Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 21:44
  #2905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Var är skruvarna?
Jag la märke till dem direkt, men tvivlade först på vad jag såg och tänkte att det var ett skuggfenomen. Men sen ses de i all tydlighet. Tim Mosso kommenterar dem också, och menar att de har en stabilitetsskapande effekt på bezeln. Men det vete tusan. Jag har då aldrig upplevt bezeln på ett kvalitetsur som sårbar för stötar.
Citera
2017-10-31, 23:20
  #2906
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Vad sägs om denna som alternativ till t.ex. aquis?

https://www.youtube.com/watch?v=mBKzVX5GCQQ

Aldrig i livet! En Orient Blue Ray II har snyggare former än den Bratten. Nä, då är Oris ett bättre val. Det som talar för Bratten är att den är kronometerklassad (men kostar säkert en förmögenhet) men annars är det inget som lockar.
Citera
2017-11-01, 20:01
  #2907
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag la märke till dem direkt, men tvivlade först på vad jag såg och tänkte att det var ett skuggfenomen. Men sen ses de i all tydlighet. Tim Mosso kommenterar dem också, och menar att de har en stabilitetsskapande effekt på bezeln. Men det vete tusan. Jag har då aldrig upplevt bezeln på ett kvalitetsur som sårbar för stötar.
Man anar små skruvar på tvären, jag ser en vid 25 på denna: https://www.google.se/search?q=breit..._J5hoUPC64N1M:
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Aldrig i livet! En Orient Blue Ray II har snyggare former än den Bratten. Nä, då är Oris ett bättre val. Det som talar för Bratten är att den är kronometerklassad (men kostar säkert en förmögenhet) men annars är det inget som lockar.
Eller sub.
Citera
2017-11-01, 23:44
  #2908
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Testa denna? 500 meter, rejäl och en hammarhaj graverad på baksidan. Snygg grå urtavla, bättre än på denna bild.

Den går att hitta för under 20 på chrono24.

https://www.fredmansur.se/sv/oris-di...d-upplaga.html


Fick just hem min Oris Hammerhead - snygg, rejäl - och 45,5mm känns inte spec stort på handleden. Jäkligt skön länk också.
Citera
2017-11-02, 11:52
  #2909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockolat
Fick just hem min Oris Hammerhead - snygg, rejäl - och 45,5mm känns inte spec stort på handleden. Jäkligt skön länk också.
Grattis, en "No nonsense"-upplevelse.
Citera
2017-11-02, 12:54
  #2910
Medlem
Condottieris avatar
Men vad är egentligen problemet med Breitlings skruvar? De märken som har skruvarna på ovansidan är ju en annan sak (t.ex. Hublot och IWC). Men Breitlings sitter ju rätt diskret? Är de bara prydnad eller fyller de någon funktion?
Citera
2017-11-02, 12:59
  #2911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Men vad är egentligen problemet med Breitlings skruvar? De märken som har skruvarna på ovansidan är ju en annan sak (t.ex. Hublot och IWC). Men Breitlings sitter ju rätt diskret? Är de bara prydnad eller fyller de någon funktion?
Du länkade ju själv videoklippet med Tim Mosso häromdagen. Han förklarade att Breitlings mikroskruvar i bezeln fäster den bättre till boetten. Prydande är de verkligen inte. Jag kan inte erinra mig att jag skulle ha sett något liknande på något annat dykarur, så frågan är vilken nytta de gör och om de på något vis ska kompensera för någon konstruktionsmässig kompromiss i övrigt.
Citera
2017-11-02, 15:24
  #2912
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockolat
Fick just hem min Oris Hammerhead - snygg, rejäl - och 45,5mm känns inte spec stort på handleden. Jäkligt skön länk också.

Gratulerar! Hoppas att du blir nöjd. Hade du kikat på en Aquis i verkligheten innan du beställde din Hammerhead?
Citera
2017-11-02, 15:27
  #2913
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Du länkade ju själv videoklippet med Tim Mosso häromdagen. Han förklarade att Breitlings mikroskruvar i bezeln fäster den bättre till boetten. Prydande är de verkligen inte. Jag kan inte erinra mig att jag skulle ha sett något liknande på något annat dykarur, så frågan är vilken nytta de gör och om de på något vis ska kompensera för någon konstruktionsmässig kompromiss i övrigt.
Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker, jag vet inte om det behöver anses vara direkt missprydande. Kan det inte uppfattas som en finess och som något som höjer klockans industriella genuinitet? Det är väl en smaksak och som sagt, flera klockor har ju gjort skruvarna till en del av sitt varumärke. ORIS har inga, ändå får de ju anses vara ett billigare märke än Breitling. Å andra sidan har Rolex det inte...

Men denna har det.
https://www.blocket.se/stockholm/Aud....htm?ca=11&w=3
__________________
Senast redigerad av Condottieri 2017-11-02 kl. 16:00.
Citera
2017-11-02, 17:13
  #2914
Medlem
Condottieris avatar
Det här borde vara prisvärt: https://www.blocket.se/goteborg/Role....htm?ca=11&w=3
Citera
2017-11-02, 18:50
  #2915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker, jag vet inte om det behöver anses vara direkt missprydande. Kan det inte uppfattas som en finess och som något som höjer klockans industriella genuinitet? Det är väl en smaksak och som sagt, flera klockor har ju gjort skruvarna till en del av sitt varumärke. ORIS har inga, ändå får de ju anses vara ett billigare märke än Breitling. Å andra sidan har Rolex det inte...

Men denna har det.
https://www.blocket.se/stockholm/Aud....htm?ca=11&w=3
AP Royal Oak har väl synliga, hexagonala skruvar framtill på bezeln; dessa är medveten estetik, design. Ingen kan säga att Breitling SuperOcean II har mikroskruvar på sidan av bezeln i estetiskt syfte.

Om AP:s skruvar dessutom har ett funktionellt ändamål låter jag vara osagt. Enligt Tim Mosso har Breitlings mikroskruvar ett stabiliserande syfte för vridbezeln; det borde envar kunna sluta sig till, eftersom de omöjligen kan ha ett positivt, estetiskt syfte. Om det sen är nödvändigt eller uppväger fulheten med mikroskruvarna kan man kanske diskutera. Jag har då inte sett liknande på något annat ur, så det torde tala emot behovet av sådana skruvar.
Citera
2017-11-02, 20:34
  #2916
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Det här borde vara prisvärt: https://www.blocket.se/goteborg/Role....htm?ca=11&w=3
Jag tycker att du ska strunta i vad vi klocknördar tycker och köpa exakt vad du känner för.

Hur många klockor du än frågar vad andra tycker om, kommer du aldrig att hitta en som alla älskar. Jag ska ge dig en kort lektion i urnoerdologi.

-En klocka som antingen älskas eller hatas är en spännande klocka.

-En klocka som ingen tycker illa om är en tråkig klocka.

-En klocka alla älskar är av märken som RL-K (Roberto Liendh - Krahmfors) och finns inte.

-En klocka alla hatar kan vara en klocka som bara går sönder, men också en som visar tiden fantastiskt exakt.

Du kommer aldrig att hitta en klocka som alla klocknördar på nätet applåderar, så mitt råd är: Sammanfatta den faktamässiga information du fått på dina frågor och skit i vad vi knäppgökar tycker rent emotionellt.

Köp vad du själv vill ha. Du kan komma att ångra dig, men det gör praktiskt taget alla samlande klocknördar mer ofta än sällan
__________________
Senast redigerad av Sjilin 2017-11-02 kl. 20:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback