Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-18, 11:57
  #313
Medlem
Fråga om mastring:

Jag har precis kommit igång med att spela in själv med Ableton 11. Vad är att tänka på om jag vill skicka en låt till mastring?

Viker format ? Waw?
Ska jag skicka alla spår eller ett spår med hela låten i en fil?

Jag antar att jag inte ska ha en massa plugins, absolut inte ”för-mastra” med att komprimera osv, ha så ”ren” inspelning som möjligt. Eller?

Men jag vill t.ex ha ett enkelt reverb på sången. Det borde väl en tekniker tycka är okej att jag lägger på inspelningen jag skickar .

Hoppas jag var hyfsat tydlig med mina frågor. Några tips?
Citera
2023-11-16, 01:44
  #314
Medlem
Mm..Foods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semesterskjortan
Fråga om mastring:

Jag har precis kommit igång med att spela in själv med Ableton 11. Vad är att tänka på om jag vill skicka en låt till mastring?

Viker format ? Waw?
Ska jag skicka alla spår eller ett spår med hela låten i en fil?

Jag antar att jag inte ska ha en massa plugins, absolut inte ”för-mastra” med att komprimera osv, ha så ”ren” inspelning som möjligt. Eller?

Men jag vill t.ex ha ett enkelt reverb på sången. Det borde väl en tekniker tycka är okej att jag lägger på inspelningen jag skickar .

Hoppas jag var hyfsat tydlig med mina frågor. Några tips?

Lite otydligt om du menar mix eller master.

Ska den iväg på mix vill du skicka den som separata stems, och om den ska vara helt torr eller inte får man nog kommunicera sinsemellan.

Det är aldrig en dum idé att skicka två uppsättningar med stems, en torr, och en blöt med eventuella pluggar och så vidare, för att kanske peka i en riktning du vill att låten ska gå i.

Ska den iväg på master dock är förutsättningen att mixen är färdig, i vilket fall kan du skicka hela låten som ett stycke WAV.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback