Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-08-16, 17:50
  #13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringoBerra
Jag läste att som sjuksköterska i Norge så har man 40% mer i lön än i Sverige. Samtidigt läser jag en annan artikel som behandlar prisindexjämförelse och där är Norge 60% dyrare än Sverige (McDonaldsjämförelsen).

Alltså har du 20% mindre pengar att röra dig med varje månad i Norge förutsatt att du har samma omkostnader som i Sverige?
Fast jag känner folk som jobbar i Norge som hävdar att det inte stämmer - de har högre lön och bor och lever bättre där än här.
Däremot så är det guld för dem att komma hem till Sverige eftersom vi är väldigt billiga i jämförelse.

Den som har ordnat det bäst bor vid gränsen och arbetar i Norge - helt klart bästa lösningen - men de andra två tjänar ändå mer än när de bodde och arbetade i Sverige.
2010-08-16, 17:58
  #14
Avstängd
GringoBerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast jag känner folk som jobbar i Norge som hävdar att det inte stämmer - de har högre lön och bor och lever bättre där än här.
Däremot så är det guld för dem att komma hem till Sverige eftersom vi är väldigt billiga i jämförelse.

Den som har ordnat det bäst bor vid gränsen och arbetar i Norge - helt klart bästa lösningen - men de andra två tjänar ändå mer än när de bodde och arbetade i Sverige.

Det tror jag med.

Dock kanske de lever bättre i svenska mått mätt men helt normalt enligt norska. Dessutom tror jag att man förändrar sin livsstil när man upptäcker att en stor stark kostar 150 spänn och en ask cigaretter 90.
2010-08-17, 00:54
  #15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Låst för bristande diskussionsunderlag. /Mod.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback