Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-06, 22:13
  #1
Medlem
Hallåhallå.

Nu är det så att det är dags för mig att köpa en ny gitarr som främst ska användas till punk!
Jag har funderat på en Gibson SG Faded (http://www.thomann.de/se/gibson_sgspecialfaded_wc.htm). Men det finns säkert någon här ute på Musikforumet som vet någon bättre, eller kanske kan rekommendera just denna gitarren som jag kollat på!
Mitt pris är runt 8-10tusen.

Tack på förhand.


/KK
Citera
2011-03-06, 22:24
  #2
Medlem
mightyscoops avatar
SG funkar utan tvekan till punk, men är inte 100 på att de där faded är så bra.
Köp en Les Paul Jr annars eller en Stratocaster, det ser ju sjukt punkigt ut. Köp helst begagnat är mitt råd, mycket bättre priser, och du struntar ju i om de är lite slitna, det är ju bara punkigt.

Punk sitter dock inte i gitarren bör tilläggas, det är attityden.
Citera
2011-03-06, 22:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mightyscoop
SG funkar utan tvekan till punk, men är inte 100 på att de där faded är så bra.
Köp en Les Paul Jr annars eller en Stratocaster, det ser ju sjukt punkigt ut. Köp helst begagnat är mitt råd, mycket bättre priser, och du struntar ju i om de är lite slitna, det är ju bara punkigt.

Punk sitter dock inte i gitarren bör tilläggas, det är attityden.

Haha, att det blir en begagnad är ju självklart. Tjänar så mycket mer på det + som du sa, lite sliten lack och lite så säger jag inte nej till!


/KK
Citera
2011-03-07, 02:54
  #4
Medlem
abccbas avatar
Punk sa du? För fan, skit i vad andra tycker och kör på nåt som är coolt och fel!

Jag tycker dock ES-335 och Telecastrar, (hur fan säger man det i plural?), är jävligt coolt om man spelar punk då det helt enkelt bara är förbannat fel!
Citera
2011-03-07, 17:52
  #5
Medlem
Vad som helst med humbucker stalläge...SG blir bättre än bra!
Citera
2011-04-18, 09:40
  #6
Medlem
Dr0sters avatar
Äh va fan P90 skall det va! En SG Jr eller Les Paul Jr gura alltså.

Nämmen ärligt, skall du spela punk så f-ck it. Ta den gitarr du tkr låter och känns bäst. Punk kan du spela på vad som helst förutom en cykel.

abccba: Telecasters kanske? Säger iaf jag. Precis som jag säger "Ett antal SGs" istället för "Ett antal SGar".
Citera
2011-04-18, 10:52
  #7
Medlem
shoobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr0ster
Nämmen ärligt, skall du spela punk så f-ck it. Ta den gitarr du tkr låter och känns bäst. Punk kan du spela på vad som helst förutom en cykel.
.

Det som är hela saken men punk ju, du kan använda vilken jävla gitarr som helst.

ta vad du hittar/tycker om
Citera
2011-04-18, 15:29
  #8
Medlem
Lykeions avatar
Beror ju lite på vilken typ av punk du ska lira:

Svensk Trall: SG borde funka fint. Humbucker, inte p90.
Käng: Billigt skit fylld med klistermärket och slitage. Spelar mindre roll vad det är för mickar.
Modern amerikansk: Här passar nog något med p90 bättre.
Gammal hederlig brittisk: Skulle nog satsat på en strata här.
Citera
2011-04-18, 20:11
  #9
Medlem
Köp många billiga så att du har något att slå sönder på scen
Citera
2011-04-18, 20:27
  #10
Medlem
Kingen_kings avatar
Rent spontant så tänkte jag "SG!" när jag såg rubriken. Les Paul junior är också en lysande gitarr till ändamålet.
Citera
2011-04-19, 13:43
  #11
Medlem
shoobess avatar
När man tänker på det så är en Gibson les paul jr faktiskt som många har sakt suveränt för punk. En mic, simpel design och för billigpeng får man en Gibson. Sen kan man alltid pimpa med klister märken osv
Citera
2011-04-19, 23:13
  #12
Medlem
jag har SG faded och jag är sjukt nöjd! kör på en sån! =D
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback