårt att försvara en vän. En person som aldrig har varit utsatt för något skulle nog se ner på sin vän som plötsligt blir arbetslös och hamnar hos fogden. Medan en kriminell person skulle ställa upp på sin vän på ett helt annat sätt.

Kort sagt att gå den breda vägen ger en helt annan moral, och något som kallas tjuvheder (gäller långt från alla). Men om man är jagad och bara har varan så byggs en lojalitet upp som ingen kan förstå om man inte upplevt den.
__________________
Senast redigerad av Privatpers0n 2010-06-06 kl. 14:07.
Citera
2010-06-07, 08:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privatpers0n
Måste ju säga att det är fascinerande att läsa om era fördomar som går i stil med att nästan alla kriminella är inavlade analfabeter som inte klarar av det vanliga samhället. Det är väl helt enkelt så att det finns en liten procent som inte passar in och således går sin egen väg? Jag har hela mitt liv umgåtts i en gråzon med allt från kristna till mördare. Jag har aldrig tvekat på att gå över lagen de gånger de har behövts.

Kriminella har en helt annan moral än vanliga människor, sen att den bild jag kommer måla upp nu är en aning romantiserad i era ögon är en sak ni själva får stå för. Men en vanlig människa som aldrig har slagits kommer ha svårt att försvara en vän. En person som aldrig har varit utsatt för något skulle nog se ner på sin vän som plötsligt blir arbetslös och hamnar hos fogden. Medan en kriminell person skulle ställa upp på sin vän på ett helt annat sätt.

Kort sagt att gå den breda vägen ger en helt annan moral, och något som kallas tjuvheder (gäller långt från alla). Men om man är jagad och bara har varan så byggs en lojalitet upp som ingen kan förstå om man inte upplevt den.

Kan barra hålla med även om jag inte är brottsling.
1. Helvete vad fördomar folk har om denna värld.....skilj på fakta och sanning. Fakta är en uppgift bekräftad av minst tre parter oberoende av varandra och där parterna kan dokumenteras som trovärdiga. Det är mycket sällan jag ser fakta här inne. Inte för att det är intressant läsning och väldigt inehållsrika åsikter.
2. Heder och moral i denna världen kan bara förstås av dom som har levet eller lever i en motsvarande miljö, för den finns på den lagliga sidan också men mer sällsynt då överlevnadsvillkoren inte är lika hårda i den lagliga världen (fördomarna florerar MER här än i den undre). Ett exempel på detta är den militära världen, räddningstjänsten mm.
3. Dom som lyckas (och det är många som gör det i den undre världen om man definierar lycka som pengar, bilar och jetset liv, om än för en kort period) är knappas några dumhuvuden. Glöm inte att det är dom friska som beskriver sjukdomen och inte tvärt om. Med det menar jag INTE att många i den undre världen har problem med sin sjävlbild eller har en diagnos. Men det gör dom INTE till idioter som inte kan lägga ihop 2 och 2 eller kan sköta sina pengar. Mycket våld i den undre världen är en överlevnadsstrategi och en bevis för andra i denna värld att "ni kan lita på mig". Jag säger INTE att jag tycker det är OK. Men jag säger att jag förstår det....
4. Kan mycket väl vara så att dom i denna världen är avundsjuka men fakta är att jag nog hade varit det också om en majoritet stämplar en vid minsta snedsteg vilket gör det lite svårare att få detta liv som dom lever lagligt. Våldet, knarket och alla andra olagligheter kommer som en onödigt måste, som en sjukdom då du hamnar djupar och djupare i skiten. Inte förvånande att många blir just psykiskt labila och paranoida i denna miljö. Svagare har mer risk att hamna snabbare i det och andra inte. Andra är redan sjuka som barn och hamnar snett på grund av det.

Detta är bara min åsikt, ingen fakta men en åsikt. Detta gör att jag kan ha fel och kan köpa att bli motbevisad. Men jag tror än så länge att jag har en poäng i det jag skrivit.
Citera
2010-06-08, 14:31
  #15
Medlem
surfacings avatar
Värst vad varenda as här ska generalisera. Men okej låt oss förenkla företeelsen. Ja, många begår brottsliga gärningar för att dessa kanske inte har/hade så mycket val av förtjänst över eller rent utav mår dåligt, etc. Det är absolut ingen statistik att ens försöka mygla med. Fast somliga lever såhär för att dem gillar det eller till stor del valt det själva. Det är i själva verket dem som trådskaparen verkligen borde oroa sig över. Jag tror alla mer eller mindre alla är avundsjuka på någonting. För vem fan är inte det?
__________________
Senast redigerad av surfacing 2010-06-08 kl. 14:39.
Citera
2010-06-08, 14:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Värst vad varenda as här ska generalisera. Men okej låt oss förenkla företeelsen. Ja, många begår brottsliga gärningar för att dessa kanske inte har/hade så mycket val av förtjänst över eller rent utav mår dåligt, etc. Det är absolut ingen statistik att ens försöka mygla med. Fast somliga lever såhär för att dem gillar det eller till stor del valt det själva. Det är i själva verket dem som trådskaparen verkligen borde oroa sig över. Jag tror alla mer eller mindre alla är avundsjuka på någonting. För vem fan är inte det?

Jag tror precis som du säger att det finns personer som väljer självmant att leva detta liv.
Men frågan är ju om dom är avundsjuka. Ska vi se varje individ som unik i den undre världen innan vi svarar och ger svar individuellt så kna vi ju för helvete hålla på tills vi är maskföda. Jag kan inte tolka frågan annat än generell därav svaret. Skulle majoriteten i denna värld vara avundsjuk så skall jag villigt be om ursäkt och omvärdera min generella inställning. Men nu är det ju så att jag skulle finna det högst osannolikt att det är avundsjuka som generellt driver folk att frivilligt eller ofrivilligt att söka sig till denna livsstil. Och slutligen, as vet i helvete om jag är men vill du generalisera så är det upp till dig
Citera
2010-06-08, 14:48
  #17
Medlem
Lowrider66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccla
Är medlemmar i kriminella gäng generellt avundsjuka på folk som gör något vettigt med sina liv?

Eller tror dom på någon romantiserad bild över hur "badass" dom är, hur dom styr och ställer, lever ett fritt liv, whatever?

Med vettigt menar jag inte typiskt tråkigt Svenssonliv utan mer ett framgångsrikt liv (del i samhället, tjänar bra rena pengar, folk ser upp till en, osv. T.ex. doktorer, osv).
Kan också vända på frågeställningen,hur är det med de sk vanliga medborgarna som lever ordnade liv,hus,bil,sommarställe,båt,n´bra jobb.Hur många av dem är de som sneglar på motsatt sida och drömmer/tänker hur det skulle vara att bryta sig loss och leva "the wild life"

Sen kan man inte sticka under stol med att många har förutsättningarna redan från grundskolan att hamna på badass sidan än att doktera i ekonomi/läkare,advokat/osv osv...
Många kandidater till bättre/högre position har inte halkat/hamnat snett i tidig ålder..

resursbrist i skolan att plocka upp de som håller på glider finns inte i alla kommuner t ex.
Men för att inte hamna för långt bortfrån frågan egentligen handlar om.
Tror många som hamnar i den världen har det inte gått så bra för,självkännedom,jävlaranamma,självförtroende,til lit osv osv..Man har sökt bekräftelse och det börjar med den där dumleklubban på ICA affären för att eskalera till grövre brott.Alla i den här tråden känner säkerligen någon om just precis har hamnat så i tidig ålder.
Men sen har vi ju de STORA skurkarna som inte syns som inte lever i gängbildningar,utan sitter på på sina fina kontor odyl.
__________________
Senast redigerad av Lowrider66 2010-06-08 kl. 15:10.
Citera
2010-06-08, 15:30
  #18
Medlem
Lowrider66s avatar
Men en intressant vinkling på det är som säkert många upplevt.ja nu vet jag ju inte er ålder och vilket årtionde ni var i tonåren.Men det kiljer sig säkert på 70 talet,80 talet,90 talet 0ch 2000 talet

Vem är tuff/stark vem är feg/svag var ju en fråga som ställdes inom sig själva.
Om man sa nej till något som de andra ville göra/gjorde.
En del rökte på,de som sa nej tack de ansågs vara fega/svaga
De som inte följde på med på diverse räder de var fega/svaga
Osv osv.
Men i själva verket så var/är det ju de som faktiskt säger nej till gängtrycket,avstår att hänga på osv.
Som faktiskt är de som är starka/tuffa...
De som faller/föll för trycket är de som många gånger hamnar snett.men visst det finns ju solskenshistorier om folk som faktiskt vänt på skeppet och fått en gyllene tillvaro...
Citera
2010-06-08, 17:32
  #19
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NephilimMC
Jag tror precis som du säger att det finns personer som väljer självmant att leva detta liv.
Men frågan är ju om dom är avundsjuka. Ska vi se varje individ som unik i den undre världen innan vi svarar och ger svar individuellt så kna vi ju för helvete hålla på tills vi är maskföda. Jag kan inte tolka frågan annat än generell därav svaret. Skulle majoriteten i denna värld vara avundsjuk så skall jag villigt be om ursäkt och omvärdera min generella inställning. Men nu är det ju så att jag skulle finna det högst osannolikt att det är avundsjuka som generellt driver folk att frivilligt eller ofrivilligt att söka sig till denna livsstil. Och slutligen, as vet i helvete om jag är men vill du generalisera så är det upp till dig
Exakt. Men nu var det inte så att jag bokstavligen syftade på "varenda", så ta mig med en nypa salt. Om du inte förstådd det än så gillar jag att skriva i sarkastiska metaforer mellan raderna ibland.
__________________
Senast redigerad av surfacing 2010-06-08 kl. 17:43.
Citera
2010-06-08, 17:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Exakt. Men nu var det inte så att jag bokstavligen syftade på "varenda", så ta mig med en nypa salt. Om du inte förstådd det än så gillar jag att skriva i sarkastiska metaforer mellan raderna ibland.

Alltid svårt att förmedla tonlägen, ironi och andra "känslor" här och i textform.....
Jag förstod och mende samma tillbaka....du och jag hade nog fan kommit jävligt bra överens med en back öl så verkligen "no hard feelings".
Men det är verkligen ett intressant ämne och dom sista inläggen har verkligen varit skitbra och superintressanta att läsa....
Citera
2010-06-08, 18:10
  #21
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NephilimMC
Alltid svårt att förmedla tonlägen, ironi och andra "känslor" här och i textform.....
Jag förstod och mende samma tillbaka....du och jag hade nog fan kommit jävligt bra överens med en back öl så verkligen "no hard feelings".
Men det är verkligen ett intressant ämne och dom sista inläggen har verkligen varit skitbra och superintressanta att läsa....

Ja det är sant. Jag blir lätt missförstådd eftersom jag ofta tänker i trehundra blås och skriver hälften av vad jag menar, sedan förväntar mig att folk ska kunna räkna ut parallellerna själva. Det skapar vissa komplikationer för en människa som redan är relativt kontroversiell och van vid att bara mangla på. Men sådant är livet va hehe. Jag ser även fram emot lite nya rön här på krim-avdelningarna, så kanske det äntligen blir ett slut på saftkalasen. Var någon debatt om det tidigare i Om FB tror jag. Jaja nu ska jag sluta prata skit...
__________________
Senast redigerad av surfacing 2010-06-08 kl. 18:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback