Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2005-01-02, 19:02
  #37
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Först när jag läste ovanstående så nickade jag instämmande och ansåg det självklart. Men vad är med den öppna spisen som gör att man inte kan ha ett bibliotek i rummet med den öppna spisen. Är det riskerna för rök/sot i rummet om det skulle ryka in, är det de kraftiga temperaturväxlingar som kan uppstå, är det det drag/luftväxling som en öppen spis skapar pga att det drar en hel del luft.... Eller vad är det som i sak gör det olämpligt?


Har du inte sett "The Day after Tomorrow"? Där ser du vad man gör med böcker i ett rum med öppen spis.
Citera
2005-01-02, 19:09
  #38
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustMe
Har du inte sett "The Day after Tomorrow"? Där ser du vad man gör med böcker i ett rum med öppen spis.

Jag har varken lagt boken, läst filmen, sett pusslet än mindre vet jag vad som åsyftas. Berätta min vän..
Citera
2005-01-02, 19:14
  #39
Medlem
Luxuss avatar
kanske böckerna känner obehag och är rädda för att bli kastade i elden?
eller för att brandrisken är lite högre i det rummet än i övriga?
hoppas svaret inte har att göra med bokbål då iallafall min bild av ett perfekt personligt bibliotek innefattar en rejäl öppen spis och en stor läderfåtölj framför.
Citera
2005-01-02, 19:16
  #40
Medlem
JustMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Jag har varken lagt boken, läst filmen, sett pusslet än mindre vet jag vad som åsyftas. Berätta min vän..

När den hemska istiden kommer eldar de med böckr för att inte frysa ihjäl i ett bibliotek, det var det jag åsyftade :-)
Citera
2005-01-02, 21:09
  #41
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Först när jag läste ovanstående så nickade jag instämmande och ansåg det självklart. Men vad är med den öppna spisen som gör att man inte kan ha ett bibliotek i rummet med den öppna spisen. Är det riskerna för rök/sot i rummet om det skulle ryka in, är det de kraftiga temperaturväxlingar som kan uppstå, är det det drag/luftväxling som en öppen spis skapar pga att det drar en hel del luft.... Eller vad är det som i sak gör det olämpligt?
Böckerna uppskattar inte kraftiga temperaturväxlingar, speciellt enklare pappband börjar bågna. Å andra sidan, om man har en öppen spis kanske rummet är så pass stort att bokhyllorna inte behöver placeras i spisens närhet.
Citera
2005-01-02, 22:46
  #42
Medlem
jenas avatar
Timell gör det igen....

http://tv4.se/visa/?ID=346457
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback