Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-10-06, 14:34
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Zafir och CTEK är samma laddare.
Ja jag vet menade att jag ska köpa zafir modellen...
Citera
2013-10-08, 23:57
  #50
Medlem
Tjena!
Efter att ha haft laddaren på batteriet i ungefär 48 timmar så verkar batteriet ändå bara laddats 6 volt!
Är det bara att slänga batteriet eller ska man låta Ctekn sitta på och vänta?
__________________
Senast redigerad av Timess 2013-10-08 kl. 23:57. Anledning: Stavfel
Citera
2013-10-09, 09:46
  #51
Medlem
Visar ett 12V batteri 6V har inte bara en cell gått utan flera. Släng och köp nytt.
Citera
2014-02-11, 01:09
  #52
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
För en person med lite begränsad kunskap om batteriladdning är Ctek helt rätt grejer, så länge man väljer en modell som passar för laddning av den sorts batteri man tänker ladda. Ingen risk att överladda batteriet, ingen fara om man råkar sätta laddkablarna på fel pol, jag skulle kalla den för idiotsäker om jag inte visste att det någonstans finns en tillräckligt dum idiot för att misslyckas med vad som helst.
Jag kanske kvalar in där?

Jag har en polare,som har LiPo batterier,till dessa har han en Hyperion regulator (? är det rätt benämning?) och vi tänkte driva detta med en Ctek XT14000 (yes,28V blir kalas till detta!)

Dock dyker frågor som..

-Måste man ha ett par 12V bly/syra batterier att "starta" Ctek'en på,för att sedan ta ut "krämen" över dessa små "skitbatterier",eller kan man "lura" igång laddaren ändå?

-Kan man koppla två Ctek på samma batterier för att få ut mer "kräm"?

Har en MXT14000,som går att sätta i "supply" mode och då ska den ju ge spänning/ström utan batterier,men tyvärr bara en av tre,som har den finessen (eller,faktiskt så har vi två,men den ena går inte att ställa om till supply mode,så den är kanske redan "kokt"..? )

Vi har inte exprimenterat så mycket med dem...ännu..
Citera
2014-08-19, 22:54
  #53
Medlem
Hej,

finns det någon med erfarenhet av denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...booster-37746/

Jag fick den rekommenderad av en god vän som bedyrar att den tjänat honom väl.


/Dennis
Citera
2016-11-21, 14:31
  #54
Medlem
Pallestroms avatar
Lånar tråden, ser att det var länge sen det skrevs i den men vill inte starta en om det redan finns...

Min frus bil har ett batteri som krånglar då och då.
Går helt enkelt inte att starta plötsligt.

En enkel men fungerande batteriladdare sökes.

Hon nämnde ctek, ett märke på laddare hon fick låna vid tillfälle.

Zafir 45 är en variant för ca 500kr. Tror ni denna kan ladda upp ett batteri som inte vill starta
Så bilen går igång (nån timme?) senare?
Citera
2016-11-21, 14:47
  #55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Lånar tråden, ser att det var länge sen det skrevs i den men vill inte starta en om det redan finns...

Min frus bil har ett batteri som krånglar då och då.
Går helt enkelt inte att starta plötsligt.

En enkel men fungerande batteriladdare sökes.

Hon nämnde ctek, ett märke på laddare hon fick låna vid tillfälle.

Zafir 45 är en variant för ca 500kr. Tror ni denna kan ladda upp ett batteri som inte vill starta
Så bilen går igång (nån timme?) senare?

Zafir 45 har ganska liten laddström 3A men klarar säkert att ladda ett batteri över natten i alla fall, behöver du snabbladda batteriet så kanske en kraftigare modell är lämpligare som ger mer Ampere.

Hur gammalt är batteriet och kör hon mycket kallstarter och korta sträckor med bilen ?

Moderna bilar är väldigt känsliga för att volten sjunker under en viss gräns, äldre bilar tuggade ju ett tag på startmotorn tills batteriet "dog" medan moderna bilars elektronik inte slår till alls utan bilen är knäpp tyst när man vrider på nyckeln. Istället för att lägga 1000 kr på en laddare skulle jag nog hellre lägga 1000 kr på ett nytt batteri det lär troligtvis du ändå behöva. Kör till en verkstad och belastningstesta batteriet och du får svart på vitt om det behöver bytas.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2016-11-21 kl. 14:54.
Citera
2016-11-21, 15:12
  #56
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Zafir 45 har ganska liten laddström 3A men klarar säkert att ladda ett batteri över natten i alla fall, behöver du snabbladda batteriet så kanske en kraftigare modell är lämpligare som ger mer Ampere.

Hur gammalt är batteriet och kör hon mycket kallstarter och korta sträckor med bilen ?

Moderna bilar är väldigt känsliga för att volten sjunker under en viss gräns, äldre bilar tuggade ju ett tag på startmotorn tills batteriet "dog" medan moderna bilars elektronik inte slår till alls utan bilen är knäpp tyst när man vrider på nyckeln. Istället för att lägga 1000 kr på en laddare skulle jag nog hellre lägga 1000 kr på ett nytt batteri det lär troligtvis du ändå behöva. Kör till en verkstad och belastningstesta batteriet och du får svart på vitt om det behöver bytas.

Vi har testat att byta batteri. Visserligen bara en gång men det var inte länge sedan och problem
Slutade inte för det. Kallstarta blir det före och efter jobb, inte många fler gånger förutom det.
Ca 1,5 mil till jobb. Står den tre fyra dagar vet man nästan säkert att den inte startar utan hjälp.
Citera
2016-11-21, 18:03
  #57
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Vi har testat att byta batteri. Visserligen bara en gång men det var inte länge sedan och problem
Slutade inte för det. Kallstarta blir det före och efter jobb, inte många fler gånger förutom det.
Ca 1,5 mil till jobb. Står den tre fyra dagar vet man nästan säkert att den inte startar utan hjälp.
Då är det nåt som drar ur batteriet, t.ex. belysning i bagagerum eller nåt annat som står på.
Citera
2016-11-21, 21:11
  #58
Medlem
Min personliga erfarenhet av dessa elektroniska laddare är att de är skräp. Eller dyra och dåliga. Köp en vanliga laddare istället, en med vanlig transformator.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...-A-2000034598/

Men som skrevs. Kolla vad du har tjuvström. Kolla handskfacket. Ta bort lampan där. Eller lampan i bagageutrymmet. Slit bort den eller säkringen till den.
Citera
2016-11-22, 18:42
  #59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Vi har testat att byta batteri. Visserligen bara en gång men det var inte länge sedan och problem
Slutade inte för det. Kallstarta blir det före och efter jobb, inte många fler gånger förutom det.
Ca 1,5 mil till jobb. Står den tre fyra dagar vet man nästan säkert att den inte startar utan hjälp.

Troligtvis är det då som några påpekade en förbrukare som står på. Kan vara enkla saker som en lampa som lyser någonstans typ bagagerum. Har du en multimeter kan du enkelt kolla det.
- Ta bort minuspolen från batteriet
- Sätt multimetern i läge mäta 10 A
- Anslut multimetern mellan batteriets jord och kabeln du tagit bort.
- Placera multimetern utanför bilen
- Stäng alla dörrar, motorhuv och bagagelucka
- Lås dörrarna och larma på bilen
- Kolla multimetern, den visar nu troligtvis att det förbrukas ca 1 A
- Vänta 60 minuter
- Kolla multimetern, den skall nu visa mindre än 50 mA i förbrukning om allt står rätt till.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback