Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-17, 10:56
  #1
Medlem
hapdes avatar
Nu vart det så att jag hittade en gammal kalle anka pocket nummer 1 (tuff till tusen miljarder).
Jag tänkte kolla ifall någon kunde säga något om den och om den har något värde och vilken upplaga det är. Bilderna får tala för sig själva.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMG_4170.JPG
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMG_4173.JPG
Citera
2010-09-17, 10:58
  #2
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hapde
Nu vart det så att jag hittade en gammal kalle anka pocket nummer 1 (tuff till tusen miljarder).
Jag tänkte kolla ifall någon kunde säga något om den och om den har något värde och vilken upplaga det är. Bilderna får tala för sig själva.

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMG_4170.JPG
http://data.fuskbugg.se/skogsturken/IMG_4173.JPG

Det står tredje tryckningen
Citera
2010-09-17, 11:04
  #3
Medlem
PsychoactiveOils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Det står tredje tryckningen



Alltså 3dje upplagan av serien, första exemplaret?
Citera
2010-09-17, 11:11
  #4
Medlem
Jag skulle värdera den till runt 100kr, men jag är inte någon insatt samlare. Hade du hittat den för 2 år sen hade summan kunnat bli betydligt mycket större än så, men nu är det så att KA Pocket nummer 1 såldes nytryckt för något år sen och därför är serierna i den inte särskilt sällsynta längre.
Citera
2010-09-17, 11:12
  #5
Medlem
Helhetens avatar
Citat:
...faktiskt är farbror Joakim i denna pang-pocket tuffare än vanligt!


OnT: Ja tredje upplagan av första exemplaret, hör länge trycktes KA pockets i Italien förresten?
Citera
2010-09-17, 11:18
  #6
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoactiveOil
Alltså 3dje upplagan av serien, första exemplaret?
exemplaret ? menar du första boken eller första som trycktes i tredje upplagan, det tror jag inte man ha koll på...
Citera
2024-04-15, 11:02
  #7
Medlem
När kan nr 1 upplaga 2 vara tryckt?
O vet nån ett värde?
Citera
2024-04-15, 15:09
  #8
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famericks
När kan nr 1 upplaga 2 vara tryckt?
O vet nån ett värde?
Kan tyvärr bara svara på första frågan. Enligt Seriesam.com så trycktes KAP #1 för första gången 1968, och andra gången 1974
Citera
2024-04-16, 07:36
  #9
Medlem
Niggerss avatar
När jag samlade på Kalle Anka pocket på 80 talet, redan dår var nr 1 jättesvårt uppbringa. Tro jag hade nr #1 upplaga 2.. Tidigare Kalle Anka pockets hade varannan sida i färg och varannan i svartvit. Nyupplagor är alla sidor i färg.

Värde är oftast baserat på skicket. Nu är väl inte serier tidningar någon stor bransch längre, i förr i tiden fanns det butiker som sålde beg erier tidningar. Den tidning som jag fick bra betala , den var i usel skick. Det enda nummret av Elite Serier som kom ut 1985 där Kalle Anka åkte som en galning kring berlinmuren. Kajas var en gläde flicka åt Joakim Von anka, den skulle man behållit i bra skick idag.

Disney stoppade detta där väldig fort.
__________________
Senast redigerad av Niggers 2024-04-16 kl. 07:40.
Citera
2024-04-18, 00:42
  #10
Avstängd
En ny upplaga (den fjärde?) kom tydligen 1990 enligt Bokbörsen.

Jag och min bror hade mot slutet av 70-talet en komplett samling av KA Pocket nr 1-21 (plus i stort sett kompletta årgångar av KA & Co 1973-77 och en del äldre nummer från typ åren 1969-72). Vet förstås inte var och när pocketarna försvann, dem hade man ju gärna behållit men de har åkt åt sidan vid något tillfälle. Att de vanliga tidningarna fanns kvar i brorsans gamla pojkrum långt in på 90-talet vet jag, de hamnade till slut på tippen. Åren 1970-75 var absolut en guldålder för Disney-utgivningen i Sverige.
Citera
2024-04-20, 11:32
  #11
Medlem
Tyvärr är Kalle Ankas pocket inte värda särskilt mycket. Har tonvis av dem som jag vill bli av med men samtidigt inte vill kasta på soptippen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback