Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 23:06
  #11269
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Edit: iförsig skulle jag inte köra ex nextclound på samma enhet jag har en node. Så varför inte köpa 4an egentligen.
Blir det en attackvektor?
Citera
2024-04-25, 23:21
  #11270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Blir det en attackvektor?
För varje service man lägger till som kan nås över internet så ökas sårbarheten. Jag vet inte om man borde bry sig men kostnaden för att köpa en till är inte så stor direkt.

Sen har jag aldrig mer pengar på min node än vad jag skulle ha i plånboken på stan. Min kunskap om itsäkerhet är för låg för att riskera något.
Citera
2024-04-26, 10:12
  #11271
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
För varje service man lägger till som kan nås över internet så ökas sårbarheten. Jag vet inte om man borde bry sig men kostnaden för att köpa en till är inte så stor direkt.

Sen har jag aldrig mer pengar på min node än vad jag skulle ha i plånboken på stan. Min kunskap om itsäkerhet är för låg för att riskera något.
Kör du extern SSD disk för lagringen, eller 2.5 tums?
Storlek?
Citera
2024-04-26, 10:49
  #11272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Kör du extern SSD disk för lagringen, eller 2.5 tums?
Storlek?
1tb extern SSD. Blockkedjan är väl strax över 500gb tror jag.
Citera
2024-04-27, 12:53
  #11273
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
1tb extern SSD. Blockkedjan är väl strax över 500gb tror jag.

Jag har aldrig använt en Raspberry Pi. Eftersom det var lång leveranstid på min lösning överväger jag att testa ditt alternativ också. Vad exakt behöver jag ha för hårdvara i så fall utöver själva Raspberry 4 eller 5?
Citera
2024-04-27, 17:28
  #11274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har aldrig använt en Raspberry Pi. Eftersom det var lång leveranstid på min lösning överväger jag att testa ditt alternativ också. Vad exakt behöver jag ha för hårdvara i så fall utöver själva Raspberry 4 eller 5?
Extern SSD, litet mikrosd kort och en strömkabel är allt som behövs. Tror inte mycket följer med till datorn så sök på starter kit så kan man hitta något där de ingår ett chassi också. Men det är lättare än man tror att sätta upp sedan.
Citera
2024-04-27, 20:25
  #11275
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Extern SSD, litet mikrosd kort och en strömkabel är allt som behövs. Tror inte mycket följer med till datorn så sök på starter kit så kan man hitta något där de ingår ett chassi också. Men det är lättare än man tror att sätta upp sedan.

Tack. Är du igång med Bitcoin Knots nu?
Citera
2024-04-27, 21:06
  #11276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tack. Är du igång med Bitcoin Knots nu?
Japp, har dock inte sett över om man bör ändra några inställningar men det rullar iallafall.
Citera
2024-04-28, 00:00
  #11277
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag har aldrig använt en Raspberry Pi. Eftersom det var lång leveranstid på min lösning överväger jag att testa ditt alternativ också. Vad exakt behöver jag ha för hårdvara i så fall utöver själva Raspberry 4 eller 5?
Jag köpte 1690krs varianten (kittet) här:
https://www.webhallen.com/se/category/4227-Enkortsdator

Umbrel med Bitcoin node var enkelt att dra in.

Tror du klarar dig bra med en 4:a, men 5:an har special utvecklat chip och överlägsen prestanda.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2024-04-28 kl. 00:04.
Citera
2024-04-28, 12:46
  #11278
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag köpte 1690krs varianten (kittet) här:
https://www.webhallen.com/se/category/4227-Enkortsdator

Umbrel med Bitcoin node var enkelt att dra in.

Tror du klarar dig bra med en 4:a, men 5:an har special utvecklat chip och överlägsen prestanda.

Tack för tipsen. Vilken SSD har du skaffat? Är det några särskilda krav utöver tillräcklig minneskapacitet för att rymma hela blockkedjan?
Citera
2024-04-28, 15:57
  #11279
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tack för tipsen. Vilken SSD har du skaffat? Är det några särskilda krav utöver tillräcklig minneskapacitet för att rymma hela blockkedjan?
Alla SSDer är tillräckligt snabba idag. Samsung T7 har jag.
Citera
2024-04-28, 16:32
  #11280
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Tack för tipsen. Vilken SSD har du skaffat? Är det några särskilda krav utöver tillräcklig minneskapacitet för att rymma hela blockkedjan?
Jag tog denna. Den borde räcka i minst 5 år om inte bitcoinisieringen tar fart i morgon. Vill du ha marginal köper du du en lite större för några hundralappar till.
https://www.webhallen.com/se/product...rtable-SSD-1TB

Det är nog bara kapaciteten som är det viktiga.

Jag tog bort Umbrel och drog in Ubuntu för jag ville ha en Linux desktop att leka med.

Jag hade lite problem att få snap installern av Bitcoin att fatta att det fanns en extern disk. Så jag behövde köra...
Citat:
snap connect bitcoin-core:/media/user/KINGSTON
...för att lösa problemet. Det tog lite tid att fatta.

*snap installer verkar vara något som skall förenkla installationer i Linux. Tänk typ app store.
__________________
Senast redigerad av Leaston 2024-04-28 kl. 16:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback